Oskarit ja levät, ym.

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hartsa
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Oskarit ja levät, ym.

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

Otin 2 viikkoa sitten 2 oskarinpoikasta kasvamaan. Altaassa on tällä hetkellä partaimuja, leväbarbeja, monnisia ja isopurjepleko. Sain kuulla, että oskarit syö kaikki kasvit suurin piirtein ja kaiken elävän, mikä suuhun mahtuu.

Pitäneekö paikkansa ja mitä noista kaloista tulisi sijoittaa uudelleen? Miten oskarialtaan levän hävitys toimii, jos leväbarbit täytyy siirtää muualle?

Ohjeita kaivataan [;)]
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Kunhan kaverit kasvaa niin suurella todennäköisyydellä levikset katoavat altaasta. Joskus käy niin, että kalat joiden kanssa oskarit on kasvaneet niin oskarit jättää rauhaan, mutta tuohon ei kannata luottaa.
Monniset ob aivan varma nakki häviämään altaasta sillä ovat juuri mukavia namupaloja oskareille.

Partis ja isopurje sai meillä olla ihan omissa oloissaan.

Minulla oskarit jätti kaikki kasvit rauhaan paitsi sen yhden jonka olin väärään paikkaan istuttanut. :roll:
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Miina71
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Miina71 »

Muut kalat ei varmaankaan ole ongelma niin kauan kun oskarit ovat vauvoja mutta myöhemmin saattaa joutua ruokalistalle jos suuhun mahtuu.(kannatta kuitenkin seurata tilannetta) Minulla on isossa altaassa kaksi isoa oskaria ja nyt ostin kaksi vauvaa kasvamaan pienempään altaaseen ja molemmissa altaissa kasvit saavat olla rauhassa. Isommilla tulee välillä hinku siirrellä tiellä olevat kasvit pois mutta kummankaan kokoiset oskarit ei meillä ainakaan syö kukkia :D .
Miina OAS
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Re: Oskarit ja levät, ym.

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Juu, levikset ja monniset voivat hävitä, tosin monniset luultavasti tekevät pahaa jälkeä pistäesään Oskuja kurkkuun... Eli kummankin turvallisuuden kannalta on monniset siirrettävä muuale. Partikset voivat hävitä jos ovat pienintä sorttia, mutta reilun kokoiset (10-15 cm) pärjäävät jo yleensä Oskujen kanssa. Isopurje onkin Oskualtaan vakioplekoja.

Levän saat kuriin tiheämmillä vedenvaihdoilla, Oskujen myötä kannattaakin panostaa niihin sekä oikein reippaaseen suodatukseen. Aikuiset Oskut ovat oikeita kakkakoneita ja levä tulee senkun lisääntymään jos ei vedenlaatu pysy hyvänä. Paljon kasveja ja miksei hiilidioksidilisäys auttaa myös vedenlaadun hyvänä pysymiseen.

Se, antavatko Oskut kasvien olla on sitten eri asia. Harvemmin ne popsivat kasveja, mutta useimmiten ainakin joku kasvi on niiden mielestä täysin väärään paikkaan istutettu :mrgreen: Myös mahdolliset levittimet voivat joutua lelun asemaan (kuten myös lämppäri) joten nämä kannattaa sijoittaa jotenkin mahdollisimman pieneen nurkkaan (esim. sisäsuodattimen ja lasin väliin) ettei Oskut pääse paukuttelemaan niitä. Itse olen yhden lämppärin laseja haavinut pohjahiekasta eikä se ollut kivaa puuhaa...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Suomu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Suomu »

