Murtovesiakvaarion sisustus

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kireb
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Murtovesiakvaarion sisustus

Viesti Kirjoittaja kireb »

Meillä on pantteripallokaloja 180 litraisessa murtovesiakvaariossa (1.008). Olemme yrittäneet sisustella akvaariota palloille sopivaksi, ja tällä hetkellä sieltä löytyy seuraavaa:
Yksi tiikerikivi jonka sisälle pääsee piiloon lepäilemään, Siniriutasta hankittu muovinen puunkuoren jäljitelmä ja kanto jonka alla kaksi kaveria makaavat päivälevolla :D .
Jokaisella kaverilla tuntuu olevan oma "varattu" lempipaikkansa, eikä niistä ole kiistelyä tullut... Joten arvelen pötköttelypaikkojen riittävän. Sisustuksen siirtely vedenvaihtojen yhteydessä tuntuu ilahduttavan asukkeja. Pörräävät ja tutkivat "uusia nurkkia". Hiekkana on korallihiekkaa jonka vaihdoin äskettäin tavallisen puhallushiekan tilalle.

Maisema on ihan kivannäköinen katsella näinkin, pallojahan me pääsääntöisesti ihaillaan :mrgreen: .

Lähinnä haluaisin kuulla muilta murtovesiakvaarioiden omistajilta että mitä sisustuselementtejä ovat pyttyyn tyrkänneet? Kuinka moni on hommannut muovirehuja, kiviviritelmiä tms. Vai onko avaruus ja selkeys se silmää hivelevä juttu?
Kokemus tuo varmaan kekseliäisyyttä näissäkin hommissa, ja uusia ideoita otetaan mielellään vastaan [;)] .

Loistavaa marraskuuta kaikille!
K
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Parhaiksi ja kauneimmiksi olen todennut puunoksat ja kivitavarasavesta (eli valkoisesta savesta) itse tekemäni saviluolat. Niissähän ei ole ollenkaan sitä rautaa joka antaa punasavelle värinsä, eli ei ole vaaraa että se liukenisi suolaveteen. Pohjamateriaalina minulla oli korallihiekkaa, se toimii hyvin pallojen värityksen kanssa ja pitäisi jonkin verran vaikuttaa vesiarvoihin. Olisin myös halunnut kokeilla oikeita mangrovetaimia kasvattaa altaassa, mutta niitä ei ollut saatavilla kun minulla vielä oli murtovesiakvaario. Nyt niitä on näkynyt myynnissä nettikaupassa, www.coralreef.fi
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
kireb
Starting Member
Starting Member

Hei pallokala

Odottelinkin vihjeitä sinulta :mrgreen: .
Eli valkoinen savi harkintaan. Löytyisiköhän musta tilateostaiteilijaa 8O :roll: :mrgreen: ?
Korallihiekka on mustakin oikein upeaa ja pallot tuntuu pitävän.

Näin myös niitä mangroventaimia myynnissä ja tekisi mieli kyllä kokeilla. Onkohan kellään kokemuksia niistä?

t. Tuleva savitaiteilija [;)]
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Pitää vielä mainita, että koska se savi pitää tietysti polttaa ja jos ei satu tuntemaan jotain jolla on savenpolttouuni niin kannattaa kysellä työväenopistoista tai vaikka puhelinluettelon avulla askartelutarvikeliikkeitä joilla olisi savenpolttopalvelu (ainakin Raumalla on sellainen liike) tai sitten ihan keramiikkapajoista. Polttoa ajatellen kannattaa tietysti tehdä savitöitä kerralla kunon satsi ja vaikka myydä tai antaa kavereille ylimääräiset. Itse olen saanut ihan hyviä rahasummia luolamaisista punasaviluolistakin.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
kireb
Starting Member
Starting Member

Vaikea sanoa tuleeko meikäläisen käpälistä teoksia josta pari senttiä irtoisi...
Ajatus että saisi ihan itse läträtä altaaseensa sopivia elementtejä alkoi viehättämään kovasti :P .
Eiköhän täältä jostain polttopaikkakin löytyne, täytyy vaan kysellä asiaa.
Kerran näin töissä yhden työkaverin tekemiä saviruukun tapaisia. Jostain syystä parantumaton akvaristi katseli niitä heti sillä silmällä että tuollaisia voisi väsätä omiin purkkeihinsakin. Unohdin koko jutun sittemmin eli kiitos muistutuksesta :D !
Ja kiitos että huomautit tuosta rautapitoisuudesta. Olisin taatusti tuunaillu koristeita siitä väärästä savesta [:I] .

t. Kirsi

PS: Ihan kokopäiväistä hommaa tää AW:ssa roikkuminen. Arki mokoma haittaa harrastamista :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”