Minusta uusi kiekkoharrastaja?
Valvoja: Moderaattorit
Minusta uusi kiekkoharrastaja?
Tänään sitten tuli ostettua allas.
540 litraa (160*58*58). Altaassa fluvalin 404 suodatin(1300l/h). Ei lämmitintä. Ei kansilaseja. Valaisin löytyy.
Siispä. Tarvisinko kiekkojen kanssa kansilasit?
Entä suodatinteho?
Onko se täysin riittämätön. Jostain luin, että Fluvalin 404 mallilla saisi vain 300 litraisen akvaarion suodatuksen hoidettua.
Tietysti aikeena oli ostaa vielä sisäsuodatin lisäksi, mutta olisiko hyvä rakentaa vielä vaikkapa mattosuodatin tai hankkia toinen ulkosuodatin?
Riittääkö lämmittimeksi 300 wattinen?
Kiitos.
540 litraa (160*58*58). Altaassa fluvalin 404 suodatin(1300l/h). Ei lämmitintä. Ei kansilaseja. Valaisin löytyy.
Siispä. Tarvisinko kiekkojen kanssa kansilasit?
Entä suodatinteho?
Onko se täysin riittämätön. Jostain luin, että Fluvalin 404 mallilla saisi vain 300 litraisen akvaarion suodatuksen hoidettua.
Tietysti aikeena oli ostaa vielä sisäsuodatin lisäksi, mutta olisiko hyvä rakentaa vielä vaikkapa mattosuodatin tai hankkia toinen ulkosuodatin?
Riittääkö lämmittimeksi 300 wattinen?
Kiitos.
Joo , mun mielestä kannattas laittaa kansilasit . Ekax jo lämpöhukka on melkonen ja kansilasit vähän "säästää " lämmitintä . Toisex kiekot kun kumminki saa joskus niitä "paniikki kohtauksia " ja säntäillään sinne sun tänne nii on hyvä olla jotain joka vähän hillittee ...
. Nimimerkillä kokemusta on ... ei ollu ku parin kolmen sentin soiro "auki " suodattimien letkujen takia nii jo vain "komein Red Marlboro" päätti loikata just siittä välistä altaan ja seinän väliin.JES !
Suodatuksesta senverran ettei sitä oo ikinä liikaa ... ainakaan kiekkoaltaassa.Varmaan tolla yhdellä pääset alkuun mutta kannattaa ilman muuta hommata toinen ... ulkosuodatinki
.Tai mixei mattosuodatin lisäx ...
Niija lämppäri vissiin riittäs ... 30:iin mut jos joskus haluut/tarttisit " lämpöhoitoo " nii ...

Suodatuksesta senverran ettei sitä oo ikinä liikaa ... ainakaan kiekkoaltaassa.Varmaan tolla yhdellä pääset alkuun mutta kannattaa ilman muuta hommata toinen ... ulkosuodatinki

Niija lämppäri vissiin riittäs ... 30:iin mut jos joskus haluut/tarttisit " lämpöhoitoo " nii ...

Peitilasit kyllä, lämmitin varmaan rittää keittäämään nuo, itellä on 2X300W mutta allas onkin 1100L.Nippi kirjoitti:Joo , mun mielestä kannattas laittaa kansilasit . Ekax jo lämpöhukka on melkonen ja kansilasit vähän "säästää " lämmitintä . Toisex kiekot kun kumminki saa joskus niitä "paniikki kohtauksia " ja säntäillään sinne sun tänne nii on hyvä olla jotain joka vähän hillittee .... Nimimerkillä kokemusta on ... ei ollu ku parin kolmen sentin soiro "auki " suodattimien letkujen takia nii jo vain "komein Red Marlboro" päätti loikata just siittä välistä altaan ja seinän väliin.JES !
Suodatuksesta senverran ettei sitä oo ikinä liikaa ... ainakaan kiekkoaltaassa.Varmaan tolla yhdellä pääset alkuun mutta kannattaa ilman muuta hommata toinen ... ulkosuodatinki.Tai mixei mattosuodatin lisäx ...