Joo,minäkin olen kuullut useammalta taholta että oskarit syö kaikki kasvit mitä altaaseen laitat. Usein olen kuullut nämä väitteet sellaisilta ihmisiltä joilla ei oskareita itsellään ole koskaan ollut. Oskuharrastajat taas kertovat usein että kasvit eivät oskuille juurikaan maistu. Omat 2 keskenkasvuista oskuani eivät ole vielä koskaan kasvejani repineet tai syöneet millään lailla,ja altaassani sentään on varsinainen kasviviidakko. Ovat kyllä siirrelleet kasveja pois kulkureitiltään,mutta kun siirsin kasvit eri paikkaan ne ovat saaneet olla täysin rauhassa.
Väitteitä oskujen tuhoamisvimmasta löytyy paljon varsinkin akvaariokirjoista,tarkoituksena varmaankin estää ihmisiä ostamasta kaloja hetken mielijohteesta. Itse olen sitä mieltä että ihan sama onko kyseessä miljoonakala vai oskari, eläimen hankintaa kannattaa aina miettiä joka kantilta. Onnea sinulle uusien oskareiden johdosta. Saat seurata kaloja joiden elämä ei näytä koskaan olevan tylsää :mrgreen:
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Eivät ole altaasta hävinneet monniset eikä levikset eikä mitkään muutkaan kalat vaikka on kuinka suuria oskareita ollut. Albiino-oskarikin(pituus 25 cm) kun "haukottelee" niin monttu on hirveän kokoinen ja sinne mahtuisi vaikka mikä. Samalla edessä pinkoo meidän urhea mohikaani tiikeribarbi (pituus about 5 cm, meille evakkoon tullessa oli alle 3cm) mutta osku ei ole siitä moksiskaan. Ja altaasta löytyy myös toinen pikkuinen, n. 6-7 cm:n puropleko joka saa roikkua etulasissa oskarin nokan edessä ihan huoletta, ja on roikkunut jo vuosikausia useammankin oskarin edessä. Näin pahoja siis oskarit ovat.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Aina täytyy muistaa, että Oskut (kuten muutkin suuret kalat) ovat yksilöitä. Se, etä yksi tai jopa kymmenet jättävät pienet vipeltävät makupalat rauhaan ei tarkoita että yhdestoista tekee samoin [;)] Olen kuullut kauhutarinan Oskusta, jonka kitaan juuttui monninen eväpiikit tanassa, tietenkin omaa pientä myrkkyään suihkien. Siinä piti monninen listiä Oskun kidan sisällä että sen sai leikattua palasiksi ja ulos Oskun kidasta ja Oskun pelastettua. Osku toipui pitkän sairastelun jälkeen.
TommiS
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: SAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Oskut tosiaan ahtaa suuhunsa mikä sattuu mahtumaan.
Mulla kävi kymmenisen vuotta sitten niin et oskut oli noin 8-9 cm pitkiä ja näistä yksi päätti sit ahmia sellasen 4,5-5 cm pitkän ravun suuhunsa. No mahtuhan se suuhun mut ravusta näky 1-1,5 cm noin viikon verran suun ulkopuolella ennenku sai sulateltua ravun etupään et loput mahtu suuhun :mrgreen:
-Anna-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -Anna- »

Suosittelisin korvaamaan nuo monniset vaikkapa nuoliaisilla. Itselläni tiikeri- ja verkkonuoliaiset toimivat hyvin oskualtaassa. Ovat sen verran isompia, etteivät oskut niitä viitsi hätyytellä.
Pienemmät kalat ne valitettavasti näkevät vain herkkupaloina. Kokemusta ikävä kyllä löytyy.
Ja noista kasveista. Monet kertovat oskujen jättävän kasvit rauhaan, mutta oma pariskuntani kun kutee säännöllisesti niin siinä saa sisustus kunnolla kyytiä. Kaksi sitkeää (valtavaa) tiikerilootusta vielä sinnittelee, mutta kolmas joutui juuri viimeisen kudun aikaan sellaiseen silppuriin, että näinköhän toipuu.
Oskut jos mitkä ovat yksilöitä, joten eipä voi sanoa miten kukakin käyttäytyy.
paul
Advanced Member
Advanced Member

En suosittele nuoliaisia oskareiden kanssa sillä ne voivat jäädä oskarien kurkkuun kiinni. Monet ovat kertoneet tukehtuneista oskareista.
-Anna-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -Anna- »

