Pusukala
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Pusukala
Viihtyykö ilman lajitoveria seura-akvaariossa? Paljonko pusukala tarvitsee litroja? Mulla on se llanen 145 l..
-
- Advanced Member
Litroja 500 yhdelle yksilölle, useammalle 700 tms. Joten kantsii katsella jotain pienempää.
Jos yhden yksilön haluat, niin uros kääpiö- hunaja- t. huulirihmakala voisi mennä, samoin uros apistogramma tms.
Niin pusukala kasvaa tosiaan sinne 30 senttiin, vaikka monissa kirjoissa toisin väitetäänkin.
Jos yhden yksilön haluat, niin uros kääpiö- hunaja- t. huulirihmakala voisi mennä, samoin uros apistogramma tms.
Niin pusukala kasvaa tosiaan sinne 30 senttiin, vaikka monissa kirjoissa toisin väitetäänkin.
Minä juon nyt kahvia!
-
- Junior Member
Pusukala
Nii.. sitämäkin mietin ku ne väittää just siitä 10cm-30cm riippuen lähteestä.. Kiitos tiedoista ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
No nää 10 cm "pusukalat" on näitä alipienissä litroissa olevia, huonosti hoidettuja ja nälkiintyneitä ruipeloita.
Pusukala ja kultakala lienevät tiikerinuoliaisen ohella akvaarion väärinymmärretyimmät kalat - ainakin kokonsa puolesta.
Editti: niin vikahan EI ole väärän informaation harhaanjohtaman harrastajan vaan ihan sen väärän informaation... Valitettavasti moni uuskin kalakirja tarjoilee mitä sattuu tietoja tämän kaltaisista aiheista.
Pusukala ja kultakala lienevät tiikerinuoliaisen ohella akvaarion väärinymmärretyimmät kalat - ainakin kokonsa puolesta.
Editti: niin vikahan EI ole väärän informaation harhaanjohtaman harrastajan vaan ihan sen väärän informaation... Valitettavasti moni uuskin kalakirja tarjoilee mitä sattuu tietoja tämän kaltaisista aiheista.
Minä juon nyt kahvia!
-
- Junior Member
-
- Advanced Member
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Lyhyesti:
Pusukalan kanssa mitä tahansa, mikä viihtyy samoissa vesiarvoissa eikä ole liian vilkas. Pusut ovat nimittäin hitaita syömään. Reviirikalojakaan ei altaan kokoon nähden kannata tunkea liikaa.
Pusukalan kanssa mitä tahansa, mikä viihtyy samoissa vesiarvoissa eikä ole liian vilkas. Pusut ovat nimittäin hitaita syömään. Reviirikalojakaan ei altaan kokoon nähden kannata tunkea liikaa.

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Advanced Member
-
- Advanced Member
Osa väittää näitä erakoiksi, reviirikaloja joka tapauksessa ovat. Osa sitten sanonu että todella seurallisia - mutta litroja taidetaan sitten tarvita tähän seurallisuuteen.
Tässä voi olla sama kuin kiekoilla: parempi hankkia yksi tai monta. Jos on kaksi, varsinkin liian pienissä litroissa, voi vahvempi dominoida armotta heikompaa. Isommassa porukassa kukkoiluaggressio ehkä jakaantuu laajemmalti.
Tässä voi olla sama kuin kiekoilla: parempi hankkia yksi tai monta. Jos on kaksi, varsinkin liian pienissä litroissa, voi vahvempi dominoida armotta heikompaa. Isommassa porukassa kukkoiluaggressio ehkä jakaantuu laajemmalti.
Minä juon nyt kahvia!
-
- Junior Member
-
- Junior Member
Pusukalaa ei kuitenkaan kannata laitaa tulipyrstön kanssa samaan akvaarioon jos haluaa välttyä kolinalta kansilaseissa kun tapana on keskeinen nahjailu
A Fish in a tank is better than no fish at all
http://www.freewebs.com/vazkitsa/
http://www.freewebs.com/vazkitsa/
-
- Junior Member
-
- Advanced Member
Uskaltaisin väittää vastaan. Pusukala kasvaa hyvässä hoidossa todella n. 30 cm pitkäksi.
300 L allas on noin 130 cm pitkä - joten vaikka pusukala jäisi tuonne 25 sentin mittaan allas jää silti vain 5 kertaa pidemmäksi kuin itse kala. Tämä on aivan liian vähän, jonkinlainen yleisminimi on 10 kertaa kalaa itseään pidempi allas.
Voit hahmottaa asiaa vaikkapa piirtämällä paperille viivottimen avulla 13 cm pitkän akvaarionkuvan ja sinne 3 cm pitkän kalan. Ei siihen juuri uimatilaa jää.
