Kasvien istutus

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
toxic69
Member
Member

Kasvien istutus

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

Olen aloitteleva akvaarioharrastaja. Haluaisin tietää, mitä tehdä ihan ensimmäisenä, kun ostaa uuden kasvin. Ei kai sitä ihan heti voi työntää omaan akvaarioon?

Saan ensimmäisen akvaarioni tässä parin viikon päästä. Mukana tulee muutama kala ja MUOVIKASVEJA. 8O

Siispä olen jo nyt ostelemassa kasveja tulevaan akvaariooni. Minulla on pienempi allas erikseen kasveille, joten periaatteessa voisin alkaa jo niitä hommailemaan. Tosissaankin on vain pelkkä allas. Mitä laitan pohjalle? Riittääkö pelkkä sama hiekka, mitä sitten akvaariossanikin on? Tarvitaanko jotain lannoitteita..?

jos ette jaksa alkaa neuvomaan yksityiskohtaisesti, laittakaahan jotain linkkejä josta löydän neuvoa. Ahkerasti olen nettiä haravoinut, mutten ole tällaisille sivuille eksynyt, jossa neuvottaisiin kasvien istutuksesta.
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kiitos vinkistä. Täytyy lisätä tuo omieni joukkoon.
Mutta jos kalat tulevat kalallisesta altaasta, niin niitä kannattaa pitää vähintään viikko altaassa, jossa ei ole kaloja. Näin vältyt monilta alojen loisilta. Lisäksi kasvit kannatta tarkastaa kotiloiden varalta. Alunakylpy thoaa kotiloita ja niiden munia, mutta ei ehkä kaikkia.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... php#kasvit
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Minä ainakin olen tökännyt kasvit altaaseen ilman mitään kummempia toimen piteitä potti ja juurien ympärillä oleva lasivilla vain pois.

Pohjalle kannattaa laittaa esim. hienohiekka, jolloin pohjalannoitteet pysyvät paremmin siellä missää kuuluvat, eli pohjassa. Suosittelen, että laitat jo perustamis vaiheessa hiekan alle jotain lannoite substraattia, jolloin kasveille on parempi kasvualusta.

Suosittelen myös, että ostat nestemmäistä lannoitetta kasveille, kuten PMDD:tä joka on akvaristien oma sekotteinen lannoite. PMDD on myös sen verran halpaa, ettei kannata alkaa ostelemaan kaupassa myytäviä merkki lannotteita kuten tetraa, seraa, JBL:ää yms. PMDD:tä ei löydy joka kaupasta, mutta esim. http://www.suomenakvaariotekniikka.fi myy sitä. Myös hiilidioksidia kannattaa tuottaa kiljumenetelmällä, jos haluaa todelliseksi kasvifriikiksi.
~~Anna~~
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ~~Anna~~ »

Ai pitääkö se lasivilla tai se ottaa siitä juurista pois? Ihmekkös kun ei ole alkanut kasvamaan kasvit nyt uudessa kyhmyotsien akvaariossa :roll: heh
~Ann
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Minä teen näin: ekana kasvi pois pussista, irti potista (muoviruukusta) ja lasivilla pois. Sitten laitan lavuaariin tai ämpäriin jossa huljuttelen ja poistan vielä sitä lasivillaa (jota aina ei ees saa kaikkea pois) jos on sellainen kasvi, että samassa ruukussa useita taimia, irroittelen taimet ja otan huonot lehdet pois, kotilot ja niiden munat on myös hyvä poistaa jos niitä näkyy.

Sitten otan puhdasta vettä pienempään vatiin, kasvit siihen ja akvaarion luokse... *suunnittelua suunnittelua, 8O mihin nää nyt tökkäis*, sitten istutan kasvit (työnnän juuret tai köynnöstävillä varret hiekkaan, yritän saada sormilla vähän hiekkaa siihen ympärille, otan käden pois .. sitten aloitan uudestaan, kun ne kasvit yleensä ainakin pari kertaa ponnahtaa pintaan sieltä...pitäisiköhän kokeilla niitä kasvipihtejä?) :roll:
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”