Kalasto helmirihman kanssa?
Valvoja: Moderaattorit
Kalasto helmirihman kanssa?
Olen nyt alkanut haaveilla isommasta akvasta. Pitkänomainen, ehkä 400- 500 litrainen olisi kiva. Haluaisin ehdottomasti helmirihmoja, mahdollisesti haaremin. Mahtuuko? Mitä muita kaloja noiden kanssa voisi pitää? Sitruunatetrat olisivat mielestäni aika kivoja.. Paljonhan jotain parvikaloja sinne mahtaisi mahtua? Entäpä pohjakalat? Ehdotuksia tulemaan, minulla ei ole kokemusta kuin pienemmästä akvasta 

Mulla on 280-litraisessa viisi helmirihmaa, joista tosin vasta kolme täysikasvuista. Hyvin mahtuu. Parvessa on (vahingossa) useampi uros, koska sukupuolia on pienillä kaloilla vaikea tunnistaa. Johtajauros on kuitenkin muita niin paljon isompi, ettei ole ollut mitään tappeluita. Kyllähän nuo välillä ylläpitää parven nokkimajärjestystä, mutta niistä ei tule vaurioita.
Seassa on mm. kardinaalitetroja ja monnisia, eikä näiden kanssa ole ollut ongelmia.
Seassa on mm. kardinaalitetroja ja monnisia, eikä näiden kanssa ole ollut ongelmia.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Helmirihmakala on ehkä mukavin laji: sopii melkein seuraan kuin seuraan.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Meillä uiskentelee 320 litrasessa altaassa 4 helmirihmaa, 5 korurihmaa ja 2 timanttirihmakalaa. Kavereina rihmiksillä on lasimonneja, piikkisilmiä, kärsänuoliaisia, neljä pientä levistä, partis sekä 4 kappaletta viherimunuoliaisina ostettuja nuoliaisia. Minkään näkösiä ongelmia ei ole ollut muiden kalojen kanssa, eikä greenien, red cherryjen eikä zeylanicoidenkaan kanssa.
Allaskavereiksi kannattaa valita sellasia kaloja jotka eivät nypi rihmoja.
Helmiksistä kaks on naaraita ja kaksi uroksia. Välillä on pientä välienselvittelyä ollut mutta ei tosiaan mitään vakavampaa. Kilttejä kaloja ovat, ja ovat toipuneet muutostakin hyvin, vaikka ensimmäiset parikuukautta olivat syömättä ja sen jälkeen vielä neljä kuukautta vihoittelivatkin altaan takapuskissa
Pois en noita vaihtaisi mistään hinnasta. Isot rihmikset muuten tunnistaa mun mielestä ne ihmiset jotka altaan lähellä paljon ovat
Palkitsevia kavereita 
Allaskavereiksi kannattaa valita sellasia kaloja jotka eivät nypi rihmoja.
Helmiksistä kaks on naaraita ja kaksi uroksia. Välillä on pientä välienselvittelyä ollut mutta ei tosiaan mitään vakavampaa. Kilttejä kaloja ovat, ja ovat toipuneet muutostakin hyvin, vaikka ensimmäiset parikuukautta olivat syömättä ja sen jälkeen vielä neljä kuukautta vihoittelivatkin altaan takapuskissa

Pois en noita vaihtaisi mistään hinnasta. Isot rihmikset muuten tunnistaa mun mielestä ne ihmiset jotka altaan lähellä paljon ovat

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Jep.Rihmis kirjoitti:..ne ovat kivan näköisiä ja sopivat helmirihman kanssa

http://sv.aqua-web.org/image/seurakvaario.jpg
kalamääristä edelleen
Olen katsellut 150x60x60 akvaa. Kalastoksi mietin nyt seuraavaa:
-6-8 helmirihmaa
-kiilakylkiä
-sitruunateroja
-6 rusomonninen
-6 pandamonninen
-10 nuolimonnia
Ongelmana on se, että en oikein tiedä kannattaako ottaa sekä kiilakylkiä, että sitruunatetroja? Haluaisin kuitenkin kunnolliset parvet (lue: väh. 20 kpl ). Ei taida mahtua.. Minkä kokoiset / kokoinen parvi mahtuu?
Vai olisiko rihmoja liikaa?
-6-8 helmirihmaa
-kiilakylkiä
-sitruunateroja
-6 rusomonninen
-6 pandamonninen
-10 nuolimonnia
Ongelmana on se, että en oikein tiedä kannattaako ottaa sekä kiilakylkiä, että sitruunatetroja? Haluaisin kuitenkin kunnolliset parvet (lue: väh. 20 kpl ). Ei taida mahtua.. Minkä kokoiset / kokoinen parvi mahtuu?

Vai olisiko rihmoja liikaa?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Meillä helmirihmojen seurana on ollut mm. neontetroja, intiaaninsulkia, partiksia, leväbarbeja ja kiilakylkiä. Kiilakyljet sopivat värimaailmaltaan erittäin hyvin helmirihmakalojen kanssa ja taitavat olla luonnossakin samojen vesien asukkaita
Neontetrat olivat liian kirkkaita, veivät huomion pois helmirihmoista. Intiaaninsulat näistä varmaan parhaiten viihtyivät parvessa, mutta liikkuivat myös paljon pintakerroksissa. Sitruunatetroista ei mulla ole kuin 2 viikon kokemus, eikä sekään helmirihmakalojen kanssa, mutta voisin kuvitella niiden käyvän yhteen.
Rihmakaloista on paha mennä etukäteen sanomaan, montako mahtuu, melko yksilöllisiä kaloja kun ovat ja innostuessaan kutemaan tarvitsevat reviiritilaa. Itse ehkä laittaisin koiraan ja 2-4 naarasta. Seuraksi kunnollisen parven kiilakylkiä. Tuo 20 kpl on ihan minimi, voisi olla jopa 30-40.

Rihmakaloista on paha mennä etukäteen sanomaan, montako mahtuu, melko yksilöllisiä kaloja kun ovat ja innostuessaan kutemaan tarvitsevat reviiritilaa. Itse ehkä laittaisin koiraan ja 2-4 naarasta. Seuraksi kunnollisen parven kiilakylkiä. Tuo 20 kpl on ihan minimi, voisi olla jopa 30-40.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..