Homma käynnissä :)

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

jube
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Homma käynnissä :)

Viesti Kirjoittaja jube »

Morrjens :mrgreen: , eli kivet (33kg, indonesialaista) olleet altaassa nyt 6 päivää ja kaikki vaikuttaa hyvältä [;)] . Kivissä paljon elämää, kuten kalkkilevää, pari korallin alkua, hirveästi pieniä vuokkoja (tai no mitä nyt lienee, mutta hirveästi niitä), xeniaa, niitä jotain vihreitä hommeleita missä on palleroita ja rutkasti kaikkea muuta.. Otuksina oli paljon jotain tuhatjalkaisen näköisiä matoja 8O . Ensimmäisenä yönä laitoin valot päälle ja katselin vähän meininkiä, vaahdottaja oli putsannut koko altaan kirkkaaksi ja katselin pohjalle, siellä oli jotain pieniä "itiöitä" jotka uiskentelivat. Madot vaeltelivat ja etsivät ilmeisesti uutta pesäkoloa. Pohjalla taisi myös olla jotain katkaravun näköinen läpikuultava pieni otus joka kaivautui pohjahiekkaan. Lähdin lomille 8-) . Eilen kun katselin allasta niin kaikki kivissä olleet vuokot sun muut olivat kasvaneet huomattavasti(pelkäsin, että kaikki olisivat kuolleet noin uudessa altaassa), vaahdotin oli täynnä kökkeliä, eikä niin sanottua levävaihetta ole ollut, en tiedä sitten onko hyvä juttu :? . :x Yöllä se akvaariolasi räsähti, tai no siltä se ainakin kuulosti. Mä kelasin, että ei kai vaan mulla nyt ole sitä kuuluista pirulaista tässä altaassa. Kohta naksahti uudelleen ja uudelleen, varmaan parikymmentä kertaa yhteensä. Voi kekkuli ku se ärsytti, akvaario muuten lähes äänetön ja siksi puolen metrin päässä sängystä. Aina kun oletin, että toi oli nyt se vika naksahdus niin kohta tuli uus. :( Mulla koko vartalo kylmän hien peittämänä, huh huh ku oli toikin yö nannaa :mrgreen:

Kysymykset: 1. Onko toi nyt se mantis tai mikä se naksauttelia nyt olikaan? Onko siitä muuta haittaa kun tuo ääni ja mitä se syö ravinnokseen?Pitäisköhän alkaa rakentelemaan rapumertaa vai kuinka :mrgreen: 2. Mitä noi madot oikein on about 10-20kpl suurin osa pieniä 3-10cm ja sit mahtismato 35cm. Onko noista mitään haittaa esim. kaloille ja mitä ne syövät ravinnokseen? 3.Tehtiinkö sitä kalkkivettä kalsiumhydroksidista vaiko mistä? 4. Koska mun akvaarioon ei ole syntynyt mitään levävaiheita niin voiko olettaa, että kaikki on oikeastaan ihan hyvässä jamassa kaikin puolin. :)
Pepsi Max, mustaa kultaa
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Näyttääkö ne madot tältä? Kuva

lukemani mukaan isokokoiset yksilöt voivat tappaa joitain pikkukaloja pistollaan ja ne pistävät kipeästi myös ihmistä jos sellaiseen koskee paljain käsin.

Mulla on niitä hirveä armeija ja olen alkanut suunnittelemaan niiden pyydystämistä ansalla. Onko kellään hyväksi koettuja ratkaisuja siihen? Käsittääkseni pitäisi tehdä putkeen pieniä reikiä, laittaa ruokaa sisälle syötiksi ja sulkea päädyt, ja asettaa putki jonkin verkon päälle jonka avulla putken saa nostettua ylös ilman että madot karkaavat. Toimiiko se?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
jube
Member
Member

Joo noitahan ne on, ehkä vähän eri sävyisiä mutta johtunnee sinivaloputkista. Huih ku alkoi tota selkäpiitä karmia ku mä tökin tota matoa sormenpäällä silloin kun laitoin kivet altaaseen. Piti varmistaa että oli selvinnyt matkasta :mrgreen: Mulla kyllä sormia vähän kuumotti ja nipisteli homman jälkeen. Johtuikohan se madoista vai kosketuksista vuokkoihin ja koralleihin :|

