Mitä tarvitsen 50x30x22 nanoon??

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sikamokka
Starting Member
Starting Member

Mitä tarvitsen 50x30x22 nanoon??

Viesti Kirjoittaja Sikamokka »

Eli, olen nyt innostunut noista nanoista. :D (älkää käsittäkö tätä nyt niin että juoksen heti kauppaan ostaman kaiken ja laitan akvaarion pystyyn! aion ottaa rauhassa tietoja, ja siksi nyt alustavasti kyselen täällä)

Minulla olisi 50x30x22cm (leveys,pituus,syvyys) akvaario tyhjillään.
haluaisin tehdä siitä nanon. 8)

Mitä tarvitsen? (Rahan lisäksi :D)

Pitääkö tuonkin kokoiseen hankkia kaikki vaahdottimet sun muut, vai
meneekö tällä systeemillä?

Voitteko kertoa hieman vedenvaihosta tms hoitoon liittyvistä asioista??

Elävästä kivestä olen löytänyt paljon tietoa, mutta vieläkin vähän hämärässä että mitä se tarkalleen on?? :o Voiko joku keroa?

Nim. tyhmiäkysymyksiäesittäväaloittelija
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Re: Mitä tarvitsen 50x30x22 nanoon??

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Sikamokka kirjoitti: Elävästä kivestä olen löytänyt paljon tietoa, mutta vieläkin vähän hämärässä että mitä se tarkalleen on?? :o Voiko joku keroa?
Eläväkivi on merestä kerättyjä kuolleita koralleja, joiden koloihin on pesiytynyt vaikka minkälaisia eliöitä kokoluokasta XXXS-XXXL. [;)]
Siitä siis nimi "elävä"kivi.
Sikamokka
Starting Member
Starting Member

juu, tuon olen kuullut. :) Mutta siis onko se pelkkää kiveä + eliöitä?
Mistä sitten se koralli tulee? :D Olen ihan sekaisin. :S
moo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moo »

Olethan lukenut FAQn: http://elpuri.aqua-web.org/faq/

Ja täältä löytyy paljon lisää tekstiä: http://mikael.aqua-web.org
Sikamokka
Starting Member
Starting Member

moo kirjoitti:Olethan lukenut FAQn: http://elpuri.aqua-web.org/faq/

Ja täältä löytyy paljon lisää tekstiä: http://mikael.aqua-web.org
Olen lukenut FAQn. Lukisin mielelläni myös koko sisällön tuosta toisesta, mutta sivut eivät toimi minulla kunnolla. :(
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Minä sotkeudun kanssa tähän kyselemään, anteeksi nyt vaan, kun vähän samanmoisia täälläkin haaveksitaan, kun vaan mistään mitään ymmärrettäisiin.. :D

Tuolla ekassa viestissä oli viitattu siihen nanojuttuun, sitä minäkin lueskelin, ja sitten nuita kaikkia FAQ:uita ja muita läpi. Silti muutamia hyvin hämmentäviä kysymyksiä pyörii edelleen mielessä.

Aloitetaan nyt vaikka valolla.

Olin suunnitellut sellaista pientä, nättiä 30x30x30cm nanoa opetteluversioksi itselleni. Kaavailin ryöstäväni siihen mieheltä valaisimen, sellaisen pyöreän loisteputkivalon, niinkun on nyt esmes telkkarissa C.S.I.ssa tutkijoilla näkynyt. En tiedä, minkäkelvineinen valo siinä on, kun satuin särkemään siitä loisteputken, enkä ole vielä ostanut uutta. Vaikka siinä olisi korkeatkin kelvinit, riittääkö se silti ihan rehellisesti pieneenkään nanoon? Eli paljonko sellaiseen tarvitsisi välttämättä olla watteja tai kelvinejä tai muuta? Pärjääkö pieni nano todellakin tavallisella loisteputkella, ja jos pärjää, niin kuinka kauan?

Entäs sitten muuten sen kokoisesta nanosta? Onko sellaisessa mitään mieltä, vai onko se pienuutensa takia aivan liian epävakaa tai epäinhimillisen hankalastihoidettava? Varsinkin ilman kaikkia niitä hienoja laitteita, vaahdottimia ja muita?

