Nuolimonnisen uintiongelmat ja haava?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Nuolimonnisen uintiongelmat ja haava?
Yksi nuolimonnisistani alkoi uimaan eilen hieman nykien. En silloin kiinnitänyt siihen juurikaan huomiota, mutta täänään illalla huomasin että se vain makoilee kyljellään kannon alla.
Kala jäi liiankin helposti haaviin ja näyttää kuin siltä olisi puuttunut pala kiduskantta, lisäksi sillä oli suomuja törröllään pään alueella. Koska se ei pystynyt uimaan suoraan lopetin kalan. Otin muutaman kuvan ennen sitä. Osaneeko kukaan sanoa onko tuo "vain" haava vai jokin kamala tauti?
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Vesiarvot: pH 6.4 lt 26 astetta, GH olematon.
Kalasto (ylikansoitusta, tiedetään, 200 l tulossa lauantaina)
3 xkorukääpiöahven
2 pientä puuplekoa
1 L199
Partis
8 xsomamonninen
9x nuolimonninen
7x mustatetra
1 nuolimonni
Kala jäi liiankin helposti haaviin ja näyttää kuin siltä olisi puuttunut pala kiduskantta, lisäksi sillä oli suomuja törröllään pään alueella. Koska se ei pystynyt uimaan suoraan lopetin kalan. Otin muutaman kuvan ennen sitä. Osaneeko kukaan sanoa onko tuo "vain" haava vai jokin kamala tauti?
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Vesiarvot: pH 6.4 lt 26 astetta, GH olematon.
Kalasto (ylikansoitusta, tiedetään, 200 l tulossa lauantaina)
3 xkorukääpiöahven
2 pientä puuplekoa
1 L199
Partis
8 xsomamonninen
9x nuolimonninen
7x mustatetra
1 nuolimonni
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Jos kala ei ole joutunut kenenkään haukkaamaksi tai tunkenut päätään jonnekin, voisi olla jokin bakteeri-infektio veressä (tähän ehkä viittaisi tuon rintaevän tyven ja kiduksen verestys). Ja toki se infektiokin voisi johtua myös aikaisemmasta tapaturmasta tms.
Monnisillahan ei ole suomuja.. Olikohan tuo jotenkin järsiytynyttä ihoa, mitä päässä näkyi, vai olisiko esim. huonovointisen kalan tuottamaa limaa tai vastaavaa?
Eipä tuo taida vielä yhden kalan oireilla mikään karmea tauti olla. Jos kalat ovat nyt ahtaalla, voi olla ihan vain heikoimman tippumistakin stressiin (vaikka kalassa oli kyllä melko selkeä haavakin, mikä tukisi ennemminkin jotain tapaturmaa). Ellei sitten riitoja tai tappeluita ole ollut. No monnisethan eivät osaa tapella, mutta köniinsä ottavat kuitenkin lahjakkaasti.
Monnisillahan ei ole suomuja.. Olikohan tuo jotenkin järsiytynyttä ihoa, mitä päässä näkyi, vai olisiko esim. huonovointisen kalan tuottamaa limaa tai vastaavaa?
Eipä tuo taida vielä yhden kalan oireilla mikään karmea tauti olla. Jos kalat ovat nyt ahtaalla, voi olla ihan vain heikoimman tippumistakin stressiin (vaikka kalassa oli kyllä melko selkeä haavakin, mikä tukisi ennemminkin jotain tapaturmaa). Ellei sitten riitoja tai tappeluita ole ollut. No monnisethan eivät osaa tapella, mutta köniinsä ottavat kuitenkin lahjakkaasti.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Voi itku, mä kävin ostamassa tän loppuparven itselleni 'turvaan'.
Nyt muillakin nuolimonnisilla on samat oireet, yhden jouduin jo eilen lopettamaan ja tänä aamuna huomasin yhdellä päässä, tuossa silmien välissä, 'ylös nousseen suomun' (vaikkei niillä suomuja olekaan, mutta se kuvaa sitä parhaiten).
Sillä eilen lopettamallani monnisella huomasin samanlaisen vaalean 'röpön' heti seuraavana päivänä, kun ne minulle olivat tulleet ja eilen sillä oli puoli vartaloa, sen vaalean peitossa ja siitä oli tullut läpikuultava (pään sisällä näkyi isompi vaalea möykky, jokin sisuskalu?).
