Vedenvaihdosta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

aph-80
Starting Member
Starting Member

Vedenvaihdosta

Viesti Kirjoittaja aph-80 »

Ajattelin kysellä, onko kukaan keksinyt mitään helpompaa konstia veden vaihtoon kuin letkujen ja ämpäreiden kanssa lotraaminen? Tietysti tarpeeksi pitkä letku auttaa asiaa, mutta sekin on hankalaa jos joutuu vaihtamaan veden yksin... Ja itse en ainakaan kauheasti rakasta tuota "letkun imemistä", että veden saa tulemaan, onko siihen mitään muuta ratkaisua..??
Tuskinpa tähän paljon muita konsteja on, mutta ajattelin silti varmistaa [;)]
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Lue Aponogeton cf. Aqua-webin tämän vuoden ykkösnumerosta mun kehityskertomus. :mrgreen:
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Yksi hyvä keino löytyy jos tuo "letkun imeminen" ei tahdo luonistaa.
Eli jos täytät samalla letkulla altaan, niin laske vettä siitä letkusta läpi ja kun letku täynnä vettä niin taita letku tai laita sormi päähän ja letku altaaseen ja katsos lähtee valumaan omalla painolla ilman "imeskelyä".

Toki toimii myös lappoletkun kanssa oleellista vain että letkuun ei jää ilmaa.
Tuo imeskely kuitenkin taitaa olla se nopein tapa pitää olla vain nopea niin ei saa suun täydeltä. [;)]
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Letkun kanssa vedenvaihdon aloittaminen onnistuu ihan hyvin ilman imaisujakin: itse lappoan vedet kesällä pihakukille ja talvella viemäriin, letkun (akvaario-)päässä on kiinni tavanomainen läpinäkyvä lappo. Lappoilmiön saa liikkeelle ilman imuja upottamalla lappo-osan ensin veteen suurinpiirtein vaaka-asennossa (lapon suu osoittaa hieman ylös) niin että se täyttyy vedellä, sitten nostamalla sitä pystyasennossa hetkeksi ilmaan niin että vettä alkaa virrata letkuun ja määrätietoisen nopeasti laskemalla lappo takaisin akvaarioon niin että lappo täyttyy vedellä ja mahdollisimman vähän ilmaa pääsisi letkuun (samassa asennossa kuin äsken lapon täyttö). Kesällä kun vedet virtasivat kukille huomasin tämän loppoamisen aloittamisen onnistuvan helpommin kun korkeusero letkunpäiden välillä oli suurempi, mutta kun homman oppii niin se sujuu parissa sekunnissa viemäriinkin lapotessa.
aph-80
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja aph-80 »

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä, eiköhän se tästä helpotu :D !!!
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Re: Veden vaihdosta...

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Onhan noita helpompiakin :roll:

Jossain saksan-kaupan sivuilla taisin nähdä mainoksen "automaattilaposta" jota ei tarvitse imeä. Siinä siis oli jonkinlainen pattereilla toimiva pumppu tai imuri, joka imaisee veden letkuun. Kovin oli kallis kapine..

Itse en välttämättä halua akvaariovettä suuhuni, joten täytän lappoletkun ensin vedellä hanasta. Kun letkun toisen pään tukkii peukalolla, vie akvaarion viereen, upottaa lappopään akvaarioon, laittaa letkun toisen pään ämpäriin ja sitten irrottaa otteen, vesi virtaa ilman imemistä ja ylimääräistä "suun huuhtelua".

Yksi hommaa helpottava konsti on sijoittaa akvaario mahdollisimman lähelle viemäreitä ja vesipisteitä. Itselläni on kolme allasta kylppärissä ja rapula keittiön tiskialtaan vieressä :mrgreen:

Jos et imuroi pohjaa, vaan pelkkä vedenvaihto riittää, haluat laskea poistoveden suoraan lattiakaivoon/uuden veden suoraan akvaarioon, olet yksin ja touhuat pitkien letkujen kanssa, apuväline löytyy kodinkoneosastolta: pesukoneen poistoletku ja sen mukana tuleva muovinen "mutka", jonka varassa letku yleensä ripustetaan WC-pöntön reunalle. Mutka roikkumaan akvaarion reunalle ja poistoletku siihen kiinni. Altaan sisäpuolella olevan letkun pään korkeus säätelee poistuvan veden määrän. Kun veden pinta laskee letkun pään alapuolelle, juoksutus katkeaa automaattisesti. Sitten tulovesiletku tilalle pidikkeeseen ja hana päälle :D

Itse ostin 3 m ko. letkua ja "mutkan" kirppikseltä, maksoi 2 EUR. Kylppärin ja eteisen akvaarioiden vedenvaihtoon ovat ihan näppärät, muut huoneet hoidan perinteisesti ämpäripelillä (paitsi keittiön pienen rapulan lappoan suoraan tiskialtaaseen ja täytän kannulla).