Tervetuloa vaan uudeksi kiekkoharrastajaksi. Meillä kiekkoja on ollut nyt muutaman kuukauden ajan ja kokemukseni on sellainen, että puheet ylimitoitetusta suodatuksesta kannattaa tosiaan ottaa todesta. 500 litran altaassa minulla on 2 ulkosuodatinta ja 1 isohko sisäsuodatin, eli reilusti yli mitoituksen muttei siltikään yhtään liikaa. Vettä vaihdan viikottain 50% ja aina saa pohjalta lappoa moskaa ihan riittämiin. Tosin sitä eivät yksin kiekot tehtaile vaan muutkin allaskaverit.
Laittaisin 2 erillistä lämmitintä, pysyy lämpö tasaisempana etkä joudu heti pulaan jos toinen vaikka lakkaa toimimasta. Hyvä lämpömittari on myös tarpeellinen.
Laittaisin 2 erillistä lämmitintä, pysyy lämpö tasaisempana etkä joudu heti pulaan jos toinen vaikka lakkaa toimimasta. Hyvä lämpömittari on myös tarpeellinen.
Minulla on kaksi tällaista suodatinta,
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php
joissa tehoa yhteensä lähes 2000l/h 450 litraisessa kiekkoaltaassani. Lisäksi roskankerääjänä ja pintavettä kierrättämässä Fluval3+. Uusimmassa Akvaristi-lehdessä JJärvi neuvoo myös kuinka suodatin tehdään itse. Perinteiseen mattosuodattimeen verrattuna nuo ovat paljon helpompia pitää puhtaana ja siirrellä tarvittaessa. Pesen ne noin 2 kertaa vuodessa.
Kiekkoallas oli ensin ilman kansilaseja, mutta usein lattia oli litimärkä kun kiekot saivat jonkun sätkyn ja loiskivat vettä lattialle. Nyt on lasit päällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php
joissa tehoa yhteensä lähes 2000l/h 450 litraisessa kiekkoaltaassani. Lisäksi roskankerääjänä ja pintavettä kierrättämässä Fluval3+. Uusimmassa Akvaristi-lehdessä JJärvi neuvoo myös kuinka suodatin tehdään itse. Perinteiseen mattosuodattimeen verrattuna nuo ovat paljon helpompia pitää puhtaana ja siirrellä tarvittaessa. Pesen ne noin 2 kertaa vuodessa.
Kiekkoallas oli ensin ilman kansilaseja, mutta usein lattia oli litimärkä kun kiekot saivat jonkun sätkyn ja loiskivat vettä lattialle. Nyt on lasit päällä.
Noniin. Projekti on hieman edistynyt. Suodattimet on ollut kypsymässä noin viikon. Suuremman mattosuodattimen pinta-ala on noin 2600 neliösenttiä ja virtausteho 1000 l/h. Pienemmällä on noin 900 neliösenttiä ja virtausteho about 600 l/h. Roskat tuntuvat kerääntyvän ihan hyvin.
Kypsän suodattimen olen parikertaa huilutellut akvaariossa ja hiekkaa on myös lisätty kypsästä. Nitriittipiikkiä ei ole vielä tullut, mutta ei tässä nyt mikään hengenhätä olekkaan...
pH on siinä neutraalin tuntumassa.
Lämmöt 29 astetta.
Kyllä tuo tuosta kunhan kasvit hieman kasvavat. Lannoitettu PMDD:llä. =)

Olen ajatellut hankkia jossain vaiheessa 6 kiekkokalaa, mutta ei ole kiirettä vielä. Olen miettinyt seuraa kiekoille ja olen lukenutkin paljon eri suosituksista tältä foorumilta.
Haluaisin kuparimonnisia pohjalle pienen parven. Ehkä noin kymmenen kappaletta. Lisäksi vielä sitruunatetrat miellyttivät silmää. Ehkä muutamankymmentä kappaletta.
Toisaalta kaikki nuo kalat tuntuvat mielummin viihtyvän viileämmässä vedessä... Onko siis ylipäätään oikein pitää kiekkojen kanssa kyseisiä lajeja? Jos ei niin mitä voisi hyvällä omallatunnolla?
Kiitos.
-Sakke
Kypsän suodattimen olen parikertaa huilutellut akvaariossa ja hiekkaa on myös lisätty kypsästä. Nitriittipiikkiä ei ole vielä tullut, mutta ei tässä nyt mikään hengenhätä olekkaan...
pH on siinä neutraalin tuntumassa.
Lämmöt 29 astetta.
