Minä sotkeudun kanssa tähän kyselemään, anteeksi nyt vaan, kun vähän samanmoisia täälläkin haaveksitaan, kun vaan mistään mitään ymmärrettäisiin..
Tuolla ekassa viestissä oli viitattu siihen nanojuttuun, sitä minäkin lueskelin, ja sitten nuita kaikkia FAQ:uita ja muita läpi. Silti muutamia hyvin hämmentäviä kysymyksiä pyörii edelleen mielessä.
Aloitetaan nyt vaikka valolla.
Olin suunnitellut sellaista pientä, nättiä 30x30x30cm nanoa opetteluversioksi itselleni. Kaavailin ryöstäväni siihen mieheltä valaisimen, sellaisen pyöreän loisteputkivalon, niinkun on nyt esmes telkkarissa C.S.I.ssa tutkijoilla näkynyt. En tiedä, minkäkelvineinen valo siinä on, kun satuin särkemään siitä loisteputken, enkä ole vielä ostanut uutta. Vaikka siinä olisi korkeatkin kelvinit, riittääkö se silti ihan rehellisesti pieneenkään nanoon? Eli paljonko sellaiseen tarvitsisi välttämättä olla watteja tai kelvinejä tai muuta? Pärjääkö pieni nano todellakin tavallisella loisteputkella, ja jos pärjää, niin kuinka kauan?
Entäs sitten muuten sen kokoisesta nanosta? Onko sellaisessa mitään mieltä, vai onko se pienuutensa takia aivan liian epävakaa tai epäinhimillisen hankalastihoidettava? Varsinkin ilman kaikkia niitä hienoja laitteita, vaahdottimia ja muita?
Ja nyt kun minä olen pyöritellyt edestakaisin ja sensuroinut koko joukon tyhmimmiltä tuntuvia kysymyksiä, tyydyn nyt alkuun tähän. Monesti olen jo nanoa halunnut perustaa, mutta mitä enemmän luen, sitä tyhmemmäksi ja hämmentyneemmäksi tunnen itseni.. Toivottavasti tämä nyt alkaa tästä avautumaan, että pääsisi joskus vauhtiinkin