Hyppivä/sylkevä kala 120 litran akvaan
Valvoja: Moderaattorit
Hyppivä/sylkevä kala 120 litran akvaan
Hei!
Luontodokumenteissa olen nähnyt useastikkin sellasia fisuja, jotka saalistaa pikkuhyönteisiä ja ampuu ne syljellään alas taikka hyppää ilmaan ja nappaa. Minulla on 120 litrainen akva palduaariossa ja tahtoisin sinne semmoisia satunnaisia banskun kaltaisia öttiäisiä popsimaan.
Sattuisko kukaan tietämään lajinimiä ja saako tällaisia akvaariokaupoista?
Luontodokumenteissa olen nähnyt useastikkin sellasia fisuja, jotka saalistaa pikkuhyönteisiä ja ampuu ne syljellään alas taikka hyppää ilmaan ja nappaa. Minulla on 120 litrainen akva palduaariossa ja tahtoisin sinne semmoisia satunnaisia banskun kaltaisia öttiäisiä popsimaan.
Sattuisko kukaan tietämään lajinimiä ja saako tällaisia akvaariokaupoista?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Roiskuttajatetra ainakin puuhaa jotain vedenpäällistä aktiviteettia, ampujakala taasen ampuu mutta kasvaa "aika" isoksi. Ampujakalasta lisää tietoa Googlaamalla "archerfish". Lajeja taitaa olla useampikin, ainakin tämä jäisi vain 30cm mittaan
.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Elite Member
- Viesti:
Vähän tylsempiä
pinnantuntumassa haahuilevia ötökänpopsijoita (ja kamalia hyppelijöitä) ovat marmoritapparakalat. Miltäs ne kuulostaisi?

hmmm...
Eli kalat olisi tosiaan tulossa tämän näköiseen purkkiin.
http://web.mac.com/jussi_kaijasilta/iWe ... G_1642.jpg
Mitenköhän mahtaa olla tuo hyppimisen laita... Pois palduaariosta ne eivät kyllä mitenkään pääse, mutta etteivät hyppäää maalle ja jää sinne kuolemaan ...

PS: pohjalla ei suinkaan ole noin pimeää
. Yläosan voimakas valaistus vain saa sen kuvassa siltä näyttämään. Palduaario on tehty orkideoille, mutta tahdoin akvan pohjille...
Mitenköhän mahtaa olla tuo hyppimisen laita... Pois palduaariosta ne eivät kyllä mitenkään pääse, mutta etteivät hyppäää maalle ja jää sinne kuolemaan ...

PS: pohjalla ei suinkaan ole noin pimeää

-
- Elite Member
- Viesti:
Wow, mykistyttävän upea
!
Luulen että maa-alueelle hyppäävä kala tajuaa sen verran räpiköidä että päätyy takaisin veteen
.

Luulen että maa-alueelle hyppäävä kala tajuaa sen verran räpiköidä että päätyy takaisin veteen

Re: hmmm...
On muuten hienoimpia palundaarioita mitä oon nähnyt, siis wau...Jussi_K kirjoitti:Eli kalat olisi tosiaan tulossa tämän näköiseen purkkiin.
![]()

Kyllähän nuo kalaset pystyy pieniä matkoja maalta takaisin veteen hyppimään jos kuiville jää, vähän kyllä tuurista kiinni...
-
- Member
- Sukupuoli: Mies
Heh
Heh tämä ei kyllä ollut se tarkoitus topicissa, mutta kuitenkin:
Eli palduaario on rakennettu oikeastaan lähes ainoastaan orkideojen ehdoilla. Lähes kaikki kasvit, eli takaseinän ja sivuseinien kasvit on istutettu Flevopol-nimiseen hollantilaisten keksimään mössöön, joka koostuu liima-aineesta, kookoskuidusta sekä turpeesta. Alla on tietty tiivisstyroksia muotoa antamassa. Sitten tossa on ihan perus pohjaosa, jossa kasvit on multaan istutettuja. Ulkoilmaa säätelee puolen asteen tarkkuudella termostaatti, joka vetää ilmaa suoraan ulkoa riittävän alhaisen yölämpötilan (talvella 15) saavuttamiseksi. Akva on tietty 26 astetta koko ajan. Ilmankosteutta säätelee sensori, joka pitää sen tasaisesti 85% käynnistämällä aerosolisuihkun, joka tuotetaan korkeapainepumpulla, aina tarpeen mukaan. Lisäksi ultraäänellä toimiva sumukone ja seinässä oleva valutuskastelujärjestelmä pitävät kosteuden katossa. Ilmastoinnista vastaa viisi tietokonetuuletinta, joista siis 2 on kytketty termostaatteihin. Akvaario on vain 120 litrainen, koska se ei ulotu takaseinään asti. Tämä johtuu siitä, että tosiaan nuo maaorkideat menivät tuon akvaarion edelle. Muuten ei olisi jäänyt tarpeeksi istutusalaa ja syvempää en tuosta olisi halunnut tehdä. Akvaarion mitat ovat about 150 x 30 x 30. Tarkkaa litramäärää on kuitenkin melko mahdoton sanoa, koska takaseinä ei suinkaan ole suora vaan melko mutkikas. "Rakennelmassa" on lisäksi tietty puro, jonka virtausta voi säädellä hanalla portaattomasti. Lamput käynnistyy kolmessa osassa ja tavotteena olisi hommata vielä kuuvalo tunnelmaa luomaan.
Eli palduaario on rakennettu oikeastaan lähes ainoastaan orkideojen ehdoilla. Lähes kaikki kasvit, eli takaseinän ja sivuseinien kasvit on istutettu Flevopol-nimiseen hollantilaisten keksimään mössöön, joka koostuu liima-aineesta, kookoskuidusta sekä turpeesta. Alla on tietty tiivisstyroksia muotoa antamassa. Sitten tossa on ihan perus pohjaosa, jossa kasvit on multaan istutettuja. Ulkoilmaa säätelee puolen asteen tarkkuudella termostaatti, joka vetää ilmaa suoraan ulkoa riittävän alhaisen yölämpötilan (talvella 15) saavuttamiseksi. Akva on tietty 26 astetta koko ajan. Ilmankosteutta säätelee sensori, joka pitää sen tasaisesti 85% käynnistämällä aerosolisuihkun, joka tuotetaan korkeapainepumpulla, aina tarpeen mukaan. Lisäksi ultraäänellä toimiva sumukone ja seinässä oleva valutuskastelujärjestelmä pitävät kosteuden katossa. Ilmastoinnista vastaa viisi tietokonetuuletinta, joista siis 2 on kytketty termostaatteihin. Akvaario on vain 120 litrainen, koska se ei ulotu takaseinään asti. Tämä johtuu siitä, että tosiaan nuo maaorkideat menivät tuon akvaarion edelle. Muuten ei olisi jäänyt tarpeeksi istutusalaa ja syvempää en tuosta olisi halunnut tehdä. Akvaarion mitat ovat about 150 x 30 x 30. Tarkkaa litramäärää on kuitenkin melko mahdoton sanoa, koska takaseinä ei suinkaan ole suora vaan melko mutkikas. "Rakennelmassa" on lisäksi tietty puro, jonka virtausta voi säädellä hanalla portaattomasti. Lamput käynnistyy kolmessa osassa ja tavotteena olisi hommata vielä kuuvalo tunnelmaa luomaan.
-
- Member
Todella upea paludaario
. Edellisessä asunnossamme suunnittelin myös paludaarion kehittelyä, mutta nykyisessä ei ole tilaa riittävästi, kun on noita akvoja ja terroja jo nurkissa
.
OT: Mistä olet löytänyt naavatillandsiaa (Tillandsia usneoides)?
Itse sitä olen etsiskellyt, mutta eipä ole mistään löytynyt.[/i]

