Akvaariotulokas

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Piipukka77
Member
Member

Akvaariotulokas

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

heippatirallaa!

Uusi akvaariohulluus täällä :D

Akvaariota ei vielä ole,mutta toivottavasti se ilmaantuu meidänkin pirttiin joulukuun alusta.(omapäinen kun olen,haluan kaikki valmiiksi suunniteltuna ja mitoitettuna,en halua mitään"sinnepäin" juttuja eli tilasin akvaarion ja pöydän mittatilaustyönä ja ukko nauttii :roll: )

Kooltaan allas tulee olemaan semmoset 200 litraa ja olen ihan poropeukalo kalojen ja perusteiden kanssa,mutta tulen kyllä tänne ruinaamaan apuja kun oma sormi menee suuhun 8-)

Paljon olen jo lukenut täällä kaikenmoisia juttuja ja vastaisuudessakin,ennenkuin akvaario meille edes saapuu,tulen olemaan täällä ihmettelemässä.

Pää nyt jo ihan sekaisin kaloista,valoista ja kasveista.
kerry74
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Tervetuloa!

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Tervetuloa hienon harrastuksen pariin! Kunnon kypsytys on kaiken A ja O. Nyt on kuulemma tullut luotettava bakteerivalmiste, jolla saa kypsytyksen tehtyä jopa kahdessa viikossa. Nuo piiiinaavat kaksi viikkoa.. :mrgreen: Voit mitata hanavedestä ph:n, kh:n ja gh:n, jos siis ihan perus makeanveden akvaariota olet suunnitellut. Kokoa tuolla sinun valitsemallasi altaalla on jo sen verran reippaasti, että kala valintoja riittää. Kannattaa miettiä joku yksi laji, joka olisi se ehdoton ja sitten sen ympärille muodostaa sopivat lajit ja vesiolosuhteet. Näin pääsee jo pitkälle! :mrgreen:
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Piipukka77
Member
Member

Koko tuli sen puolesta heti niin suuri etten halua ruveta kinuamaan vuoden päästä jo sitten isompaa ja ukkokin sanoi ettei meille tule mitään köppästä akvaariota,joten yksissä tuumin tultiin siihen tulokseen että kerralla isompi(ja liikkeessäkin suosittelivat heti suurempaa).

kaloja ei olla vielä sen kummemmin mietitty mutta yski mulla on ehdoton;Piikkisilmä.
Niihin ihastuin ikihyhyviksi ensin kirjassa ja sit kun näin liikkeessä niitä parven niin olin ihan totaalisen myyty [;)]

Täpläpartamonni on kanssa se mikä sykähdyttää syönalassa,se jotenkin muistuttaa niin miestäni,parran muodossa siis... :mrgreen:

kait tämä tästä,piiitkä aika on vielä odotettavaa mutta sitten herkutellaan kun pöytä on katettu.
karkkpa1
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja karkkpa1 »

vuoden päästä tahdot isomman... :P
mie tiiän kokemuksesta... :mrgreen:
Kaksi karamellia lasketaan kai yhdeksi, jos ne ovat tarttuneet toisiinsa. -Pikku Myy-
Timoteus
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

karkkpa1 kirjoitti:vuoden päästä tahdot isomman... :P
mie tiiän kokemuksesta... :mrgreen:
Noin juuri siinä tulee tapahtumaan :D
Itse aloitin aika pienellä eli 112 litraisella ja vuoden päästä se jo tuplaantui :)
Nyt on sitten jo kaksi akvaariota (n.240 litraa ja 90litraa) :?
Isompi on olohuoneessa ja pienempi makkarissa.
Onneksi tänne ei mahdu isompaa akvaariota tai muuten joutuu laittaa
myyntiin huonekaluja :mrgreen:
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

:mrgreen: Mitään vuotta siinä tarvita! :mrgreen: Meille uusi allas tuli 3 kuukauden päästä. Ja ensimmäinen oli sen 200 litraa. Sanoisin kyllä, että voisi aloittaa vaikka sillä 350:llä niin ei tuntuisi pieneltä välttämättä hetkeen. Ei tarttis aina märehtii, että ei saa sitä eikä tätä kalaa kun ei mahu sekä eikä tämä. Ehkä kannattaakin miettii, että minkä kalaston haluaa ja sitten hommaa sen akvan kalojen tarpeiden mukaan. Eikun onnea vaan ja teretulemast "akvaariohööpöjen" seuraan. 8-)
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Tervetuloa joukkoon :)
Varoituksen sananen on paikallaan, näihin akvaario asioihin jää koukkuun.
Meillekin tulossa jo 3 akvaario :D
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Kiiki74 kirjoitti::mrgreen: Sanoisin kyllä, että voisi aloittaa vaikka sillä 350:llä niin ei tuntuisi pieneltä välttämättä hetkeen. . 8-)
Kokemuksesta voin sanoa että hetki siinä menee niin eiku isompaa vaan.