En minä tätä ilkeyttäni sano, jos sitä ajattelet. Se vaan on ikävä huomata jossain vaiheessa jos kala kasvaa ulos altaasta eikä ole varaa isompaan.
Lisäksi pusukala on aikamoinen sottapytty, ja vaatii erittäin tehokkaan suodatuksen.
Onhan noita muitakin mielenkiintoisia ja kesyyntyviä labyrinttikaloja, mm. huuli-/juovarihmakala tai paratiisikala mahtuisi oikein hyvin 300 litraan.
300 L allas on noin 130 cm pitkä - joten vaikka pusukala jäisi tuonne 25 sentin mittaan allas jää silti vain 5 kertaa pidemmäksi kuin itse kala. Tämä on aivan liian vähän, jonkinlainen yleisminimi on 10 kertaa kalaa itseään pidempi allas.
Voit hahmottaa asiaa vaikkapa piirtämällä paperille viivottimen avulla 13 cm pitkän akvaarionkuvan ja sinne 3 cm pitkän kalan. Ei siihen juuri uimatilaa jää.
En minä tätä ilkeyttäni sano, jos sitä ajattelet. Se vaan on ikävä huomata jossain vaiheessa jos kala kasvaa ulos altaasta eikä ole varaa isompaan.
Lisäksi pusukala on aikamoinen sottapytty, ja vaatii erittäin tehokkaan suodatuksen.
Onhan noita muitakin mielenkiintoisia ja kesyyntyviä labyrinttikaloja, mm. huuli-/juovarihmakala tai paratiisikala mahtuisi oikein hyvin 300 litraan.
Minä juon nyt kahvia!
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Siis ihan oikeasti hyvässä hoidossa pusukala kasvaa 40 cm:n pituiseksi ja on kuulemma maukas ruokakala. Ikävä kyllä, akvaariokaupoissa olevat poikaset ovat valmiiksi nälkiintyneitä sillä kyseessähän on planktonia syövä, käytännössä tauotta ruokaa tarvitseva kalanpoikanen jonka koko on maahan tullessa 1/10 aikuiskoosta.jokelamaniac kirjoitti:Pusukala kasvaa hyvässä hoidossa todella n. 30 cm pitkäksi.
Minulla oli pusukala ja ongelmia tuli sinirihmojen kanssa. Eli pusukala alkoi sinirihmoja hätyyttää jolloin se sai lähteä.
Aika monet sanoo pusukalan tarvitsevan lajitovereita ja monet ovat sanoneet lajitoverien rauhottaneen pusukaloja.
Aika monet sanoo pusukalan tarvitsevan lajitovereita ja monet ovat sanoneet lajitoverien rauhottaneen pusukaloja.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Junior Member
Onko kirja kuinka vanha ja mikä kirja on kysessä?loistobarbi kirjoitti:Inhanko totta pusukala kasvaa akvaario-olosuhteissa 40 senttiseksi???!!!
Kirjoissa lukee: koko: 30 cm, jää akvaariossa 15-20 senttiseksi.
Tämäkö siis potaskaa?
Monesti varsinkin vanhemmissa kirjoissa on paljon soopaa kun ei ollut niin paljon tietoa silloin ja olen joidenkin kirjojen kohdalla huomannut kauheita virheitäkin.
Malawi - hietikko-biotoppi
-
- Junior Member
Kyllä se ainakin luonnossa kasvaa, kun olen itsekin lukenut jostain, että on suosittu ruokakala. Mihinkäs se sitten ihan helposti kutistuisi. Tosin varmaankin perusakvaariossa ei ole niin paljon tilaa, että tuohon mittaan pääsisi. Mutta uskon että lähemmäs 30 cm ainakin. Sehän ei oikeastaan ole kovin järkyttävän iso, kun piirtää kalan paperille viivottimen kanssa.
*laa la laa*
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Tuon voi siis lukea ihan ajatuksellamaisu kirjoitti:Siis ihan oikeasti hyvässä hoidossa pusukala kasvaa 40 cm:n pituiseksi ja on kuulemma maukas ruokakala. Ikävä kyllä, akvaariokaupoissa olevat poikaset ovat valmiiksi nälkiintyneitä sillä kyseessähän on planktonia syövä, käytännössä tauotta ruokaa tarvitseva kalanpoikanen jonka koko on maahan tullessa 1/10 aikuiskoosta.jokelamaniac kirjoitti:Pusukala kasvaa hyvässä hoidossa todella n. 30 cm pitkäksi.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Junior Member