Paljonko olette käyttäneet tuota itsetehtyä turveuutetta. Tai eihän se mitään uutetta ole vaan turvevettä.
Ensimmäistä kertaa tein lannoittamattomasta turpeesta tuota "vettä". Sitä voi varmaan aika surutta käyttää veden vaihdon yhteydessä vai?
Ei kai sillä ole pahemmin muuta vaikutusta vesiarvoihin kuin tuo pH:n lasku.
Turveuute
Valvoja: Moderaattorit
en ole vielä käyttänyt pöntössäni, mutta eikös kuitumaista turveainetta voi käyttää kans suoraan ulkosuodattimessa? kuidut ehkä täytyy ekana laittaa johonkin sukkaan ettei ne leviä ympäriinsä...
Eteläamerikkalaisia asukkaita: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 1 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp, 2 x Cryptoheros myrnae
Määrästä en osaa mitään tarkkaa sanoa, mutta vaikutus on ainakin omassa akvassa ilmeinen! Sinineonit hyörii hurmaantuneina ympäriinsä ihmissilmään ehkä epäesteettisen ruskeassa vedessä värit superkirkkaina, pikkumonniset vilkastuu entisestään touhuamaan hämäräpuuhia. Ph laskee, muttei pitkäksi aikaa eikä rankasti - omassa altaassani sopivasti.
Sisäsuodatin putsaa veden jonkun ajan päästä kirkkaammaksi, joten vedenvaihdon yhteydessä yleensä lorautan sitten mehukannussa säilyttämääni turvevettä mukaan. Ei muuten sitten säily satsi kovin kauaa käyttökelpoisena; teen itse pieneen altaaseen (54l) viikossa käytettävän määrän - voi olla että olen turhankin varovainen...
Sisäsuodatin putsaa veden jonkun ajan päästä kirkkaammaksi, joten vedenvaihdon yhteydessä yleensä lorautan sitten mehukannussa säilyttämääni turvevettä mukaan. Ei muuten sitten säily satsi kovin kauaa käyttökelpoisena; teen itse pieneen altaaseen (54l) viikossa käytettävän määrän - voi olla että olen turhankin varovainen...
No ekaksikin, se kyllä on uutetta, koska siitä turpeesta on uutettu aineita, jotta saadaan se 'turvevesi', ihan käyttökelpoinen termi vaikkapa kemiassa.
Sitten, sitä uutetta kannattaa käyttää sen verran, että saa vesiarvot sopiviksi, tähän tarvitaan pH testiä.
Ja lopuksi, jos laittaa hakuun (ylhäällä sivun laidassa) hakusanaksi turveuut* löytyy tsiljoona keskustelua aiheesta.
Sitten, sitä uutetta kannattaa käyttää sen verran, että saa vesiarvot sopiviksi, tähän tarvitaan pH testiä.
Ja lopuksi, jos laittaa hakuun (ylhäällä sivun laidassa) hakusanaksi turveuut* löytyy tsiljoona keskustelua aiheesta.
I'm #1 so why try harder?
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Turveuute
Mikähän uutteen määritelmä noin tarkalleen ottaen on, en tiedä? Käytän turveuute-termiä keittämällä valmistetusta kahvin värisestä turveliemestä enkä ole mitään muita liotusmenetelmiä kokeillutkaan.Jaanus kirjoitti:Paljonko olette käyttäneet tuota itsetehtyä turveuutetta. Tai eihän se mitään uutetta ole vaan turvevettä.