Kaverilleni apua (hieman kiire!)
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kaverilleni apua (hieman kiire!)
Elikkäs kysyn tätä erään kaverini puolesta täällä. En tunne häntä muuten kuin erään foorumin kautta.
Hänen ongelmansa on tämä: (hänen itse kirjoittamansa)
Akvissa uiskentelee kaksi kuparimonnista ja seitsemän kirsikkabarbia. Ennen oli miljoonakaloja ja kutuja tuli joka harvasen päivä.. Aika outoa että kun aina melkeen kuparimonniseni ´saavat´ kutuja niin ei ole ainutkaa selvinnyt hengissä.. ja kaikista entisistä miljoonakaloistani 1 kasvoi puolivuotiaaksi. En tiedä mikä on mennyt väärin mutta molemmat monnit sairastelevat usein.. (Monta kertaa henki on ollut lähellä lähteä..) Voiko joku auttaa? Aina on sellainen sama tauti niillä.. eli siis monneilleni tule sellaista valkoista eviin tai jonnekkin alueille kalassa.. Mikä tämä tauti on..? Tietääkö kukaan? Ja voisiko joku neuvoa.. Toisella kalallani on tämä tauti nyt taas.. Keran sitä valkoista töhnää oli melkein koko toinen puoli monnissani.. Miten tämän taudin saa hoidettua pois? Olen lukenut varmaan sata kala sivua enkä tiedä vieläkään miten/mikä se tauti on.. =/
Hän antoi altaansa mitat minulle ja laskin että se on 48L.
Muita tietoja minulla ei ole, mutta voin kysyä jos tarvitsette jotain tietoa. Asialla kiire! Itse epäilin homesientä, mutta haluan vielä varmistaa asian (saatan olla kyllä aivan väärässäkin).
Hänen ongelmansa on tämä: (hänen itse kirjoittamansa)
Akvissa uiskentelee kaksi kuparimonnista ja seitsemän kirsikkabarbia. Ennen oli miljoonakaloja ja kutuja tuli joka harvasen päivä.. Aika outoa että kun aina melkeen kuparimonniseni ´saavat´ kutuja niin ei ole ainutkaa selvinnyt hengissä.. ja kaikista entisistä miljoonakaloistani 1 kasvoi puolivuotiaaksi. En tiedä mikä on mennyt väärin mutta molemmat monnit sairastelevat usein.. (Monta kertaa henki on ollut lähellä lähteä..) Voiko joku auttaa? Aina on sellainen sama tauti niillä.. eli siis monneilleni tule sellaista valkoista eviin tai jonnekkin alueille kalassa.. Mikä tämä tauti on..? Tietääkö kukaan? Ja voisiko joku neuvoa.. Toisella kalallani on tämä tauti nyt taas.. Keran sitä valkoista töhnää oli melkein koko toinen puoli monnissani.. Miten tämän taudin saa hoidettua pois? Olen lukenut varmaan sata kala sivua enkä tiedä vieläkään miten/mikä se tauti on.. =/
Hän antoi altaansa mitat minulle ja laskin että se on 48L.
Muita tietoja minulla ei ole, mutta voin kysyä jos tarvitsette jotain tietoa. Asialla kiire! Itse epäilin homesientä, mutta haluan vielä varmistaa asian (saatan olla kyllä aivan väärässäkin).
Did you know that water's not to blame if you drown?
Veikkaan, että kun on noin pieni allas niin vedenlaatu on heikko ja muutenkin liian pieni allas monnisille.
Uskoisin, että kysessä on home tai jokin bakteeri-tartunta.
Kuparien poikaset harvemmin selviävät seura-akvaariossa.
Uskoisin, että kysessä on home tai jokin bakteeri-tartunta.
Kuparien poikaset harvemmin selviävät seura-akvaariossa.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Hieman epämääräiset vastaukset sain, mutta kai niistä jotain selviää.
En itse pese koskaan muutenkaan akvaariotani.. Sanoisin että ns. `pelkään` kalojani. (Johtuen siitä että toinen monniseni säikäytti minut kerran.) Mummini pesee akvini..
Ruokin kalani aina aamuisin ja iltaisin.. öh.. Vesiarvot? Siis ne jotka on ns. `siinä teipissä` ? Nyt ``vihreänä´´ on 23,74 tai ainakin siinä teipissä lukee niin..
Sanoi että yrittää ottaa kuvia kalasta.

En itse pese koskaan muutenkaan akvaariotani.. Sanoisin että ns. `pelkään` kalojani. (Johtuen siitä että toinen monniseni säikäytti minut kerran.) Mummini pesee akvini..
Ruokin kalani aina aamuisin ja iltaisin.. öh.. Vesiarvot? Siis ne jotka on ns. `siinä teipissä` ? Nyt ``vihreänä´´ on 23,74 tai ainakin siinä teipissä lukee niin..
Did you know that water's not to blame if you drown?
-
- Junior Member
Zorromi kirjoitti:Hieman epämääräiset vastaukset sain, mutta kai niistä jotain selviää.![]()
Onko ihme jos kalat sairastuvat ja kuolevat jos omistaja ei erota lämpömittaria vesitestistä? Aika surullista. Aloittelijana en uskalla paljoa viisastella, mutta tämä kyllä veti vähän mielialaa matalaksi kun itse yrittää opetella asiat kunnolla ja silti välillä menee sormi suuhun.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ja mistä olet varma että ko. "ongelmapurkki" on karstulassa Micke hyvä?
Huomaa topicin aloittajan tekstistä kohta:![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Huomaa topicin aloittajan tekstistä kohta:
eli periaatteessa allas voi olla vaikka Indokiinassa ennen kuin saamme vahvistuksen paikkakunnasta...Elikkäs kysyn tätä erään kaverini puolesta täällä. En tunne häntä muuten kuin erään foorumin kautta.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)