Muoks: oho, ehtipä tulla monta muuta vastausta, kun yritin muotoilla ymmärrettäviä lauseita pitkään sepustukseeni :mrgreen:
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Nööri
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nööri »

hetkinen, onko minulla jotenkin erikoislappo vai ymmärränkö heikosti...? omassani on siis sellainen käsin "litisteltävä"pumppu, sitä kun puristelee niin jopas lähtee vesi lorottamaan. eikö se sitten olekaan perusversio? ei kyllä olis tullu mieleenkään imemällä vedentuloa aloittaa 8O
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Nööri kirjoitti:hetkinen, onko minulla jotenkin erikoislappo vai ymmärränkö heikosti...? omassani on siis sellainen käsin "litisteltävä"pumppu, sitä kun puristelee niin jopas lähtee vesi lorottamaan. eikö se sitten olekaan perusversio? ei kyllä olis tullu mieleenkään imemällä vedentuloa aloittaa 8O
On juu :D
Me tavalliset pulliaiset joudutaan imuttelemaan. [;)]

No, ei enää onneksi semmoista. Just pari viikkoa sitten kävin ostamassa letkunliittimen & joutsenenkaulan ja nyt toimii kuin unelma (kaveritkaan ei uskoisi, jos kertoisin, että akvaarion hoitaminen on näin helppoa [;)] ).
Siitä vaan letku kiinni liittimellä bidee-suihkuun ja lasketaan vähän vettä altaaseen, sitten letku irti suihkusta ja poistovedet lorottamaan lattiakaivoon ja lopuksi letku takaisin kiinni suihkuletkuun ja uudet vedet altaaseen.
Tässä hommassa ei tosin haba kasva, tarttis kai mennä punttikselle. :roll:
I'm #1 so why try harder?
Cattleya
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Cattleya »

Minäkin olen ollut autuaan tietämätön moisista imutusongelmista. Meilläkin on samanlainen purista-vesi-liikkeelle-lappo kuin Nöörillä. Oikein mukava vehjes, josko tietysti letku on niin lyhyt, että ylttää vain sankoon, suoraviemäröinnistä ei voi kuin haaveilla. Onneksi mies hoitelee sankorumban :mrgreen: .
takaisin akvaarioiden pariin muutaman vuoden tauon jälkeen
Gav
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Gav »

Cattleya kirjoitti:Minäkin olen ollut autuaan tietämätön moisista imutusongelmista. Meilläkin on samanlainen purista-vesi-liikkeelle-lappo kuin Nöörillä. Oikein mukava vehjes, josko tietysti letku on niin lyhyt, että ylttää vain sankoon, suoraviemäröinnistä ei voi kuin haaveilla. Onneksi mies hoitelee sankorumban :mrgreen: .
Jos haluaa unohtaa sankorumban, niin "purista-vesi-liikkeelle-lappoon" voi liittää jatko letkun ja ohjata näin veden lattiakaivoon! [;)] Itse ostin rautakaupasta 6-metrin kirkkaan letkun makso 2-3€.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Näitä purista-alipaine-pallukoita näkyi olevan ainakin Akvaariokeskuksessa, kun viimeksi siellä visiitillä kävin. Hinnasta ei tietoa, kun tuo imuttelu ei tunnu missään meillä. Lattiakaivon viereen letkunpää ja toinen altaalle. Kävely takaisin lattiakaivolle, kova imaisu, kuuluu kun vesi alkaa lorista ja kävely altaalle ja pohjan imurointi. Kun tämä ohi, letkun kerään läjään kylppärissä, jotta kaikki kuonakököt poistuu letkusta. Laitan letkun pään kiinni suihkunliittimeen, juoksutan veden sopivan lämpöiseksi, vien letkun pään altaalle ja vesi juoksemaan. Saahan tuossa kävellä, mutta... saa ees vähän liikuntaa, eikä tuu "pöpöjä" suuhun! :D
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Cattleya
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Cattleya »

Gav kirjoitti:Jos haluaa unohtaa sankorumban, niin "purista-vesi-liikkeelle-lappoon" voi liittää jatko letkun ja ohjata näin veden lattiakaivoon! [;)] Itse ostin rautakaupasta 6-metrin kirkkaan letkun makso 2-3€.
Olen ajatellut, että miehelle on terapeuttista kannella niitä sankoja :mrgreen: . No, meillä lähin kaivo on kymmenen metrin päässä vesiallergisen lautalattian toisella puolella ja matkalle mahtuu kolme uteliasta alle 120-senttistä vipeltäjää, joten sanko on kyllä toistaiseksi turvallisempi ratkaisu.