Ymmärsin, että tässä pohdittiin kaloja, joita oskarit eivät söisi. Ainakaan omat täysikasvuiset (30 cm) oskuni eivät 15 senttisiä nuoliaisia himoitse. En todellakaan suosittele nuoliaisia poikasena oskareiden joukkoon. Siinähän käy samoin kuin joku jo kertoi monniselle tapahtuvan.
Tuskimpa sitä kukaan haluaakaan oskualtaaseen sellaista kalaa laittaa, jonka pelkää joutuvan oskarin suuhun.
Eli siis oskualtaaseen vain isoja kaloja.
Heidi_80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heidi_80 »

Suuria kaloja suosittelen minäkin oskuille seuraksi. Meillä osku harrastusta aloittaessa katosi kokonainen neontetra parvi nälkäisten oskarin poikasten suuhun. Kasvit säilyivät tovin, mutta ajan mittaa kun kasvien paikat eivät miellyttäneet oskut oppivat ottamaan kasvin varresta kiinni ja napsauttamaan sen poikki eli se niistä kasveista. Nyttemmin meillä onkin ollut vain anubiaat kannoissa kasvamassa ja ovatkin saaneet olla ihan rauhassa.

Yksilöitä tosiaan ovat.... :mrgreen:
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Päivä päivältä alan miettimään enemmän isoimman altaan muuttamista Oskarialtaaksi. Oskuja mulla on ollut viimeksi 21 vuotta sitten....

Suurimman osan pienemmistä kaloista saan sijoitettua pienempiin altaisiin, mutta ongelmana ovat suurimmat ripsimonnit (2xkoru+sulka+rengas) ja kaksi alumiinikissamonnia sekä muutama kyhmykirjoahvenkin tekisi mieli säästää. Eli minkälaiset odotukset olisi esimerkiksi 4 oskarin yhteiselosta noiden kanssa? Allas 650L
/jari
paul
Advanced Member
Advanced Member

JJVi kirjoitti:Päivä päivältä alan miettimään enemmän isoimman altaan muuttamista Oskarialtaaksi. Oskuja mulla on ollut viimeksi 21 vuotta sitten....

Suurimman osan pienemmistä kaloista saan sijoitettua pienempiin altaisiin, mutta ongelmana ovat suurimmat ripsimonnit (2xkoru+sulka+rengas) ja kaksi alumiinikissamonnia sekä muutama kyhmykirjoahvenkin tekisi mieli säästää. Eli minkälaiset odotukset olisi esimerkiksi 4 oskarin yhteiselosta noiden kanssa? Allas 650L
Ollut hyvällä menestyksellä koru- ja kuvioripsimonnit oskarialtaassa.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

En kyllä 650-litraiseen altaseen laittaisi enää tuon jo aika mittavan kalaston sekaan neljää Oskua. Kaksi olisi minusta maksimi. Eikä minusta hauskuus lisäännyt suhteessa Oskujen määrän mukaan - kaksi ovat yhtä hauska kuin neljä ;)

Minulla on ollut tummaripsimonni Oskuparin kanssa ja tämä toimi vallan mainiosti. Jos itse laittaisin tuosta kalastosta jotain niin laittaisin Oskupariskunnan ja ripsimonnit ja se olisi siinä. Tosin olen ehdottomasti suuren vesitilavuuden kannattaja (itselläni sitruunakirjoahven, piikkipleko ja neljä alle 10 cm plekoa 720-litraisessa ja se on siinä).
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

-Alix- kirjoitti:En kyllä 650-litraiseen altaseen laittaisi enää tuon jo aika mittavan kalaston sekaan neljää Oskua. Kaksi olisi minusta maksimi. Eikä minusta hauskuus lisäännyt suhteessa Oskujen määrän mukaan - kaksi ovat yhtä hauska kuin neljä ;)

Minulla on ollut tummaripsimonni Oskuparin kanssa ja tämä toimi vallan mainiosti. Jos itse laittaisin tuosta kalastosta jotain niin laittaisin Oskupariskunnan ja ripsimonnit ja se olisi siinä. Tosin olen ehdottomasti suuren vesitilavuuden kannattaja (itselläni sitruunakirjoahven, piikkipleko ja neljä alle 10 cm plekoa 720-litraisessa ja se on siinä).
Joo tuo kaksi tuntuu näin tarkemmin ajateltuna järkevämmältä.
/jari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”