Kyllä tuo tuosta kunhan kasvit hieman kasvavat. Lannoitettu PMDD:llä. =)
Olen ajatellut hankkia jossain vaiheessa 6 kiekkokalaa, mutta ei ole kiirettä vielä. Olen miettinyt seuraa kiekoille ja olen lukenutkin paljon eri suosituksista tältä foorumilta.
Haluaisin kuparimonnisia pohjalle pienen parven. Ehkä noin kymmenen kappaletta. Lisäksi vielä sitruunatetrat miellyttivät silmää. Ehkä muutamankymmentä kappaletta.
Toisaalta kaikki nuo kalat tuntuvat mielummin viihtyvän viileämmässä vedessä... Onko siis ylipäätään oikein pitää kiekkojen kanssa kyseisiä lajeja? Jos ei niin mitä voisi hyvällä omallatunnolla?
Kiitos.
-Sakke
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
- Sukupuoli: Mies
Ovatko nuo "albiinomonniset" kupari vai täplämonnisen albiinomuotoa?wantukka kirjoitti:Itse en kuparimonnisia altaasen laittaisi. Minulla on kiekkoaltaassa helmimonnisia ja albinomonnisia.
Omat albiinot ovat kuparimonnismallia, ja selvästi menevät apaattisemmiksi kun lämpötila nousee yli 26-27.
Sama tuntuu olevan täplämonnisilla.
Helmimonninen on hyvä valinta, vihermonninen käy myös korumonnista olen myös nähnyt käytettävän ja jos tetroja olet ajatellut niin kardinaalitetra on parempi vaihtoehto (kestää lämpöä).Workkis kirjoitti:Olisiko helmimonniset sitten niinsanottu varma valinta?
Ja tervetuloa joukkoon,
ja ne kansilasit kannattaa laittaa sillä "itsari ajatukset"

Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Täplämonnisia luulisin niiden olevan. Ei nuo kyllä apaattisia ole olleet syksyn aikana kertakaan. Toki välillä saatetaan olla hetki paikoillaan, mutta ei siellä pohjalla kyhnötetä. Tuossa altaassa mulla on ollut myös täplämonnisia, mutta siirsin ne pois kasvamaan toiseen altaaseen. Tiedä sitten häntä, et miksi ne viihtyy mulla kiekkojen kanssa.Junttis kirjoitti:Ovatko nuo "albiinomonniset" kupari vai täplämonnisen albiinomuotoa?
Omat albiinot ovat kuparimonnismallia, ja selvästi menevät apaattisemmiksi kun lämpötila nousee yli 26-27.
Sama tuntuu olevan täplämonnisilla.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Täplämonninen
Kuparimonninen
Jos noista kahdesta pitäisi valita niin kyllä se kuparimonninen olisi kun tuota lämpötilasuositusta katsoo, varsinkin jos ottaa vielä Fishbasen rinnalle ns. vertailua varten. Ja ainakin omani olivat erittäin touhukkaita viipottajia tuolla kiekkolassa.
Vihermonnisia meillä on kaksi n. 11vuotiasta vanhusta tuolla kiekkoaltaassa ja saivat seurakseen 6 pientä yksilöä. Kova on näilläkin kohkaaminen ja pohjan tonkiminen.
Scotcat
Fishbase
Planetcatfish
Kuparimonninen
Jos noista kahdesta pitäisi valita niin kyllä se kuparimonninen olisi kun tuota lämpötilasuositusta katsoo, varsinkin jos ottaa vielä Fishbasen rinnalle ns. vertailua varten. Ja ainakin omani olivat erittäin touhukkaita viipottajia tuolla kiekkolassa.
Vihermonnisia meillä on kaksi n. 11vuotiasta vanhusta tuolla kiekkoaltaassa ja saivat seurakseen 6 pientä yksilöä. Kova on näilläkin kohkaaminen ja pohjan tonkiminen.
Scotcat
Fishbase
Planetcatfish
Liinanen kirjoitti:Kannattaa Workkis aika nopeasti lisätä kasveja tuonne altaaseen, ennenkuin levät ottavat vallan.
Ajattelin juuri sanoa samaa ja valon määrää kannattaa pitää alkuvaiheessa aika minimissä eli ei aamu kuudesta ilta kymmeneen.
