Pusukala

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

loistobarbi
Junior Member
Junior Member

Pusukala

Viesti Kirjoittaja loistobarbi »

Viihtyykö ilman lajitoveria seura-akvaariossa? Paljonko pusukala tarvitsee litroja? Mulla on se llanen 145 l..
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Litroja 500 yhdelle yksilölle, useammalle 700 tms. Joten kantsii katsella jotain pienempää.

Jos yhden yksilön haluat, niin uros kääpiö- hunaja- t. huulirihmakala voisi mennä, samoin uros apistogramma tms.

Niin pusukala kasvaa tosiaan sinne 30 senttiin, vaikka monissa kirjoissa toisin väitetäänkin.
Minä juon nyt kahvia!
loistobarbi
Junior Member
Junior Member

Pusukala

Nii.. sitämäkin mietin ku ne väittää just siitä 10cm-30cm riippuen lähteestä.. Kiitos tiedoista [;)]
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

No nää 10 cm "pusukalat" on näitä alipienissä litroissa olevia, huonosti hoidettuja ja nälkiintyneitä ruipeloita.

Pusukala ja kultakala lienevät tiikerinuoliaisen ohella akvaarion väärinymmärretyimmät kalat - ainakin kokonsa puolesta.

Editti: niin vikahan EI ole väärän informaation harhaanjohtaman harrastajan vaan ihan sen väärän informaation... Valitettavasti moni uuskin kalakirja tarjoilee mitä sattuu tietoja tämän kaltaisista aiheista.
Minä juon nyt kahvia!
loistobarbi
Junior Member
Junior Member

mitkä kalat viihtyy pusukalan kanssa? oon kuullu että se tarttee jonku verran reviiriä ja silleen.. oon hankkimassa uutta akvaa ja pusukala ois yks vaihtoehto..kertokaa kaikki mitä tiiätte pusukalasta!! :D
Myynnissä kuusikulmainen 135l ja 300l
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Kokeile hakua, tästä löytyy kyllä informaatiota!

Itsellä tulevaisuudenvisio: pusukalaa ja saksipyrstöä... Huom. visio todellakin.
Minä juon nyt kahvia!
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Lyhyesti:
Pusukalan kanssa mitä tahansa, mikä viihtyy samoissa vesiarvoissa eikä ole liian vilkas. Pusut ovat nimittäin hitaita syömään. Reviirikalojakaan ei altaan kokoon nähden kannata tunkea liikaa. :roll:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Niin erittäin älykkäitä ja seurallisiahan nämä ovat!

Erityisesti olin myyty kun joku tällä palstalla kertoi pusukalojensa tuijottavan televisiota... Tahtoo yhteisen harrastuksen kalojensa kanssa!
Minä juon nyt kahvia!
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Muistankohan väärin, mutta muistelen lukeneeni jostain, että pusukala viihtyy nuorempana pienessä parvessa. Vanhempana yksin ja saattaa jopa tappaa lajitoverinsa. Korjatkaa, jos on väärä muistikuva.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Osa väittää näitä erakoiksi, reviirikaloja joka tapauksessa ovat. Osa sitten sanonu että todella seurallisia - mutta litroja taidetaan sitten tarvita tähän seurallisuuteen.

Tässä voi olla sama kuin kiekoilla: parempi hankkia yksi tai monta. Jos on kaksi, varsinkin liian pienissä litroissa, voi vahvempi dominoida armotta heikompaa. Isommassa porukassa kukkoiluaggressio ehkä jakaantuu laajemmalti.
Minä juon nyt kahvia!
loistobarbi
Junior Member
Junior Member

Joo, pusukala kuullostaa just siltä mitä mä haen.. :D
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Uuden akvan kannattaa sitten tosiaan olla vähintään 500-600 litrainen. [;)]
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
loistobarbi
Junior Member
Junior Member

Jotain isompaa oon kyllä aatellu, mutta en oo varma mahtuuko pusukala sinne kuitenkaan... :roll:
Vazkitsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vazkitsa »

Pusukalaa ei kuitenkaan kannata laitaa tulipyrstön kanssa samaan akvaarioon jos haluaa välttyä kolinalta kansilaseissa kun tapana on keskeinen nahjailu
A Fish in a tank is better than no fish at all
http://www.freewebs.com/vazkitsa/
loistobarbi
Junior Member
Junior Member

Akvakaupassa mulle sanottiin, että pusukalalle riittäisi vähintään YHDELLE 300litranen, tuolla hesan akvaariokeskuksessa... :roll:
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Uskaltaisin väittää vastaan. Pusukala kasvaa hyvässä hoidossa todella n. 30 cm pitkäksi.

300 L allas on noin 130 cm pitkä - joten vaikka pusukala jäisi tuonne 25 sentin mittaan allas jää silti vain 5 kertaa pidemmäksi kuin itse kala. Tämä on aivan liian vähän, jonkinlainen yleisminimi on 10 kertaa kalaa itseään pidempi allas.

