Sateenkaarikalojen ruokavalio

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Zoom69
Junior Member
Junior Member

Sateenkaarikalojen ruokavalio

Viesti Kirjoittaja Zoom69 »

Olen hankkimassa sateenkaarikaloja ja etsiskelly tietoja netistä ja tällainen mielenkiintoinen enkunkielinen artikkeli löytyi sateenkaarikalojen ruokatottumuksista:

Juttuun

Mitäs porukka ylipäänsä syöttää sattareilleen? Tuosta jutusta tulkatessa aika kasvispainotteista evästä märehtivät lopulta. Hmmm...minkäslaista kasvismixiä noille sit kokkailis? :)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kummaa sinäänsä tuo väittämä että sateenkaaret söisivät kasveja - kyseiset kalathan ovat juuri kasviharrastajien suosiossa sen takia että eivät koske kasveihin. Minä en ole koskaan huomannut, että ne edes katsoisivat levän suuntaan. Tosin minulla on ollut enimmäkseen Uuden Guinean lajeja eikä Australian lajeja - ehkä näiden välillä on eroja?

Minä olen omilleni syöttänyt teollisia ruokia monelta eri valmistajalta ja monella eri koostumuksella (sekä kasvispitoisia että "lihapitoisia") enkä ole huomannut että ne olisivat innostuneet/voineet paremmin minkään tietyn ruoan syöttämiskauden aikana. Ainut ruoka mikä on oikeasti saanut ne villiintymään oli elävä ruoka (ja kyseiset toukat olivat jättikokoisia)...

Minä uskon että sateenkaari on sekasyöjä, mutta että se luonnossa joutuu syömään paljon levää saadakseen pieneliöstöä sisuksiinsa (=aufwuchsin syöjä). Se, että (artikkelissa mainittu) levä tulee suolesta läpi viittaisi minusta siihen, etteivät ne käytä sitä hyödykseen vaan syövät sitä lähinnä saadakseen pieneliöitä massuunsa.

Vaan minulla ei ole faktatietoa kalan metaboliikasta saatikka sateenkaarikalojen pyydystämisestä... Sen olen kyllä huomannut, että satenkaarikalojen vaikeus piilee lähinnä herkkyydessä sairastua tuberkuloosiin eikä ruokinnassa. Toki oikeaoppinen ruoka saisi kalat voimaan paremmin ja pysymään terveinä pidempään.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Sattari
Starting Member
Starting Member

Re: Sateenkaarikalojen ruokavalio

Viesti Kirjoittaja Sattari »

Zoom69 kirjoitti:Mitäs porukka ylipäänsä syöttää sattareilleen? Tuosta jutusta tulkatessa aika kasvispainotteista evästä märehtivät lopulta. Hmmm...minkäslaista kasvismixiä noille sit kokkailis? :)
Omien sateenkaarikalojeni suosikkiruokia ovat Tetra Diskus ja surviaiset ym. pakasteruoat. Varmasti viihtyisivät vieläkin paremmin, jos kasvattaisi elävää ruokaa. TAS huutokaupasta heräteostoksena hankitut helmisukaravut menivät välittömästi parempiin suihin... Annan myös viherhiutaleita, mutta se ei tunnu maistuvan yhtä suurella innolla kuin edellä mainitut.

Pääasiassa sateenkaarikalat ovat jättäneet kasvit rauhaan. Hiljattain hankin akvaarion Hygrophila polysperma Rosanervig kasvia. Jostain kumman syystä tämä maistui Sateenkaarikaloille, joten siirsin kasvin toiseen altaaseen.

Mielestäni Sateenkaarikalat ovat tosi helppoja ja kasvaessaan niistä tulee mielettömän upean näköisiä. En ole koskaan ennen törmännyt tuohon ruokajuttuun. Sen sijaan veden vaihdoista kannattaa pitää huolta. Vähintään 25 % viikossa ja mielellään enemmänkin. Tällä on ihan selkeästi vaikutusta mm. kalojen väritykseen ja aktiivisuuteen.

Tässä pari linkkiä, joista löytyy tosi hyvin tietoa:

http://members.optushome.com.au/chelmon/
- mieletön tietokanta

http://www.rainbowfish.info/
- sateenkaarikala harrastajien "aqua-web"
390 L sateenkaarikala allas
Zoom69
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Zoom69 »

Noi on tosiaan parhaita linkkejä mahtavien sateekaarikalojen saloihin! :)

Niin, eiköhän tuo kolme kovaa: viikottaiset vedevaihdot, monipuolinen ruoka ja ei ylikansoitusta altaassa toimi näillekin kaloille.
Niin, ajattelin kokeeksi kokkailla tuon räkmixin kasvisversion ja katsoa miten tuo tulee uppoamaan sattareille. Jos ei niille mene, niin löytyy kyllä mahtisyöppöjä toisesta altaasta joille varmasti uppoaa :D

Auh, minultakin löytyy altaasta tuota intianvesitähdikkiä, saas nähdä miten sen käy...
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Meillä purppurasattarit tuhosivat pikkulimaskaa tehokkaasti mutta se vaikutti tulevan aika tarkalleen sulamattomana ulos. Miekkakasvien lehtiä piti "tappaa" rei'ittämällä niitä reviiririitojen aikana.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”