Aloitin kakarana 60L (muistaakseni) altaita ollut aina 2-4 ja koko kasvanut matkan varrella. Viimeviikolla tuli 530L ,niin tänään jo mittailin paikkaa jossa piano sijaitsee jolloin vaimo kysymään että mitä siinä mittailet?
Toteisin naurahtaen että tähän mahtuisi yli 2 metrinen allas jos tuon pianon vaikka antaisi perinnöksi tyttären lapselle.

Jos katse voisi tappaa niin en tässä kirjoittelisi nyt. :mrgreen:
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Joo meilläkin ollut pari kk 320l. ja voi hitsi että se oli iiiso ku se meille tuli. Nyt kattelen, että semmonen 500l. 2m pitkä allas ei olis ku 70cm pidempi, ja olis aika komee. Ja että toihan on tosi pieni, eihän sinne saa kun yhden ison parven kaloja..2m altaaseen sais parikin näyttävää parvea :mrgreen:

Mieluiten ottasin vielä jonkun 250x40x50(korkeus) niin sais mahtumaankin johonkin seinustalle :D JA korkeus 50cm on max, muuten en yltä pohjaan :mrgreen:
*laa la laa*
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Joo en ihmettele yhtään että et yllä, kun omani on 60cm korkea ja kaapisto 71cm niin täläkin pituudella (184cm) tuottaa jo ongelmia. :mrgreen:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Tervetuloa mukaansa tempaavan harrastuksen pariin :) Ja hienoa, että olet löytänyt tämän palstan. Täältä saa apua, neuvoja, tukea ja kaikkea mahdollista, kun on tarvis. Toki oma mieli pitää olla vastaanottavainen ja suodattavainenkin (!), joka päivä oppii jotain uutta, jos haluaa.
Ennen altaan saapumista lue useaan kertaan akvaarion kypsyttämisestä, pikku hiljaa se alkaa hahmottumaan. Kalathan voi tuoda vasta kypsytettyyn altaaseen ja kalastoa onkin kiva suunnitella kypsymisen aikana. Ja hetken päästä huomaa, että olisi kiva saada vielä muunkinlaisia kaloja kuin jo olemassa olevat ja näin ollen uusi allas alkaa häämöttää.. :P
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kypsyttäminen on yksinkertaista. Suodattimen ja pohjahiekkaa voi kypsyttää jo kun akvaario on vielä kaupassa. Kunhan kotona vain on jokin noin 20 litraa vetävä palju.

Tässä koko kypsytys:
Mikäli altaassa on oikein mitoitettu annos SafeStartia (5 ml 6 litraan), niin lisätään:
1. päivä 5 mg/l ammoniumia
2. päivä 2,5 mg/l ammoniumia, koska nitriittiä alkaa olla
3. päivä 1,25 mh/l ammoniumia, koska myös nitraattia alkaa olla
4. - 12. päivä 1.25 mh/l ammoniumia, jotta sekä ammonium että nitriitti pysyvät nollilla. Tuolloin ovat sekä suodatin että pohjahietta kunnossa typpibakteerien määrän osalta.
Lisäksi kannatta laittaa ruokasoodaa sekä nostamaan pH:emäksiseksi ja hiilen osalta bakteereille ruoaksi.
Tässä menossa kertyy nitraattia teoriassa yhteensä 77,4 ml/l, sillä ammoniumia on lisätty kaikkiaan 22,5 mg/l. Kertoimella 3,44 saadaan tuo teoreettinen nitraattimäärä.

Sitten vain kypsä suodatin ja pohjamateriaali lisätään akvaarioon.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
jube
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jube »

Piipukka77 kirjoitti:Koko tuli sen puolesta heti niin suuri etten halua ruveta kinuamaan vuoden päästä jo sitten isompaa ja ukkokin sanoi ettei meille tule mitään köppästä akvaariota,joten yksissä tuumin tultiin siihen tulokseen että kerralla isompi(ja liikkeessäkin suosittelivat heti suurempaa).
No ne kauppiaat haluaa myydä sulle tietenkin sen isomman, jotta sitä hynää saisivat enemmän.
Pepsi Max, mustaa kultaa
Piipukka77
Member
Member

^Niin,onhan asia tietty näinkin,mutta se myyjä on mulle tuttu et en usko että se viittis mulle ihan mitä vaan myydä [;)]

Ja useathan sanovat että isompi on helpompi pitää puhtaana kuin pieni allas?
Onko asia todella näin?

Ukko on mennyt nyt ihan sekaisin,meille on tulossa tässä joskus talon laajennus ja se unelmoi jo oikeen todella suuresta altaasta,mihin voi laittaa sit hiukan isompia kaloja...