Mutta seuraavat, isommat tankit asennetaankin sitten vesipisteen välittömään läheisyyteen ja varustetaan sangottomilla poisto- ja täyttömenetelmillä 8) .
takaisin akvaarioiden pariin muutaman vuoden tauon jälkeen
sv
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja sv »

Tosi akvaristi hörppää parikinlitraa viikossa akvavettä,samalla kurlaa ja maistaa onko vesiarvot kunnossa :mrgreen:
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

Roiskeeton vedenvaihto onnistuu kun on kaksi riittävän pitkää letkua.
Toisella vesi pois ja toisella sisään.

Laitan joskus kuvia virityksistäni.

Tuo pirun ämpäri rumpa on turhan aikaa vievä hommaa.
Ja siitä tulee varmasti roiskeita pitkin kämppää.

Tosta noitten ämpäreiden laahaamisesta sen verran etten usko sen olevan kuitenkaan kovin positiivisessa mielessä terapeuttista.
Mua se ainaskin ....si jos se ei olis mun harrastus.
Kokeileppa vihjata isännälle noista letkuista pikkuisen.

Mutta oikein on se tapa jota kukin haluaa noudattaa.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
kiekkoilija
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kiekkoilija »

Meillä myös käytössä piiiiiiitkä letku, jonsa toisessa päässä on suppilo (lappo?) ja toisessa päässä hana liitin. Imuttelen aina alkuun veden liikkeelle ja toinenpää lattiakaivoon. Sitten vaan siirretään toinen pää hanaan ja vettä tilalle. Äärimmäisen yksinkertaista ja tulee sitten todellakin vaihdettua vettä 2x viikossa. Ei todellakaan onnistuis ämpärisysteemillä kun letkullakin menee kuitenkin koko operaatioon noin 2 tuntia, siis kun perkkaa kasvit ym.
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
tetra67
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tetra67 »

Kyllä siihen ämpärien kantamiseen ajan mittaan kyllästyy - minäkin 20 vuoden jälkeen :D . Nykyiseen asuntoon sain sijoitettua akvaarion olohuoneeseen siihen kulmaan, joka on kylpyhuoneen vieressä, joten muutaman metrin pituinen letku riittää. Poistovesi on siis mennyt suoraan wc-pyttyyn jo kolme vuotta, mutta vasta pari viikkoa sitten sain hankituksi hanaliittimen, joten nyt vihdoin myös tuleva vesi tulee suoraan altaaseen.

En tosiaankaan kaipaa sitä ämpärirumbaa. Kaiken lisäksi pidin vain ajan kysymyksenä, milloin kompastun täyden vesisangon kanssa olohuoneen lattialle. No, onneksi ei ehtinyt tapahtua :mrgreen: Kun vesi menee altaaseen letkua pitkin, voi samalla tehdä jotain hyödyllistä huoltoa toisin kuin sankojen kanssa pelatessa.
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Ämpärien kanssa kävelyn voi ottaa hyötyliikunnan kannalta :mrgreen: Tehoa voi vielä nostaa koukistelemalla käsivarsia täysien ämpäreiden kanssa. Hauis kasvaa..

Ei vaan, itse kyllä olen tykännyt, kun saa laskea osasta altaita vedet suoraan viemäriin. Sen sijaan veden lisääminen suoraan letkulla vähän arveluttaa. Sukeltajantaudin riski kaloilla kasvaa, lämpötilan säätäminen on hankalaa ja vesiarvojen muutokset ovat aika rajuja (hanasta tulevan veden pH on paljon korkeampi, kuin muutaman tunnin tai yön yli ämpärissä seisoneen. Turpeen ja mahdollisten muiden aineiden annostelukin helpompaa ämpärin kautta). Mulla noissa kylppärin altaissa onkin vähemmän herkkiä lajeja.

Poikasaltaista en edes uskaltaisi lapota vettä suoraan lattiakaivoon, voisi olla hävikki turhan iso. Pieniä sukarapujakin joskus joutuu pelastamaan takaisin akvaarioon.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Mä olen ihan turvallisuus syistä kiinnittänyt siihen letkuun, jolla poistovedet altaasta otan, vanhasta haavista revästyn verkon. Ei pääse nuo kalat sinne putkeen, kun tuntuvat toisinaan olevan hieman liiankin uteliaita ja aina jokunen yrittää itseään lappoonkin änkeä. :roll:

Eikös siinä samalla, kun laskee letkulla vettä altaaseen vopi sinne pikkuhiljaa lisätä sitä turvetta ja jos jotain vedenparannusaineita käyttää? Sittenhän sitä ei luulisi niin isoja heittoja tapahtuvan.
I'm #1 so why try harder?
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Oma vedenvaihtoletkuni on 10 metrinen puutarhaletku ja sovite kylppärin päässä.
Akvapäähän olen sitonut kuminauhalle semmosta suht.harvaa verkkoa(mikäse nyt..on..semmonen pesupuffi?) sellasesta pesupuffista, mikä on tarkotettu ihmisen hellittelyyn...? Se on sopivan harvaa eikä tukkeennu kaksinkerroin käytettynä. Kalat eivät myöskään pääse letkuun joten voin rauhassa puuhata välillä muuta. Iso kivi käärittynä pyyhkeeseen pitää letkua akvan kansiluukussa paikoillaan.

