Hiekka "vaihtaa väriä"

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Salamanteri
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Hiekka "vaihtaa väriä"

Viesti Kirjoittaja Salamanteri »

Olisiko kohta lähemmäs kk aikaa kun eräältä tuttavalta pelastin 40litraisen altaan. Asukkeina partamonni, 3 miljoonakalaa ja nyttemmin myös keltabarbin poikanen liittynyt kasvamaan heidän mukaansa, jotta selviäisi myöhemmin isossa altaassa. (monni on jo aivan liian iso ko. altaaseen ja etsii kotia. myös miljoonakalojen tulevaisuus on pohdinnan alla)

Ongelma:

Olin äsken laittamassa kurkun palaa monnille iltapalaksi. Joskus laitan kurkun drinkkitikkuun kiinni, jonka upotan hiekkaan. Näin siis nytkin. Hiekka sen verran siirtyi, että huomasin hiekassa tummemman, olisiko ehkä joku harmaa/sinisempi kohta. Heti tietenki järkytyin, kun ei vastaavaa ole tapahtunut ennen ja muutenki vasta kesästä asti omistanut toisen akvaarioni. Päätin sitten ottaa tämän 'huonon' hiekan pois, mutta kun aloin sitä ottamaan pois, huomasin sitä olevan laajemmalla alueella. Paniikissa ajattelin, että olisiko jossain drinkkitikussa ollut jotain tekstiä, joka olisi liennut altaaseen. Edellinen tikku kuitenki oli entisellään, ei siis merkkejä liukenemisesta. Lisäksi hiekka ei ollut varsinaisesti värjäytynyt siitä tikun kohdalta. Noh, yritin vielä yrittää saada saastuneet hiekat pois kunnes tajusin, että lähes koko altaan vasen puoli on "saastunut". Päällimmäinen hiekka on siis ihan normaalia, mutta varmaan puoli senttiä alemmas ja hiekka on muuttunut sinertäväksi.

Mitään outoja, värjääviä esineitä ei altaaseen ole laitettu (drinkkitikut olen yrittänyt tiirata ettei niistä lähtisi väriä, mutta taidan pysyä täst edes niissä lusikoissa). Sisustuksessa on vain puolikas saviruukku ja kiviä sekä pari kasvia. Altaassa oli sen muutossa sorapohja, jonka vaihdoin bilteman hiekkaan pari viikkoa sitten. Altaassa on kahden kynttilähehkun paikka, toinen on tavallinen säästömallin ja toinen kasvivalo. (vasemmalla, saastuneella puolella perus valo)

Allas on muuten tuntunut vakaalta enkä ole enää mitannut joka viikko säännöllisesti vesiarvojakaan. Menen nyt testaamaan ne ja palaan raportin kanssa. Järkytyin tuosta vain niin, että hengenhädässä tulin apuja kyselemään.

-----
edit

Eli ainakin alustavasti nitriitti 0, nitraatti n.20, gh 5 ja kh testi on viallinen (ei ikinä vaihda väriä niinkuin pitäisi, mutta jotain muutosta tapahtuu n. 7 tipan kohdalla).

Ja tosiaan vettä vaihdetaan kerran viikossa noin 1/3. Onko siis mahdollisesti jotain törkyä jäänyt hiekan ja soran vaihdon yhteydessä, joka on alkanu muhimaan? Voiko joku levä kenties alkaa kasvamaan hiekka kerroksen sisäpuolelta? Hiekka nimittäin haisee aika voimakkaasti kun sitä läheltä nuuhkaisee.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Hiekka on siis mitä ilmeisimminkin tukkeutunut. Kannattaa lapota hiekkaa kunnolla vedenvaihdon yhteydessä parin viikon ajan. Suosittelen hankkimaan myös kierteisiä möyhimään pohjaa, ettei sinun itsesi tarvitsisi möyhiä pohjaa kädellä tai jollain tikulla.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Mulla kanssa välillä tulee tuon väriseksi hiekka jostain kohtaa ja akvaariossa on kierteisiä ja paljon.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Pohjassa ei ole kuitenkaan mitään lannoitteita jotka voivat värjätä hiekkaa?

Mulla tuli hienomman hiekan kanssa tuollaisia ongelmia vaikka oli kierteisiäkin. Kun siirryin isompirakeiseen, ei ole ollut mitään probleemaa enää.
Salamanteri
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Salamanteri »

Mitään pohjalannoitetta en ollut kerennyt laittaa, nestemäistä ainoastaan olen käyttänyt tähän mennessä. Ja tuo hiekka on kaikenlisäksi vielä samasta pussistakin, mistä olen toiseen akvaariooni laittanut eikä siinä ole mitään ongelmia ollut. Ja tämä oli siis sitä bilteman isompi rakeisempaa hiekkaa.

Tällä hetkellä kalat näyttävät ainakin melko iloisesti tuolla uiskentelevan, että ilmeisesti mitään kriittistä hengenhätää ei ole. Tosin veikkaan, että mun tuurilla se hätä ilmenee just sunnuntai yönä, kun mikään putiikki ei ole auki ennen maanantaita *koputtaa puuta*
uggi
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja uggi »

Saattaisko olla sinilevää? Tuntuu että se pysyy hengissä vaikka olisi hieman hiekkaa päälläkin. Pintakasveista olen saanut sen katoamaan, nyt sitä on enää etulasissa hiekan alla. Limaista tummanvihreää mönjää.
247 + 128 + 88 + 54 l
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Tuskin on sinilevää. Tuo hiekan mustuminen on puhallushiekalle tyypillistä varsinkin jos pohjaa ei möyhitä säännöllisesti. Pohja on ilmeisesti muuttunut siltä kohdalta hapettomaksi.
En osaa sanoa, onko tuo nyt sitten niin vaarallista kaloille. Minulla on useampi pohja mustunut osittain, ja eipä siitä mitään haittaa näytäisi olevan. Vesiarvot ovat pysyneet hyvinä eikä kasvien kasvukaan yleensä ole edes hidastunut.
Mutta jos pohjaa alkaa putsaamaan, niin se kannattaa sitten tehdä varovasti ja osissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”