Ne miehet :P
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Piipukka77 kirjoitti: Ja useathan sanovat että isompi on helpompi pitää puhtaana kuin pieni allas?
Onko asia todella näin?
Kyllä isompaa on helpompi hoitaa, riippuu toki paljon kalastostakin kuinka äkkiä se likaantuu. Vesiarvot on helpompi pitää vakaina isossa pytyssä.

Piipukka77 kirjoitti: Ukko on mennyt nyt ihan sekaisin,meille on tulossa tässä joskus talon laajennus ja se unelmoi jo oikeen todella suuresta altaasta,mihin voi laittaa sit hiukan isompia kaloja...

Se iskee vielä sinuunkin. Akvaariohulluus ja isomman kaipuu. Silloin olet Hyvin Kiitollinen tuollaisesta miehestä. :mrgreen:
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Piipukka77 kirjoitti:^Niin,onhan asia tietty näinkin,mutta se myyjä on mulle tuttu et en usko että se viittis mulle ihan mitä vaan myydä [;)]

Ja useathan sanovat että isompi on helpompi pitää puhtaana kuin pieni allas?
Onko asia todella näin?

Riippuu luonnollisesti kalastosta, mutta isompi todellakin helpompi pitää pystyssä, mutta kustannukset puolestaan kasvavat.

Ukko on mennyt nyt ihan sekaisin,meille on tulossa tässä joskus talon laajennus ja se unelmoi jo oikeen todella suuresta altaasta,mihin voi laittaa sit hiukan isompia kaloja...

No minulla on ollut tämä hulluus jo monta vuotta. Ex:sän kanssa otettiin usein yhteen kun väitti että kalojen hoitoaika on poissa sen kissojen kanssa oloajan. No se ei tykännyt mistään muustakaan minun harrastuksesta :roll:

Nykyinen aluksi "pelkäs" että tuhlaisin akvaarioihin liikaa rahaa, mutta se alkaa olla jo enemmän höyrähtänyt kuin minä :mrgreen: . Jos pientäkin muutosta on altaassa niin pitää olla hoitamassa ja tarkistamassa joka paikka sekä se koko ajan patistaa etsimään sitä uutta allasta kun sen mielestä tarvitaan toinen 200litranen tai isompi. Eli sille lupailin joskus meidän suhteen alussa että ei tule lisää altaita niin näyttävästi tuleekin :mrgreen:
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Calla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Calla »

Piipukka77 kirjoitti:Ja useathan sanovat että isompi on helpompi pitää puhtaana kuin pieni allas?
Onko asia todella näin?
Heh, mä en oo päässyt tästä "ilosta" nauttimaan. Meillä harrastus aloitettiin käytetyllä 100l altaalla. Allas ehti olla vain pari kuukautta, kun tilasin uuden 225l. Pelkäsin, et vanha allas alkaa vuotamaan... Innostuin uudesta isosta altaasta niin, et nyt oon parin kuukauden ajan vaihtanut noin puolet vesistä viikottain ja putsannut sisäsuodattimen sekä siistinyt kasveja yms. yms. yms. Tää on joka lauantainen rutiini ja mukava sellainen. Vaikkakin yhtenä perusteluista uuden altaan hankintaan oli juuri tämä "helppous"! Ja kannattaa ehdottomasti hankkia piiiitkät letkut helpottamaan veden vaihtoa! Ei tarvitse ämpäreiden kanssa ravata! Muutoinkin oon huomannut, et kunnolliset ja laadukkaat välineet ovat ainakin mulla ollut akvaarioharrastuksen onnistumisen edellytys, vaikkakin se kertahankintana saattaa hieman kirpaista! Ja koskaan ei voi etukäteen hankkia liikaa tietoa, aina ilmenee jotain uutta kysyttävää, eli hyvä kun oot hyvissä ajoin ja maltin kanssa alkanut perehtyä asiaan. Itseltäni tuo maltti usein puuttuu! [;)]
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Calla kirjoitti:
Ja kannattaa ehdottomasti hankkia piiiitkät letkut helpottamaan veden vaihtoa! Ei tarvitse ämpäreiden kanssa ravata! Muutoinkin oon huomannut, et kunnolliset ja laadukkaat välineet ovat ainakin mulla ollut akvaarioharrastuksen onnistumisen edellytys, vaikkakin se kertahankintana saattaa hieman kirpaista![;)]
Ehdottomasti vedenvaihto kannattaa tehdä letkulla sillä voi kuvitella millainen sankkoralli olisi 700 litrasen kanssa :roll: .

Kyllä olet oikeassa, että kannattaa suoraan kunnolliset kamat ostaa niin ei tarvi koko ajan kiroilla kun se ja se taas ei toimi ym.

Yleisin virhe on ostaa alimitoitettu suodatin ja sit on hauskaa kun vesi on samea ja kökköä täynnä.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”