Ja nyt kun minä olen pyöritellyt edestakaisin ja sensuroinut koko joukon tyhmimmiltä tuntuvia kysymyksiä, tyydyn nyt alkuun tähän. Monesti olen jo nanoa halunnut perustaa, mutta mitä enemmän luen, sitä tyhmemmäksi ja hämmentyneemmäksi tunnen itseni.. Toivottavasti tämä nyt alkaa tästä avautumaan, että pääsisi joskus vauhtiinkin :D
Cano
Junior Member
Junior Member

Nano

Viesti Kirjoittaja Cano »

Ensiksikin, kyllä ne ongelmakohdat on siellä mikaelin oppaassa jo kerrottu. Pieni nano -> pienetkin epäpuhtaudet yms. tekevät suuria vesiarvojen vaihteluita. Jos pystyt tarjoamaan samanlaista vetta yms. koko ajan, ei ongelmaa synny.

Ilman vaahdotinta joudut vain vaihtamaan vettä useammin.

Pieni loisteputkivalo käy nanoon, jos et haaveile kivikoralleista vaan esim. makrolevistä, elävän kiven öttiäisistä, mahd. pehmeistä koralleista. Nämäkin kyllä pitävät vahvemmasta valosta, mutta pärjäät yhdellä loisteputkella. SPS-koralleille sitten ei olekaan juuri ylärajaa valon määrälle.
Sikamokka
Starting Member
Starting Member

Joo, ehkä lukee tuolla mikaelin oppaassa mutta kun se ei yhä edelleenkään minulla toimi !! :frown:

Kertokaa nyt vain että mitä tekiikkaa tarvitsen tuon kokoiseen altaaseen? Oltaa kilttejä. :D
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

^Mikä selain sulla on kun ei toimi? Täällä ainakin toimii tuliketulla ja explorerilla.
I'm #1 so why try harder?
SonjaSelena
Member
Member

*Nyökyttelee vimmatusti* Jep, sen verran jo sanoo maalaisjärkikin, että pieni nano -> pienet epäpuhtaudet vaikuttavat paljon. :D Olisiko siis tuonkin kokoiseen fiksua rakennella vaahdotin? Onko mitään järkeä ruveta tuon kokoiselle altaalle tekemään ala-allasta? Mahtuisiko siihen edes mitään?

Taidankin yksin tein vetää piirrustukset sen verran uusiksi, että teenkin tuosta pienestä blokista ala-altaan ((kun se sattuu jo olemaan valmiina, poikasallas)), ja nanoksi hiukkasen isomman.. Onnistuisiko se? Siis tuon kokoinen ala-allas? Vai olisiko se jo yhtä tyhjän kanssa?
Cano
Junior Member
Junior Member

Nano

Viesti Kirjoittaja Cano »

Ala-allas on aina hyvä ja mitä suurempi allas/vesitilavuus, sitä enemmän mahdollisuuksia elävälle. Suosittelen vaahdottajaa kuten käytännössä kaikki muutkin täällä kävijät. Ei kannattane itse rakentää, kun esim. Piccolo-vaahdottimen saa 20e:llä ja siihen suunnilleen saman hintainen ilmapumppu. Sitten tietty valo, kiertovesipumppuja (huom. monikko -> monimuotoisempi vedenkierto) elävät kivet, korallihiekka pohjalle ellet jätä paljaaksi. Sitten tietty suolat ja testit. Vähitellen sitten jokin järjestelmä lisäämään kalkkia ja muita lisäaineita sekä RO-laite puhdistamaan vettä. Tuossa nyt alkuun...
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Sikamokka kirjoitti:Joo, ehkä lukee tuolla mikaelin oppaassa mutta kun se ei yhä edelleenkään minulla toimi !! :frown:
Jos sinulla on Netcape 4.7 tai sitä vanhempi selain niin ei todellakaan toimi kuin aloitussivu. Asiaan auttaa jos lataat netistä vaikkapa esim. Mozilla Firefoxin. Sivut on testattu Explorerilla sekä Firefoxilla ja olen ymmärtänyt, että myös Operalla ei olisi ongelmia.

Ei kun päivittämään. :D
Ja hyviä lukuhetkiä!
Sikamokka
Starting Member
Starting Member

Mikael kirjoitti:
Sikamokka kirjoitti:Joo, ehkä lukee tuolla mikaelin oppaassa mutta kun se ei yhä edelleenkään minulla toimi !! :frown:
Jos sinulla on Netcape 4.7 tai sitä vanhempi selain niin ei todellakaan toimi kuin aloitussivu. Asiaan auttaa jos lataat netistä vaikkapa esim. Mozilla Firefoxin. Sivut on testattu Explorerilla sekä Firefoxilla ja olen ymmärtänyt, että myös Operalla ei olisi ongelmia.