Haloo :o . Mistä se kalkkivesi tehtiin. Viikko lisäilty pelkkää vettä. Pitäis käydä ostaan sitä "kalkkia", mitä se nyt tarkalleen on. KIIRUS!!! :P
Pepsi Max, mustaa kultaa
Mantis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mantis »

jube
Member
Member

Kiitoksia, eilen alkoi kalkkiveden lisäys [;)] . Entäs noi muut kysymykset :P
Pepsi Max, mustaa kultaa
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Lue muutamaan kertaan tuo Mantiksenkin viittaama Mikaelin opus läpi. Sieltä löytyy vastauksia tosi moneen asiaan. Levävaihetta sinulla ei vielä, se tulee kunhan jaksat odottaa. Puolisen vuotta hyvää hoitoa altaalle ja pääset siitä ohi.

Bristlewormit ovat hyviä puhtaanapitäjiä. Ei niitä ensimmäisenä kannata siivota altaasta pois. Eri asia, jos kasvatat poikasia - siinä purkissa isot yksilöt eivät välttämättä ole suotavia. Mutta se ei ehkä ole ensimmäinen huolehdittava asia.

Naksuttelija voi olla mantis. Ehkä siitä olisi kiva päästä eroon jossain vaiheessa. Voithan koittaa vähitellen tutkia koloja, josko joku olisi sen pesä. Helpointa on ottaa koko ko. kivi ulos ja kaivaa asukas ulos vaikka Hiltillä - ellei ole tarkoitus pitää sitä hengissä.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
jube
Member
Member

Antaa sen Mantiksen olla siellä kolossaan ainakin toistaiseksi, varmaan ihan mukava veikko kunhan ensteks tutustutaan (on kyllä kuvien perusteella melko ruma Eetvartti, mutta ei se sillä mitään voi). Kunhan se Kuningasmato tänä iltana lähtee vaellukselleen niin päätin, että se saa kyllä nyt jäädä viimeiseksi. Eli Lurkki pois altaasta. En vielä tiedä, että millä sen ottais pois. Ajattelin, että vois ostaa sellaisen pitkävartiset kasvien istutuspihdit ja sillä sit koukaista ton epelin pois :) . Niin ja sellasta vielä, että tekeekö ne mantikset paljon poikasia ja voisko mulla periaatteessa olla niitä kaksi tuossa altaassa. Pohjalla nimittäin käppäilee aina iltaisin todella pieniä (n.5-7mm 8O ) katkaravun näköisiä otuksia. Viime yönä näin seitsemän yksilöä ja jos ne on mantsareita niin sitä kuoroa mä en kyllä enää sulata (yks menee just ja just).
Pepsi Max, mustaa kultaa
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Mantiksessa on kyllä negatiivisia puolia enemmänkin kuin ulkonäön puolesta. Meillä se on popsinut kolme kalaa ja muutaman Lysmatan... Nyt asustelee ala-altaassa ja toivotaan että se tyytyy sielläolevan elävän kiven tarjontaan.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
jube
Member
Member

-Alix- kirjoitti:Mantiksessa on kyllä negatiivisia puolia enemmänkin kuin ulkonäön puolesta. Meillä se on popsinut kolme kalaa ja muutaman Lysmatan... Nyt asustelee ala-altaassa ja toivotaan että se tyytyy sielläolevan elävän kiven tarjontaan.
No voeh, eli toisin sanoen tosta veitikasta olisi hyvä päästä eroon. Eilen aloin jo pitämään tuosta kaverista kun naksautteli yöllä vain pari kertaa ja olin silloinkin vielä television ääressä. Mulle on piakkoin tulossa kaksi ocellarista, eli pitääkö minun olla nyt sydän syrjälläni ja pelätä, että milloin pistää ne poskeensa. Allas on periaatteessa sen verran pieni (pohja n.40X100), että uskoisin sen olevan mantikselle hyvä metsästystanner. Voiko se naksuttelija olla myös pistoolirapu tai jokin muu otus, voiko mulla olla tulossa mantisarmeija kun yöllä näkyy niitä pieniä äyriäisiä ja syökö jokin kala noita esim.pinsettikala.
Pepsi Max, mustaa kultaa
Cano
Junior Member
Junior Member

Allas

Viesti Kirjoittaja Cano »

Ei ne pienet katkat ole tod. näk. mantiksia. Niitä minulla menee sadoittain ja sellaisina pysyvätkin. Tasaisesti niiden kuoria näkyy vedessä ajelehtivankin. Mantista yleisempi naksuttelija on pistoolirapu. 100 x 40 ei ole kovin pieni pohja eli anna olla äläkä tee mitään olisi minun neuvo.

