15v. vanha suodatin (Crystal), varaosia?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hanna78
Starting Member
Starting Member

15v. vanha suodatin (Crystal), varaosia?

Viesti Kirjoittaja Hanna78 »

Mulla on n. 15 vuotta vanha suodatin merkiltään Crystal 1000 (samannäköinen kuin nykyiset Hydor:it). Suodatin toimii muuten ihan hyvin, siitä on vaan roottorin (vai mikä se nyt on?) akselien päässä olevat kumit aika riekaleina. Kumit toimii vielä vähän aikaa kun ovat sellaisissa "koloissa", että pysyvät niihin aseteltuina kuosissaan. Todennäköisesti tulevat kuitenkin murenemaan jossain vaiheessa.

Akvaarioliikkeestä olen kysynyt, varaosia ei enää saa eikä Hydorin osat käy vanhaan Crystaliin... Olen myös katsellut muitten merkkien varaosia, mutta niitä mitä olen nähnyt, on kumissa oleva akselin reikä/kolo ollut liian iso eikä kumissa ole "reunuksia", joilla se pysyy suodattimessa olevissa rei'issä. (Jos nyt joku ymmärtää mitä tarkoitan :roll: )

Olisko kellään ideaa mistä saisin tehtyä uudet kumit (mitä ainetta nuo yleensä on?), voi kyllä olla aika hankalaa. Vai sattuisikohan kellään olemaan samaa suodatinta varaosiksi? No, voi olla että joutuu laittamaan vehkeen roskiin kunhan on kulutettu "puhki". Ihan fiksua sinänsä kauppiaan kannalta, että malleja uudistetaan sopivasti siten, että vanhoilla, muuten ihan toimivilla, mutta varaosia kaipaavilla laitteilla ei tee mitään ja kauppias saa sitten mahdollisimman paljon uusia laitteita myytyä [}:)] .
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Re: 15v. vanha suodatin (Crystal), varaosia?

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Hanna78 kirjoitti:Olisko kellään ideaa mistä saisin tehtyä uudet kumit (mitä ainetta nuo yleensä on?), voi kyllä olla aika hankalaa. Vai sattuisikohan kellään olemaan samaa suodatinta varaosiksi? No, voi olla että joutuu laittamaan vehkeen roskiin kunhan on kulutettu "puhki". Ihan fiksua sinänsä kauppiaan kannalta, että malleja uudistetaan sopivasti siten, että vanhoilla, muuten ihan toimivilla, mutta varaosia kaipaavilla laitteilla ei tee mitään ja kauppias saa sitten mahdollisimman paljon uusia laitteita myytyä [}:)] .
Uudet kumitapit saattaa pystyä veistelemään jonkun toisen merkin vastaavista. Kovin hyviä niistä tuskin tulee, mutta pidentävät suodattimen käyttöikää. Tuo varaosien saanti on yksi syy, miksi itse suosin Eheimiä. Niihin kun varaosia saa vanhoihinkin malleihin.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Meillä yksi tuollainen vanha crystal ja juurikin Hydorilta varaosina roottori ostettiin kun vanha sanoi viime keväänä sopimuksen irti. Komiasti pelittää.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Hanna78 kirjoitti:Ihan fiksua sinänsä kauppiaan kannalta, että malleja uudistetaan sopivasti siten, että vanhoilla, muuten ihan toimivilla, mutta varaosia kaipaavilla laitteilla ei tee mitään ja kauppias saa sitten mahdollisimman paljon uusia laitteita myytyä [}:)] .
Juu siis kauppiashan se tässä itse sarvipää onkin, hänhän se päättää mitä tehdas jossakin vinkukiinassa valmistaa. Ihan menee taas oikeaan osoitteeseen tuokin manaaminen :roll: .

Malleja uusitaan niinkuin kaikissa muissakin laitteissa, autosta sähkövatkaimeen. Varmaan ei 15v vanhaan imuriinkaan saa helposti osia?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Adrianna kirjoitti:
Hanna78 kirjoitti:Ihan fiksua sinänsä kauppiaan kannalta, että malleja uudistetaan sopivasti siten, että vanhoilla, muuten ihan toimivilla, mutta varaosia kaipaavilla laitteilla ei tee mitään ja kauppias saa sitten mahdollisimman paljon uusia laitteita myytyä [}:)] .
Juu siis kauppiashan se tässä itse sarvipää onkin, hänhän se päättää mitä tehdas jossakin vinkukiinassa valmistaa. Ihan menee taas oikeaan osoitteeseen tuokin manaaminen :roll: .

Malleja uusitaan niinkuin kaikissa muissakin laitteissa, autosta sähkövatkaimeen. Varmaan ei 15v vanhaan imuriinkaan saa helposti osia?
Kauppiashan se kiinantehtaan johtajakin on. [;)]
Kun Hydorin viime sisäsuodatin (Crystal) malli vaihtui, niin tehdas jaksoi pitää vanhan mallin patruunan tuotannossa vajaa kaksi vuotta.
Hanna78
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hanna78 »

Niin no joo, ymmärrän kyllä että malleja on välillä uusittava (ja paranneltava) ja 15 v. alkaa olla jo "hieman" vanha :D . Mutta on tullut jotain muitakin uudistuksia vastaan, jotka on mielestäni selvästi tehty rahastustarkoituksessa (sekä akvaariolaitteissa että muissakin). No eläinkaupoissa "ärsyttää" moni muukin asia, esim. itse en varmaan pystyisi luovuttamaan/myymään yhtään kalaa tai muuta eläintä ennen kuin suurin piirtein olisin käynyt itse tarkistamassa millaisiin oloihin sitä/niitä ollaan hankkimassa... (Joo mutta tää menee jo ihan ohi aiheen) Ja tuskimpa se akvaarioliikkeen kauppias niitä uudistuksia/laitteita suunnittelee [;)] . Lähinnä siis ärsyttää heittää muuten ihan hyvin toimiva laite roskiin.

Hmm... pitäisiköhän kysyä uudestaan tuota Hydorin roottoriosaa, jos näkisi sen livenä niin voisi verratakin. Kun asiaa kysyin niin kauppias soitti maahantuojalle, joka heti ilmoitti ettei Hydorin sisuskalut ole samanlaiset kuin Crystalin ja asia jäi siihen...

Tai sitten voisi yrittää sorvailla jonkin muun merkin kumitulpista sopivat...
Kiya-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kiya- »

Mulla on kanssa n. 15 vuotta Crystalin suodatin.
Ja kaipailin itsekkin siihen keväällä juuri noita kumitulppia roottorin päihin. No niitä pelkkiä tulppia en mistään löytänyt, mutta kympillä ostin ihan samanlaisen hydorin ja ainakin sen osat sopii just eikä melkein tohon mun vanhaan crystaliin. Eli mä vaihdoin siitä hydorista koko roottorin ja ne tulpat banhaan crystaliini kun oli huomattavasti tehokkaampi malli kuin tuo ostamani hydor ja nyt samalla sain monta muutakin varaosaa tulevaisuuden varalle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”