Ei kun päivittämään. :D
Ja hyviä lukuhetkiä!
Itseasiassa minulla on uusin mahdollinen opera, eikä siltikään toimi. 8O :?
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Sivuston testaaminen monella eri selaimella on työlästä. Olen todellakin saanut ne toimimaan varmuudella siis Explorerissa ja Firefoxissa ja niidenkin erojen sovittamisessa oli oma hommansa - kompromisseja joutui tekemään. Ulkonäöllisesti Explorer toimii paremmin koska vierityspalkkien värit ovat kussakin menussa yhtenevät taustojen värien kanssa mutta Firefoxissa aina valkoiset.

Se, että mainitsin Operan johtuu jonkun maininnasta jossakin yhteydessä, että sivut toimivat siinä moitteetta - itse en ole kuitenkaan testannut.
mulla noi sivut ei toimi. toi menu vie yli puolet ruudusta ja itse tekstiä näkee pari sanaa kerrallaan. :S missä vika?
Sivut ovat sellaiset, että niiden koko on kiinteä eli ei skaalautuva ja sopii hyvin kannettavan näytölle 1024x768 tarkkuudella.
En pysty asiassa auttamaan mutta näytön asetuksilla saattaisi olla jotakin tekemistä.
SonjaSelena
Member
Member

Tähän väliin huikkaan omasta puolestani valtavasti kiitoksia kaikille. :) Jatkan edelleen kaikessa rauhassa suunnitelmien tekoa ja systeemejen opettelua. Ensi kesänä voi olla muutto toiseen kaupunkiin, ennen sitä ei ole mitään mieltä laittaa pystyyn yhtään mitään uutta. Joten kiire ei ole :D Tämä auttoi kuitenkin antamaan kiinteämpää suuntaa suunnitelmille. Teistä oli paljon apua, kiitos.

Ainiin, yksi kysymys vielä: Ala-allashan tarvitsee myös valon, eikö? Tuleeko senkin olla monimetalli?
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

SonjaSelena kirjoitti:Ainiin, yksi kysymys vielä: Ala-allashan tarvitsee myös valon, eikö? Tuleeko senkin olla monimetalli?
Ala-allas ei välttämättä tarvitse valoa. Mutta jos siellä kasvattaa esim. makrolevää niin sitten valo on tarpeellinen (makrolevä on hyvä 'leväsuodatin' järjestelmästä) ja tuo mainitsemasi 'C.S.I tutkijoiden loistevalaisin' voisi olla aivan täysin riittävä. Itselläni ainakin Caulerpa prolifera kasvaa vastaavan tyyppisen tavallisen loisteputkivalaisimen valossa vaikka sen värilämpötila on aika alhainen.
Sikamokka
Starting Member
Starting Member

tarvitseeko tuohon minun (50x30x22cm) altaaseen ala-allasta? :s
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Sikamokka kirjoitti:tarvitseeko tuohon minun (50x30x22cm) altaaseen ala-allasta? :s
Ala-allas ei ole pakollinen missään suolavesisysteemissä, se vain helpottaa asioita. Jos laita vaahdottajan pääpurkkiin ja hoidat vedenpinnan tasauksen siinä niin ala-allasta ei tarvita. Toisaalta, jos laitat myös ala-altaan niin saat sillä lisää vesitilavuutta ja tekniikkaa pois näkyviltä. Eli yhtä hyvin 30ltr ja 3000ltr järjestelmä voidaan rakentaa ala-altaan kanssa tai ilman.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Sikamokka
Starting Member
Starting Member

saurama kirjoitti: Jos laita vaahdottajan pääpurkkiin ja hoidat vedenpinnan tasauksen siinä niin ala-allasta ei tarvita.
vedenpinnantasaus? thä? :o Tuntematon termi.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Sikamokka kirjoitti:
saurama kirjoitti: Jos laita vaahdottajan pääpurkkiin ja hoidat vedenpinnan tasauksen siinä niin ala-allasta ei tarvita.
Vesi haihtuu, suola ei-> suolapitoisuus nousee. Tämän vuoksi haihtuvan veden tilalle pitää laittaa korvausvettä, mitä vedenpinnantasaukseksikin kutsutaan.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Sikamokka kirjoitti:
Sun kannattaisi kyllä suostua käyttämään toistakin selainta, että voit lukea Mikaelin opuksen. Siinä on erittäin paljon hyvää tietoa ensimmäistä allastaan pystyttävälle.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
h u z k y
Member
Member

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Minullakin on uusin mahdollinen opera ja en saa sitä Mikaelin sivua näkymään kunnolla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”