Kasvit

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ansku75
Junior Member
Junior Member

Kasvit

Viesti Kirjoittaja ansku75 »

Huomasin eräällä nettisivun kirpputorilla myyjän myyvän muovisia kasveja akvaarioon. TÄmä oli meikäläiselle uutta, että myös muovisia kasveja pidetään akvaarioissa siis pelkästään.

Mitä tehdä silloin, kun kasvit voivat huonosti vaikkakin saavat aina veden vaihdon yhteydessä ravinteita. Juureen laitettava tabletti tappoi kasvin lopullisesti.

Meillä kalat voivat mainiosti akvassa, mutta kasvit eivät :( Mikä siis neuvoksi ja käytetäänkö noita muovikasveja paljonkin akvaarioissa?
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Kyllähän muovikasveja jonkin verran käytetään, mutta pitää muistaa ettei ne mm. käytä hyväkseen akvaarioon kertyvää nitraattia jne. Eli oikeat kasvit ovat akvaariossa myös osa biologista kokonaisuutta kauniin ulkonäön lisäksi.
Kannattaa selvittää, miksi altaassasi eivät kasvit viihdy: pohjamateriaali, lannoitus, valaistus, lämpötila, vesiarvot, hiilidioksi tai sen puute... Ja tietty mitä kasveja olet kokeillut. Ehkä syy löytyisi ja olisi helposti korjattavissa ja näin saisit "kukkivan" akvaarion :)
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Makuasia varmaan. Ja sit on tiettyjä kaloja, jotka popsii kasvit parempiin suihin, silloin ratkaisu voi olla muovikasvit. Minusta oikeat kasvit on kivempia kuin muoviset. Meillä ne kyllä rehottaakin, niin että nytkin lahjoitan pois karsittuja. Pelkkä lannoitus ei kasvin kasvuun riitä, valaistus on myös tärkeää. Onko akvaariossasi riittävä valaistus (suositus on muistaakseni n. 0,3- 0,5W per litra (eli 100 litraiseen n.30- 50W, 200 litraiseen n. 60- 100W jne)
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
ansku75
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ansku75 »

Tuo valo on yksi asia mitä olen alkanut miettimään, että saakohan ne tarpeeksi valoa. Kasvit on ostettu kk sitten ja pitäisivät olla helppoja ohjeiden mukaisesti.

Harmittaa vain, kun kaikki muut menee hyvin niin rahaa menee koko ajan uusien kasvien ostoon :?

Tarviikin tarkistaa illalla nuo lamppujen tehot.

Sitten pohjamateriaalina meillä on hiekka, joka on ostettu Porin akvaariokeskuksesta ja he ovat itse sen tehneet. lämpötila on kasvien mukana tulleiden ohjeiden mukaan ok eli suositus 23-28 astetta ja meillä on 26 astetta. Vesiarvot ovat myös ok viime testauksen mukaan ja kasvien kannalta myös pitäisi olla ok ( eli olen verrannut arvoja kasvin mukana tulleisiin arvoihin )

Mielestäni nuo oikeat kasvit ovat kyllä kauniimmat, kunhan ne vain "eläisivät". Toivottavasti kyse on "vain" valaistuksesta. Täytyypi siis testata.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Monesti akvaariopaketeissa tuo valaistu on hieman alimitoitettu. Mulla on 128 litraisessa 2x18W =36W joka tekee siis noin 0,28W per litra. Mutta kasvit kasvaa kyllä ihan hyvin, samoin isommassa altaassa, jossa alunperin oli yksi 30W putki 180 litraa kohden (0,16 Wattia per litra) mutta ostin siihen 2 putkisen valaisimen, nyt siis 2x 30W =60W eli 0.33W per litra.

