Tästä aiheesta on kirjoitettu paljon ja olen tutkinutkin asiaa niin että korvissakin surisee...
Kertokaa viisaat, mistä samennus akvaariossani johtuu? Historiaa: perjantaina 10.11. normaali veden vaihto 1/3 (243 litrainen allas), samalla poistin aika reippaalla kädellä runsaskasvuisia kasveja (jolloin pohjalannoitteet varmaankin lähtivät liikkeelle). Lauantaina aamusta ihmettelin jo hiukan, kun allas oli pohjasta n. 10 cm täysin kirkas, mutta ylemmäs tullessa väri alkoi "valkoistua". Lauantaina tuli yksi uusi nouliainen altaaseen (en tiennyt tulevasta ongelmasta

). Sunnuntaina altaan vesi vihersi ihan huomattavasti! Huomasin myös, että suodatin oli sanonut sopimuksensa irti. Varmaankin jo lauantai-illan aikana. Ei kun taas veden vaihtoon... vaihdoin vettä reippaasti ja viritin Eheimin Aquaball:n apuun (suodatusteho ei todellakaan riittävä). Tätä rumpaa sitten koko viikko. Altaassa on valot päällä vain hetken illalla, jolloin syötän kalat ja vaihdan vettä. Uusi suodatin on tulossa (takuuvaihto) tänään. Mutta mistä tilanne johtui? Valaistus on kunnossa, lämpötila 26 C, PH 6-7, nitraatit pitää mitata tänään sain testin. Miten etenen asiassa? Täytyykö pimentää kokonaan? Olen laittanut vedenparannusainetta nyt, kun olen vaihtanut vettä niin runsaasti, normaalisti en.