OT: Mistä olet löytänyt naavatillandsiaa (Tillandsia usneoides)?
Itse sitä olen etsiskellyt, mutta eipä ole mistään löytynyt.[/i]
reKasvit
Kasvit tilattu pääosin saksasta, tillandsiat www.doetterer.de ovat siellä hirmusesti halvempia ja lajeja on saatavilla 100x määrä. Ensi keväänä kaavailin sinne yhteystilausta, kattellaan sitten uudelleen

Be merrier with a terrier!
Re: reKasvit
No, nyt heitit pahan linkin meikäläiselle... Naavatillandsiaan asti selasin ja olisin jo tilannut iiison paketin, jos olisi kevätJussi_K kirjoitti:Kasvit tilattu pääosin saksasta, tillandsiat www.doetterer.de ovat siellä hirmusesti halvempia ja lajeja on saatavilla 100x määrä. Ensi keväänä kaavailin sinne yhteystilausta, kattellaan sitten uudelleen

Perhoskala
Hmmm... mietin tossa, että mites näillä pintatonkijoilla, eikö tuo olennainen mitattava arvo ole nimenomaan pinnan ala? periaatteessa tuossahan on kepposaan normaaliin 200 litran akvaan verrattava pinnan ala... mutta kyllä nuo marmoritapparat vievät voiton, koska ilmeisestikkin perhoskalan kohdalla voisin sitten unohtaa tetraparven...
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Mulla yksi hunajarihmakala "ampuu" alas esim. lasiin parin sentin korkeudelle tarttuneet ruokahiutaleet. On kehittynyt siinä aika taitavaksi
Olen kuullut muidenkin rihmakalojen (esim. kääpiörihma) tekevän toisinaan samaa.
Marmori- ja kääpiötapparakaloja ui altaissa myös, varsinkin marmoritapparat ovat kovia hyppimään pienistäkin koloista ulos ja melko pitkälle.

Olen kuullut muidenkin rihmakalojen (esim. kääpiörihma) tekevän toisinaan samaa.
Marmori- ja kääpiötapparakaloja ui altaissa myös, varsinkin marmoritapparat ovat kovia hyppimään pienistäkin koloista ulos ja melko pitkälle.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAY
re lämpötila
Siis pudotan ilman yölämpötilan, päivälämpötila on ilmassakin kohtuu trooppinen 24-25. Vesi on jatkuvasti lämmintä, tällähetkellä 26 astetta, mutta sitähän voi kalojen mukaan säätää 

WHII, siis todellakin henkeäsalpaava kokonaisuus! Mieletön...
Miksei kukaan ole keksinyt alkaa rakentaa paludaario "valmispakettipohjia" myyntiin tällaisille teknisesti lahjattomille ihmisille. Kaikki tekniikat, alusmassat ja ehkä kasvin taimetkin valmiina. Sais ostaa kaupasta isolla rahalla valmiin laitoksen, pistää kotona vain töpselit seinään ja aloittaa ohjekirjan opiskelu. Sitte vain odoteltais kasvun ihmettä ja kuunneltais kun soliseva vesi liplattas olohuoneessa..

Miksei kukaan ole keksinyt alkaa rakentaa paludaario "valmispakettipohjia" myyntiin tällaisille teknisesti lahjattomille ihmisille. Kaikki tekniikat, alusmassat ja ehkä kasvin taimetkin valmiina. Sais ostaa kaupasta isolla rahalla valmiin laitoksen, pistää kotona vain töpselit seinään ja aloittaa ohjekirjan opiskelu. Sitte vain odoteltais kasvun ihmettä ja kuunneltais kun soliseva vesi liplattas olohuoneessa..