Voit hahmottaa asiaa vaikkapa piirtämällä paperille viivottimen avulla 13 cm pitkän akvaarionkuvan ja sinne 3 cm pitkän kalan. Ei siihen juuri uimatilaa jää.

En minä tätä ilkeyttäni sano, jos sitä ajattelet. Se vaan on ikävä huomata jossain vaiheessa jos kala kasvaa ulos altaasta eikä ole varaa isompaan.

Lisäksi pusukala on aikamoinen sottapytty, ja vaatii erittäin tehokkaan suodatuksen.

Onhan noita muitakin mielenkiintoisia ja kesyyntyviä labyrinttikaloja, mm. huuli-/juovarihmakala tai paratiisikala mahtuisi oikein hyvin 300 litraan.
Minä juon nyt kahvia!
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Sopisiko pusukala yli 450Litraseen seuraakvaarioon? Pituutta akvalla on 151.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

jokelamaniac kirjoitti:Pusukala kasvaa hyvässä hoidossa todella n. 30 cm pitkäksi.
Siis ihan oikeasti hyvässä hoidossa pusukala kasvaa 40 cm:n pituiseksi ja on kuulemma maukas ruokakala. Ikävä kyllä, akvaariokaupoissa olevat poikaset ovat valmiiksi nälkiintyneitä sillä kyseessähän on planktonia syövä, käytännössä tauotta ruokaa tarvitseva kalanpoikanen jonka koko on maahan tullessa 1/10 aikuiskoosta.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Minulla oli pusukala ja ongelmia tuli sinirihmojen kanssa. Eli pusukala alkoi sinirihmoja hätyyttää jolloin se sai lähteä.

Aika monet sanoo pusukalan tarvitsevan lajitovereita ja monet ovat sanoneet lajitoverien rauhottaneen pusukaloja.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
loistobarbi
Junior Member
Junior Member

Inhanko totta pusukala kasvaa akvaario-olosuhteissa 40 senttiseksi???!!!
Kirjoissa lukee: koko: 30 cm, jää akvaariossa 15-20 senttiseksi.
Tämäkö siis potaskaa? :frown:
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

loistobarbi kirjoitti:Inhanko totta pusukala kasvaa akvaario-olosuhteissa 40 senttiseksi???!!!
Kirjoissa lukee: koko: 30 cm, jää akvaariossa 15-20 senttiseksi.
Tämäkö siis potaskaa? :frown:
Onko kirja kuinka vanha ja mikä kirja on kysessä?
Monesti varsinkin vanhemmissa kirjoissa on paljon soopaa kun ei ollut niin paljon tietoa silloin ja olen joidenkin kirjojen kohdalla huomannut kauheita virheitäkin.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
loistobarbi
Junior Member
Junior Member

Siis pusukala kasvaa 40 senttiseksi? 8O 8O
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Kyllä se ainakin luonnossa kasvaa, kun olen itsekin lukenut jostain, että on suosittu ruokakala. Mihinkäs se sitten ihan helposti kutistuisi. Tosin varmaankin perusakvaariossa ei ole niin paljon tilaa, että tuohon mittaan pääsisi. Mutta uskon että lähemmäs 30 cm ainakin. Sehän ei oikeastaan ole kovin järkyttävän iso, kun piirtää kalan paperille viivottimen kanssa.
*laa la laa*
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

maisu kirjoitti:
jokelamaniac kirjoitti:Pusukala kasvaa hyvässä hoidossa todella n. 30 cm pitkäksi.
Siis ihan oikeasti hyvässä hoidossa pusukala kasvaa 40 cm:n pituiseksi ja on kuulemma maukas ruokakala. Ikävä kyllä, akvaariokaupoissa olevat poikaset ovat valmiiksi nälkiintyneitä sillä kyseessähän on planktonia syövä, käytännössä tauotta ruokaa tarvitseva kalanpoikanen jonka koko on maahan tullessa 1/10 aikuiskoosta.
Tuon voi siis lukea ihan ajatuksella ;). 1) Poikaset ovat maahan tullessa nälkiintyneitä ja "kitistyneitä" 2) Luontaisella ruokinnalla varmasti kasvaa koko mittaansa... Ja me kaikkihan syötetään kalojamme planktonilla? 3) Luonnonoloissa ja syömällä sitä luontaista ruokaa sekä asumassa kunnon kokoisessa lutakossa varmasti kasvavat tuohon 40cm.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
loistobarbi
Junior Member
Junior Member

Kyllä ajatuksella yritettiin lukea, mutta tietämätön kun olen, niin tulee kyseltyä tyhmiä, sori vaan.
Mutta jos siis pusukala ei akvaario-olosuhteissa kasva 40 senttiseksi, miten se tähän liittyy? :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”