siis tuota noin...meilllä on yksi partamonni ja sitten sellanen pieni pleko tai joku...sitten nyt huomattiin että nyt siel on munia niillä...nehän on aivan erilajia mut voiko niistä tulla eläviä poikasia...ja sit jos tulee ni mitä sitte
niin siis se toinenn on varmasti partamonni ja sit sil toisella ei oo kylläkään niitä "partakarvoi" ..niin ja hei kumpiko niitä munia hautoo uros vai naaras?se partamonni niitä hoitaa tuolla...
Juu... kaverikin soitteli tossa eilen, että partamonnit on päättäneet pukata kunnon pesueen. n. 12 vaavia löytyi akvasta. Tuli kamulle kiire päästä eroon toisesta aikuisesta, ettei tuu enempää vaaveja.
Joo, partikseni lahjoitin paikalliseen akvakauppaan, kun munia alkoi olla kerralla noin sata ja kun uros lakkasi hoitelemasta/vartioimasta vaaveja, niin noin viikko pari myöhemmin oli uusi munasatsi hautumassa. Naaras oli hirmuinen "munkki" eli tosi messevän kokoinen. Ja hoitoonhan tämä eukko ei osallistunut ollenkaan vaan ukkorukka sai hoitaa koko rumban yksinään, näinhän se menee.
Mä vein tuossa vajaa vuosi sitten n.70 partamonnin poikasta kauppaan. N.30 pienenpää jäi vielä kotiin kasvamaan. Kutua oli kokoajan, koiras ei muuta kerenny tehä ku leyhytellä kutua. No päädyttiin sit myymään kutupari eläinkauppiaalle. Hänenkään ei tarvi enää tilata tukusta yhtään partista! Yhden poikasista jätin itselle, n.10 teilasin ja vaja 20 sain lahjoitettua pois. Nim.merkillä en ikinä enää hanki kahta partista...
partamonnin poikaset eivät tule syödyksi, niin kuin kaikki muun lajin poikaset? Lymyilevätkö niin kauan jossain piilossa vai onko toisilla altaassa niin hyviä kasveja, että kukaan ei pääse niitä sieltä metsästämään? Vai eikö ole ollut altaassa kaloja jotka söisivät kalanpoikasia?
Pitäisköhän antaa tehdä yksi poikue ja katsoa miten poikasten käy.. mikäli sitten koskaan kutevat..
Ensinnäkin partamonnin mäti on melko isokokoista, eli poikaset ovat jo kuoriutuessaan suht isoja, ja ensimmäiset viikot/viikon ne viettävät isukin vartioimassa luolassa/kolossa ja kun sieltä lähtevät ovat niin isoja ettei niitä pienemmät kalat enää syö. Kokemuksesta tiedän minäkin sanoa, että ÄLÄ missään nimessä anna niiden kutea....
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Joo meilläkin akvan muutossa ongin liki 150 partispoikasta. Lopullinen määrä taisi nyt olla joku 70 luokkaa, mitä on kasvanut 3 cm mittaan. Onneksi olen saanut lahjoteltua aläinkauppoihin noita. Parikymmentä vielä odottamassa omaa kotia. En suosittele kenellekään, ikävä ongelma kun noita ei ihan helposti mihkään saa, ja poikasia voi tulla tosi paljon.