Ja sit joskus kasvien kanssa on vaan henkimaailman juttuja, mikä kasvaa ja mikä ei. Jossain ketjussa oli jopa joku kertonut että eri kohdassa samaa akvaariota kasvi joko kituu tai kukoistaa?! :roll: Että sitäkin voi kokeilla, että vaihtaa sisustusta..
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

ansku75 kirjoitti:Tuo valo on yksi asia mitä olen alkanut miettimään, että saakohan ne tarpeeksi valoa. Kasvit on ostettu kk sitten ja pitäisivät olla helppoja ohjeiden mukaisesti.

Harmittaa vain, kun kaikki muut menee hyvin niin rahaa menee koko ajan uusien kasvien ostoon :?

Tarviikin tarkistaa illalla nuo lamppujen tehot.

Sitten pohjamateriaalina meillä on hiekka, joka on ostettu Porin akvaariokeskuksesta ja he ovat itse sen tehneet. lämpötila on kasvien mukana tulleiden ohjeiden mukaan ok eli suositus 23-28 astetta ja meillä on 26 astetta. Vesiarvot ovat myös ok viime testauksen mukaan ja kasvien kannalta myös pitäisi olla ok ( eli olen verrannut arvoja kasvin mukana tulleisiin arvoihin )

Mielestäni nuo oikeat kasvit ovat kyllä kauniimmat, kunhan ne vain "eläisivät". Toivottavasti kyse on "vain" valaistuksesta. Täytyypi siis testata.
Voisit nyt kuitenkin kertoa mitkä ne vesiarvot ovat niin voisi kommentoida paremmin. Eli Ph,No2,No3,Fe, jos löytyy niin Co2.

Kulostaa kyllä kummalta jos pohjaravinne tabletti tappoi kasvin minkähän merkkinen tabletti oli?

Ja kerro muutkin ravinteet jos niitä käytät?
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

ansku75 kirjoitti:Tuo valo on yksi asia mitä olen alkanut miettimään, että saakohan ne tarpeeksi valoa. Kasvit on ostettu kk sitten ja pitäisivät olla helppoja ohjeiden mukaisesti.

Valo on yksi tärkeimmistä tekijöistä. Sen määrä kannattaa laskea wattia per litra.

Itsellänikin oli ensimmäistä akvaariota perutettaessa ongelmia kasvien kanssa. Vesiarvot eivät ehkä olleet aivan vakaat, valoa oli ainakin liian vähän ja lannoitus puutteellista. Lisäksi ostin tietämättömyyttäni altaaseeni sopimattomia kasveja.

Itse olen tullut siihen tulokseen, että aina ei kasvien menestymistä voi päätellä suoraan olosuhteiden (vesiarvot, valot, ravinne) perusteella - ainakin se on joskus hyvin vaikeaa. Itselläni menestyy erinomaisen hyvin sellainen kasvi, jonka pitäisi olla vaikeahko ja jolle altaani olosuhteet eivät ole tietojeni mukaan lainkaan optimaaliset. Sen sijaan taas pari helpoksi mainituista kasveista ei vain ole suostunut elämään tai kituuttaa nipin napin hengissä, vaikka olosuhteiden pitäisi olla niille erinomaiset. Vähitellen olen kuitenkin löytänyt altaisiini sopivimmat kasvit, hankkinut lisää valoa ja parantanut lannoitusta. Nyt minulla on laskujeni mukaan yli 20 hyvinvoivaa kasvilajia akvaarioissani.

Pointti: valaistuksen, vesiarvojen ja lannoituksen täytyy toki olla kunnossa, jos haluaa saada kasvit menestymään. Sen jälkeen on sitten löydettävä ne lajit jotka altaassa suosutuvat viihtymään ja vielä miellyttävät omaa silmääkin. Aikaa siihen menee, rahaakin jonkin verran. Kasviostoksissa pääsee huomattavasti edullisemmalla, jos ostaa kasvit suoraan toisilta akvaarioharrastajilta eikä akvaariokaupoista. Monet antavat kasveja ilmaiseksikin, kun niitä tulee yli oman tarpeen eikä into riitä kaupustelemiseen. Mitään harvinaisuuksia tuskin saa ilmaiseksi, mutta hyvin monenlaisia kasveja kyllä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”