Itse tein tuon virheen ja nyt pienen pieni leväongelma joka jo taittumassa voitoksi.
Itse ratkaisin ongelman sillä että yksi loisteputki aamu kuudesta ilta puolikymmeneen ja kaksi muuta päällä kello 16.00-20.00 näin kasvit saavat valonsa ja allas muina aikoina kuitenkin "hyvännäköinen".
Kun allas muutaman kuukauden vanha ja kunnolla kypsä niin sitten ei moista levä ongelmaa ole.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Joo ja kasvit kärsivät ja häviävät taistelun leviä vastaan, kun levät kuitenkin tulevat toimeen huomattavasti pienemmällä valaistuksella sekä lyhyemmällä valaistusajalla..karihe kirjoitti:Liinanen kirjoitti:Kannattaa Workkis aika nopeasti lisätä kasveja tuonne altaaseen, ennenkuin levät ottavat vallan.
Ajattelin juuri sanoa samaa ja valon määrää kannattaa pitää alkuvaiheessa aika minimissä eli ei aamu kuudesta ilta kymmeneen.
Itse tein tuon virheen ja nyt pienen pieni leväongelma joka jo taittumassa voitoksi.
Itse ratkaisin ongelman sillä että yksi loisteputki aamu kuudesta ilta puolikymmeneen ja kaksi muuta päällä kello 16.00-20.00 näin kasvit saavat valonsa ja allas muina aikoina kuitenkin "hyvännäköinen".
Kun allas muutaman kuukauden vanha ja kunnolla kypsä niin sitten ei moista levä ongelmaa ole.
Esim. ruskolevä ei tarvitse edes lamppua akvaariossa ja viihtyy vielä paremmin samoin punalevä ja rihmalevä viihtyvät hyvin virtauskohdissa kypsymättömässä ja hämärässä akvaariossa.
Valon laadulla on enemmän merkitystä ja kiekkoakvaario kannattaa kypsyttää vaikka pari kuukautta lisäten vain "talonmiehiä" aluksi.
Mahdollisimman tehokas valaistus 14h päivässä ja täysin kypsä akvaario, kunnon vedenvaihdot ja vältä liikaruokintaa ja hanki levänsyöjiä sekä lihansyöjiä eli kaloja jotka syövät varmasti kiekkojen ruoantähteet.
Esim. leväbarbi on yksi parhaimpia rihmalevän syöjiä, tiedoksi Inialle joka jossain vaiheessa myös kamppaili niiden kanssa.
Kun kasvit kasvavat kunnolla ja käyttävät ravinteet vedestä niin levät eivät menesty..
Väärin, kasvit kärsivät ja häviävät taistelun leviä vastaan, kun levät kuitenkin tulevat toimeen huomattavasti pienemmällä valaistuksella sekä lyhyemmällä valaistusajalla..Morpho kirjoitti:karihe kirjoitti:Liinanen kirjoitti:Kannattaa Workkis aika nopeasti lisätä kasveja tuonne altaaseen, ennenkuin levät ottavat vallan.
Esim. ruskolevä ei tarvitse edes lamppua akvaariossa ja viihtyy vielä paremmin samoin punalevä ja rihmalevä viihtyvät hyvin virtauskohdissa kypsymättömässä ja hämärässä akvaariossa.
Valon laadulla on enemmän merkitystä ja kiekkoakvaario kannattaa kypsyttää vaikka pari kuukautta lisäten vain "talonmiehiä" aluksi.
Mahdollisimman tehokas valaistus 14h päivässä ja täysin kypsä akvaario, kunnon vedenvaihdot ja vältä liikaruokintaa ja hanki levänsyöjiä sekä lihansyöjiä eli kaloja jotka syövät varmasti kiekkojen ruoantähteet.
Esim. leväbarbi on yksi parhaimpia rihmalevän syöjiä, tiedoksi Inialle joka jossain vaiheessa myös kamppaili niiden kanssa.
Rihmalevät on helppo poistaa pitkällä puutikulla vaikka varrastikulla kiertämällä levää tikun ympärille.
Rihmalevää esiintyy usein uudessa akvaariossa parin ensimmäisen kuukauden aikana ja sen esiintyminen kuuluu normaaliin kypsymisen vaiheisiin.
Kun kasvit kasvavat kunnolla ja käyttävät ravinteet vedestä niin levät eivät menesty..