Itselläni ei naksuttelija tai "Lurkit" (myös isot) ole tehneet kaloille koskaan harmia, vaikka aikoinaan Benzolta pienimmät ocellarikset olivat n. 1cm mittaisia. Nykyään kalat n. 5cm ja minulla ocellariksia altaassa 4kpl.
jube
Member
Member

Re: Allas

Cano kirjoitti:Ei ne pienet katkat ole tod. näk. mantiksia. Niitä minulla menee sadoittain ja sellaisina pysyvätkin. Tasaisesti niiden kuoria näkyy vedessä ajelehtivankin. Mantista yleisempi naksuttelija on pistoolirapu. 100 x 40 ei ole kovin pieni pohja eli anna olla äläkä tee mitään olisi minun neuvo.

Itselläni ei naksuttelija tai "Lurkit" (myös isot) ole tehneet kaloille koskaan harmia, vaikka aikoinaan Benzolta pienimmät ocellarikset olivat n. 1cm mittaisia. Nykyään kalat n. 5cm ja minulla ocellariksia altaassa 4kpl.
Mukavaa kuultavaa :P. Olen vähän epäillyt, että onko tuo nyt se mantis, koska olen käsittänyt, että se naksauttelee vain harvoin mutta sitäkin kovemmalla äänellä. Tuo minun otus naksauttelee aina välillä, mutta joskus on tullut viisikin naksahdusta aivan peräjälkeen. Tuon ison madon kyllä otan pois aivan varmuuden vuoksi, sekin on kyllä ihan kiva ilmestys kun illemmalla lähtee aina uudelle maailman valloitukselle :( , tai sitten en ota kun on sekin loppujen lopuksi ihan kelpo liero ja exoottisen näköinen ilmestys :) .
Pepsi Max, mustaa kultaa
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

jube kirjoitti:Tuon ison madon kyllä otan pois aivan varmuuden vuoksi, sekin on kyllä ihan kiva ilmestys kun illemmalla lähtee aina uudelle maailman valloitukselle :( , tai sitten en ota kun on sekin loppujen lopuksi ihan kelpo liero ja exoottisen näköinen ilmestys :) .
Älä suotta poista paikallista jätehuoltoa! Sitä paitsi, niitä on pienempi altaassasi kymmeniä / satoja, jotka kasvavat pikkuhiljaa tuohon kokoon.

Kunhan vain kiviä käännellessä varaa törkkäämästä sormea noihin, niin ei niistä ole kuin hyötyä

... Ja kun törkkäät sormesi matoon, tarttuva teippi on paras tapa irroittaa piikit sormesta! :mrgreen:
satuile
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja satuile »

Onnittelut jube kun olet päässyt alkuun suolaveden parissa. Nyt alkaakin se hauskin vaihe. Odottaminen. Elä sinä huoli jos sulla naksuu ja paukkuu altaassa, mulla käy monina iltoina semmoinen pätke altaassa että häirittee nukahtamista, vaikka on seinä välissä. En ole omaa Mantistani nähnyt koskaan, mutta eipä tuo ole minkäänlaisia tuhojakaan tehnyt. Ottaisitpa kuvia siitä mestariteoksestasi ja näyttäisit meille! Kannattaa ikuistaa ihan alku taipaleelta asti kuinka allas on kehittynyt. Minä oon aina ollut sitä mieltä ettei tärkeintä ole aina se lopputulos vaan matka sinne!
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
BenZo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BenZo »

Cano kirjoitti: Itselläni ei naksuttelija tai "Lurkit" (myös isot) ole tehneet kaloille koskaan harmia, vaikka aikoinaan Benzolta pienimmät ocellarikset olivat n. 1cm mittaisia. Nykyään kalat n. 5cm ja minulla ocellariksia altaassa 4kpl.
Terveisiä beibeille! :mrgreen:

T: Isi ja Äiti 8O

P.S. Mantis on ihan hieno elukka altaassa...kannattaa katsoa ennenkuin katua... 8-)
jube
Member
Member