Nyt hyviä neuvoja mitä teen?!
Altaan tiedot:
250 litraa, pH 6,8, lt 25-26°C, GH ja KH olemattomia,
nitraatti <20, nitriitti 0
Muina kaloina 6 piikkisilmää, 5 leväbarbia, kampaokamonni, raitapuupleko sekä lukematon määrä sukarapuja (red cherry ja green).
Muu kalaston 100% kilttejä, kerta sukaravun poikasetkin säilyvät syömättä eli en usko tuohon 'nyppimisteoriaan' mun altaassa.
Ja juu, tyhmänä en karanteerannut nuolimonnisia, opin näköjään senkin tärkeyden kantapään kautta
Mutta nyt on huoli noista lopuista monnisista ja muista kaloista ja sukaravuista. Neuvoja?
Nyt muillakin nuolimonnisilla on samat oireet, yhden jouduin jo eilen lopettamaan ja tänä aamuna huomasin yhdellä päässä, tuossa silmien välissä, 'ylös nousseen suomun' (vaikkei niillä suomuja olekaan, mutta se kuvaa sitä parhaiten).
Sillä eilen lopettamallani monnisella huomasin samanlaisen vaalean 'röpön' heti seuraavana päivänä, kun ne minulle olivat tulleet ja eilen sillä oli puoli vartaloa, sen vaalean peitossa ja siitä oli tullut läpikuultava (pään sisällä näkyi isompi vaalea möykky, jokin sisuskalu?).
Nyt hyviä neuvoja mitä teen?!
Altaan tiedot:
250 litraa, pH 6,8, lt 25-26°C, GH ja KH olemattomia,
nitraatti <20, nitriitti 0
Muina kaloina 6 piikkisilmää, 5 leväbarbia, kampaokamonni, raitapuupleko sekä lukematon määrä sukarapuja (red cherry ja green).
Muu kalaston 100% kilttejä, kerta sukaravun poikasetkin säilyvät syömättä eli en usko tuohon 'nyppimisteoriaan' mun altaassa.
Ja juu, tyhmänä en karanteerannut nuolimonnisia, opin näköjään senkin tärkeyden kantapään kautta

Mutta nyt on huoli noista lopuista monnisista ja muista kaloista ja sukaravuista. Neuvoja?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Voi ei.. Mulle tuli somamonnisille täsmälleen samat oireet viikonloppuna (täällä siitä lisää) ja jouduin lopettamaan niistä kaksi.
Käytin lääkkeenä Junglen Fungus Clear Tank Buddies tabletteja. Ne toimivat niin ettei ainakaan uusia kuolemantapauksia ole tullut.
Kun kyselin kaupasta mikä on tauti joka tätä valkoista töhnää aiheuttaa sanoivat Kurjesta että monniset saattavat ottaa pahasti nokkiinsa bakteerikannan muutoksesta (mulla on akvaario juuri vaihtunut isompaan) tai/ja rajuista vedenvaihdoista, ja kehittävät sitten oikein epidemian bakteeritulehduksia. Sen ei pitäis tarttua muihin kaloihin, ainakaan minulla ei muut kalat oireilleet mitenkään.
(Nyt kyllä myyjää hävettää.
)

Kun kyselin kaupasta mikä on tauti joka tätä valkoista töhnää aiheuttaa sanoivat Kurjesta että monniset saattavat ottaa pahasti nokkiinsa bakteerikannan muutoksesta (mulla on akvaario juuri vaihtunut isompaan) tai/ja rajuista vedenvaihdoista, ja kehittävät sitten oikein epidemian bakteeritulehduksia. Sen ei pitäis tarttua muihin kaloihin, ainakaan minulla ei muut kalat oireilleet mitenkään.
(Nyt kyllä myyjää hävettää.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Hei.. syy ei todellakaan ole sun. Erilainen bakteerikanta on niitä asioita, jotka vaan on olemassa. En minäkä tienny, et monniset on noin herkkiä.
Mahtaako sukaravut kestää tuon lääkityksen?
Niin tosiaan muissa kaloissa ei ole mitään oireita.
Srd, ihan tosi, et edes ajattele, et vika ois jotenki sussa tms.
