Erään harrastajan vinkistä sain idean, että voisin tehdä 240L altaastani pyrstörapualtaan. Ensin tuli mieleen 3 ongelmaa - ne silpovat kasveja ja ehkä toisiaankin, suomessa on lajeja vain vähän ja että mikä sitten hoitaa akvaarion levätilanteen?
Eräiden hienot tanganjika ym. kiviakvaariot heti innostivat mua, että ei kait lähes kasviton allaskaan mikään mahdottomuus ole, ja jokin vahva kasvi voisi kestääkkin pyrstörapujen käsittelyä.
Tuli ainakin ensialkuun 4 pyrstörapulajia mieleen. Procambarus alleni, Procambarus clarkii, Cherax quadricarinatus ja Cherax sp. "Zebra" (cf. papuanus) joita ainakin tiettävästi on Suomessa saatavilla. Niitä voisi laittaa muutama kappale kahta/kolmea lajia altaaseen, vai mitä olette mieltä, tuleeko ruumiita?
Ja leväpuolesta- allas on tällä hetkellä ihan seura-akvaariona mutta jostain syystä kalat ei niinkään innosta mua, vaan ne on ne ravut, harjarapuja ja sukarapuja löytyy ennestään muista altaista. Tuolta löytyis jotain levää syövääkin- maatiaispartamonni, nuolimonneja ja helmi-imunuoliaisia, voisikohan noista jotkin säästyä ravuilta? Onko teillä kokemusta noista ravuista kalojen kanssa, ainakin siniravusta olen kuullut että on joskus pärjännyt ihan seura-akvaarioissakin.
Inspiraatiota löysin tästä
ja tästä altaasta, jotka siis ovat tanganjika- altaita.
Vai "toimiiko" tavallinen akvaario ilman kasveja? Tietystihän voi olla kasveja joita ne eivät silvo.. Mitä nyt alustavasti tutkin, niin ainakin rusomiekkakasvi ja jättiläisvallisneria voisivat olla tällaisia.
Mitä olette mieltä, ideoita otetaan myös vastaan ym.

Edit:
Mieleeni tuli, että miksei altaaseen voisi laittaa myös katkarapuja? Samanlaisia tuholaisia niistäkin kuulemieni mukaan ainakin monet ovat, että vähemmän aggressiiviset lajit voisivat sopiakkin pyrstörapujen altaaseen, vai mitä olette mieltä, jos pyrstöravut syövät sukarapuja niin voisivatko ne syödä myös katkarapuja..? Pyrstörapuja enkä katkarapuja löytänyt kyllin läheltä myynnissä, mutta ainakin puutorin akvaariossa taidetaan myydä Macrobrachium lanchesteri:ta, ja olen menossa sinne parin viikon päästä, joten voisin niitä vaikka kaapata mukaani 2 - 4 kappaletta.