Eilen vaihdoin huomattavasti kivien asentoa, jotta ulkoasu olisi jotenkin hienomman näköinen. Päädyin sellaiseen lopputulokseen, että kummallekkin puolelle akvaariota tuli kivikasa. Vasemmalle vähän pienempi n. 35cm korkea ja oikealle n.45cm. Keskellä on pieni avonainen kohta joka luo hienon vaikutelman :mrgreen: . Ennen vuokkokalat uivat lähinnä vasemmassa kulmassa ja vaikuttivat tylsistyneiltä, nyt ne seikkailee onkaloissa ja vaikka missä :P . Pienet vuokot näyttivät kärsivän muutosta, mutta ei voi mitään. Myös yksi fragi katosi jonnekkin kun unohdin laittaa sen suojaan muuton tieltä (oli mun ainoo :( ) Xenia näytti puolestaan viihtyvän paremmin kun laiton sen ryppään vasemmalla puolella olevan kasan rinteelle. :P
Pepsi Max, mustaa kultaa
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Ystävän neuvo: heitä se xenia roskiin kun se on vielä yhdellä kivellä. Se nimittäin lisääntyy ja täyttää koko akvaarion erittäin nopeasti ja sen kitkeminen on erittäin hankalaa ja työlästä. Se jyrää alleen hitaammin kasvavat kivikorallit yms. ja hetken päästä ei enää naurata yhtään... [}:)]
heikki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja heikki »

Mullakin oli alussa Xeniaa mutta sitten nostin sen kiven pakkaseen yöksi niin xeniat lähti? Laitoin sitten kiven takaisin altaaseen ( lämpimänä).
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Ei Xenian kitkeminen minusta mikään ylitsepääsemätön urakka ollut. Rapsuttelin sitä kerran pois ja poissa on pysynyt, ehkä vähän liiankin poissa kun tarkoitus ei ollut tuhota koko kantaa vaan ainoastaan harventaa. Muutama pikkuinen vain on jäljellä.
jube
Member
Member

Täältä pari kuvaa (5 ensimmäistä otettu tänään tiistaina), sori kuvien huono laatu, taitaa olla kamera vaan aika pas##na tai sit en vain handlaa tota valokuvaamista . http://kuvake.net/photos.php?username=K ... _id=193582 En tiedä sitten mistä johtuu, mutta yksikään kuva ei näytä yhtä hienolta kuin livenä
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Minulla xenia kasvaa korkealla omalla kivellä napsin ylimääräisiä pois kun ne pyrkivät kiven reunan yli. Tosin välillä ilmaantuu nuppineulan kokoisia alkuja sinne tänne, mutta kyllä ne olen aina saanut hävitettyä.
Jubelle käytätkö jalustaa kuvatessa? Voisi auttaaa paljon sekä onkohan sinulla jäänyt makrokuvaus päälle kameraan?
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
jube
Member
Member

Lugonn[71] kirjoitti:Minulla xenia kasvaa korkealla omalla kivellä napsin ylimääräisiä pois kun ne pyrkivät kiven reunan yli. Tosin välillä ilmaantuu nuppineulan kokoisia alkuja sinne tänne, mutta kyllä ne olen aina saanut hävitettyä.
Jubelle käytätkö jalustaa kuvatessa? Voisi auttaaa paljon sekä onkohan sinulla jäänyt makrokuvaus päälle kameraan?
Joo, eipä ole jalustaa ja sehän tässä harmittaakin :(
Pepsi Max, mustaa kultaa
-livingrock-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -livingrock- »

Älkää hyvät ihmiset heittäkö hienoa ja kaunista xeniaa roskiin. Ei se nyt kuitenkaan niin räjähdysmäisesti kasva.

Mulle mahtuis vielä; tuokaa tänne :) .
jube
Member
Member

-livingrock- kirjoitti:Älkää hyvät ihmiset heittäkö hienoa ja kaunista xeniaa roskiin. Ei se nyt kuitenkaan niin räjähdysmäisesti kasva.

Joo, olen täysin samoilla linjoilla :P
Pepsi Max, mustaa kultaa
jube
Member
Member

-livingrock- kirjoitti:Älkää hyvät ihmiset heittäkö hienoa ja kaunista xeniaa roskiin. Ei se nyt kuitenkaan niin räjähdysmäisesti kasva.

Joo, olen täysin samoilla linjoilla :P
Pepsi Max, mustaa kultaa
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja WaterBoy78 »

Moi,
onko ihan ok laittaa kaloja sinne jo? 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”