Sinähän mua ekana olet tässä auttamassa
Mahtaako sukaravut kestää tuon lääkityksen?
Niin tosiaan muissa kaloissa ei ole mitään oireita.
Srd, ihan tosi, et edes ajattele, et vika ois jotenki sussa tms.
Sinähän mua ekana olet tässä auttamassa

Kävin sitten akvaariokaupassa ja myyjä oli sitä mieltä, että tuollainen saattaa johtua myös osittain liian rajusta vedenvaihdosta, mä sunnuntaina ku menin hölmö vaihtamaan n. 50% vedestä.
Tosin se lopettamani kala oireili jo sitä ennen, mut se sitten taas johtunee muutosta ja bakteerikannan muutoksesta.
Viljellyt kalat kuulemma myyjän mukaan kestävät paremmin noita muutoksia, mutta valitettavasti nuolimonniset ei kuulu niihin, vaan tulevat suoraan luonnosta ja ovat näinollen herkempiä.
Koska 'syyllinen' on todennäköisesti joku bakteeri, aloitettiin Waterlifen Myxazin lääkitys, joka kestää 5 päivää. Nyt vaan peukut pystyyn, ettei yksikään monninen enää tipu mun liian innokkaan vedenvaihdon takia.. ette usko kuinka paljon mua harmittaa
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tosin se lopettamani kala oireili jo sitä ennen, mut se sitten taas johtunee muutosta ja bakteerikannan muutoksesta.
Viljellyt kalat kuulemma myyjän mukaan kestävät paremmin noita muutoksia, mutta valitettavasti nuolimonniset ei kuulu niihin, vaan tulevat suoraan luonnosta ja ovat näinollen herkempiä.
Koska 'syyllinen' on todennäköisesti joku bakteeri, aloitettiin Waterlifen Myxazin lääkitys, joka kestää 5 päivää. Nyt vaan peukut pystyyn, ettei yksikään monninen enää tipu mun liian innokkaan vedenvaihdon takia.. ette usko kuinka paljon mua harmittaa

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Tämä on kauppiaalta yleistys, mutta kyllä hän varmaan ihan jäljillä on. Itselläni on toisessa altaassa kolmea eri kalalajia (pallokaloja ja monneja) luonnosta tulleita yksilöitä, ja vaihdan 50% vedestä viikottain. Ei mitään ongelmaa.mervi74 kirjoitti:Viljellyt kalat kuulemma myyjän mukaan kestävät paremmin noita muutoksia, mutta valitettavasti nuolimonniset ei kuulu niihin, vaan tulevat suoraan luonnosta ja ovat näinollen herkempiä.
Toisessa altaassa taas on luonnon monnisia, ja siellä vaihdan vettä vähän varovaisemmin, n. 1/3 viikossa. Monnisiani ei ole kuollut vedenvaihtoihin tai sairastunutkaan, mutta isompiin vedenvaihtoihin ne kyllä reagoivat. Seisotan lisäksi vettä saavissa vähintään neljä tuntia vedenparannusaineen kanssa, muodostuvien typpikuplien takia, eli en vaihda suoraan letkulla vettä yhteenkään altaaseen. Lasken veden saaviin paineella, joten osa kloorista haihtuu jo siinä.
Monniset tuntuvat kyllä olevan herkimpiä kalasiani huomaamaan vedenlaadun muutokset. Tietty kutemaankin innostuvat helpommin vedenvaihdon jälkeen. Luulen, että varsinaisesti suurikaan vedenvaihto ei aiheuta kaloille oireita, kunhan vesi on laadultaan hyvää ja samantapaista kuin altaassa jo on. Harvoinhan se hanavesi on samanlaista kuin altaassa, joten siksikin kaikki nyrkkisäännöt "vettä on vaihdettava 50% viikossa" ei oikein toimi joka altaassa.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
Minäkin sain ohjeeksi hillitä tuota vedenvaihtoa, harvemmin ja vähemmän kerralla. Siellä kun ei ole liikakansoitusta, pikemminkin päinvastoin, ni toi mun vaihtelu on ollu aivan liioiteltua. Kesälomalla en kolmeen viikkoon vaihtanut vettä ja vesiarvot oli silti samat.. näin jälkikäteen mietittynä, kukakohan mua on taas kieltäny käyttämästä järkeä?!