Vedet pois..lurps..

Vedet sisään: sovite suihkuletkuun, sopiva lämmönsäätö..lähes suihkulämpö..noin 27 astetta...akvan päässä letkun pää lasitölkkiin ja vettä lorottamaan. Lasitölkki estää pohjahiekan pöllyämisen.

En tiedä tuosta sukeltajantaudista...kuplia kyllä esiintyy jonkun verran..mutta mulla on oma vesiautomaatti kellarissa ja siinä on aika pieni paine. Vesi tulee lämminvesiboilerin kautta omasta kaivosta ja sisältää humushappoja ja mangaania. pH on kaivosta tullessa noin 6,5.

Akvoihin vedet vaihdettuani, siirrän letkun punakorvien akvaan ja sama operaatio. Punakorville kuitenkin vaihdan koko vesimäärän kerran kahdessa viikossa. Nitrifikaatiobakut säilyvät pohjasorassa ja suodattimessa. Aika yksinkertasta puuhaa. Ohessa voi kokata vaikka pyhäpäivän safkaa tai tehdä jotain kehittävää...
Viola & eläintarhantynkä
justiina8
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Siis ton lappoletkun saa imemään.. pitkänkin, kun upottaa letkua vaikka vaan puoli metriä veden alle, laittaa peukun letkun päähän tiiviisti ja vetäisee letkun (kuvittele vedenpinta letkussa) altaan reunan yli peukalo edelleen letkun päässä. Päästä sormi pois .... niin jo vetää!

Ei tarvi imeä, eikä laskea vettä letkuun hanasta!
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Mieluummin lasken vettä aina hanasta akvaan päin..kunnei näy kuplia, käyn irrottamassa kylppärin pään ja laitan lorottamaan lattiakaivoon. Toimii pitkälläkin letkulla. [;)] Mulla siis 10 metriä puutarhaletkua...semmosta vihreää... :P Tämän homman pystyy hoitamaan ihan yksikseen...sen pyyhkeeseen käärityn kiven avulla!
Viola & eläintarhantynkä
tetra67
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tetra67 »

Eikös siinä samalla, kun laskee letkulla vettä altaaseen vopi sinne pikkuhiljaa lisätä sitä turvetta ja jos jotain vedenparannusaineita käyttää? Sittenhän sitä ei luulisi niin isoja heittoja tapahtuvan.
Juuri näin teen minäkin. Sekoittuvat samalla hyvin veteen. Lämpötilan säätö on ihan helppoa, kunhan hieman totuttelee (=tietää mihin asentoon hana pitä vääntää). Kun vielä laskee hiljaisella paineella, ei ole pelkoa pohjankaan sekoittumisesta tai liiasta kuplinnasta.
Gav
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Gav »

Viola kirjoitti:Iso kivi käärittynä pyyhkeeseen pitää letkua akvan kansiluukussa paikoillaan...
Itse olen käyttänyt letkussa pyykkikoneen poistovesiletkun mutkaa, hyvin pysyy letku altaan reunalla! [;)]
235litrasella harrastuksen aloittanut!
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Minulla kanssa käytössä tuo poistoveden mutka. Letku pysyy näin altaassa ilman muita virityksiä.
Letku on n. kymmenmetrinen ylettääkseen kylppäriin jossa riuska imaisu ja avot. Uusi vesi keittiöstä, johon letkun hanaliitin sopii ja missä altaat sijaitsevat.
Altaanpuoleisessa letkun päässä on pala keskikarkeaa suodatinmattoa estämässä uteliaita pääsemästä huviajelulle :mrgreen:
santam
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja santam »

Ymmärsin jossain vaiheessa, että ne ilmakuplat, joita vettä vaihdettaessa altaaseen tulee, ovat epäystävällisiä =D.

Niitä ei tule lainkaan, ja alttan hiekkakaan ei pääse pöllyämään tällä patentilla. Laita joku kangas (itselläni pariton sukka saanut kunnian) moninkerroin letkun ulostulon päähän kumilenkillä kiinni.

Vaikka veden pistäisi täysille hanasta, sukan läpi tullessaan se on paineetonta, eikä myllää pohjaa.

Ihan normaali kumirenksu riittää, ja kangasta vain tarpeeksi paksusti. (Sukka n. nelinkerroin ympärillä)

Palaa sivulle “Alkeet”