Timanttitonkijan luonne?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Timanttitonkijan luonne?
Olen harkitsemassa timanttitonkija (satanoperca leucosticta) pariskunnan ostoa, kunhan saan isomman altaan. Olisi mukava kuulla näiden luonteesta enemmän niiltä joilla on näitä kaloja. Millaisia ovat muita kaloja kohtaan? Syövätkö 4-5cm pitkät tetrat? Ovatko tuhonneet paljon kasveja, kaivaako ne ylös pohjasta?
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Tonkijat
Timanttitonkijat ovat muiden tonkijoiden ohella ahkeria maansiirtokoneita. Hiekkaa ei tosin siirrellä kasoihin tai altaan päätyihin, vaan kavellaan tasaisesti pitkin allasta ruuan toivossa. Miekkakasvien juuret ovat tosi suosittuja kohteita. Tonkijat siis voivat aiheuttaa päänvaivaa kasvien ystäville, etenkin jos kasvit eivät ole kunnolla juurtuneet. Kasveja tonkijat eivät syö, ainakaan tavallisesti.
Aggressioita ei muita kaloja kohtaan ole ainakaan minun altaassani näkynyt. Parvella on oma nokkimisjärjestyksensä ja muuta saavat olla rauhassa. Pienien kalojen syömisestä on hieman hajanaisia kokemuksia. Kaverillani aika pieniki tonkija nieli pienen imunuoliaisen, joten pienet kalat voivat olla ruokalistalla. Itselläni ei pieniä kaloja ole, joten ei kokemusta.
Aggressioita ei muita kaloja kohtaan ole ainakaan minun altaassani näkynyt. Parvella on oma nokkimisjärjestyksensä ja muuta saavat olla rauhassa. Pienien kalojen syömisestä on hieman hajanaisia kokemuksia. Kaverillani aika pieniki tonkija nieli pienen imunuoliaisen, joten pienet kalat voivat olla ruokalistalla. Itselläni ei pieniä kaloja ole, joten ei kokemusta.
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
Meikäläisen suosikkeja joita tulee taas kunhan saan isomman altaan.
Oli neljän "parvi" joskus 750 litrasessa. Suosittelen kaikille joilla on tilaa. Timanttitonkija kasvaa kohtuu kokoiseksi joten miniminä pitäisin 300-400 litraa. Pohja tulee olla hienoa, silä mönkivät koko ajan ja soraa on hankala siivilöidä. Todella rauhallisia kaloja joita jaksaa katsoa pitkäänkin niiden upean ulkonäön ja erikoisten tapojensa vuoksi.
Yhtään kalaa ei hävinnyt altaista eikä muutenkaan muita häirinneet.
Hennommat kasvit voivat lähteä pohjasta kun tykkäävät tonkia kasvien tyviä, mutta jos laittaa kiviä tyven ympärille on ongelma poissa.
Oli neljän "parvi" joskus 750 litrasessa. Suosittelen kaikille joilla on tilaa. Timanttitonkija kasvaa kohtuu kokoiseksi joten miniminä pitäisin 300-400 litraa. Pohja tulee olla hienoa, silä mönkivät koko ajan ja soraa on hankala siivilöidä. Todella rauhallisia kaloja joita jaksaa katsoa pitkäänkin niiden upean ulkonäön ja erikoisten tapojensa vuoksi.
Yhtään kalaa ei hävinnyt altaista eikä muutenkaan muita häirinneet.
Hennommat kasvit voivat lähteä pohjasta kun tykkäävät tonkia kasvien tyviä, mutta jos laittaa kiviä tyven ympärille on ongelma poissa.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Member
-
- Member
Itselläni oli pieni parvi ja huomasin niiden viihtyvän toistensa seurassa tiiviisti. siivilöinnin ajaksi ne kyllä levittäytyi koko altaan alueelle eli suurimmaksi osaksi aikaa, mutta kun eivät pohjaa siivilöineet niin tiiviisti yhdessä olelivat.sardiini_85 kirjoitti:Kannattaisiko timantteja pitää ennemmin vaikka neljän porukassa? Jos siellä on yksi häijy yksilö, niin saisi useamman kiusattavan, eikä kaikki kohdistuisi yhteen.
Pronssitonkijoilla olen kuullut häijyistä yksilöistä, mutta timanttitonkijoilla en ole kuullut.
Meillä on timanttitonkijoita viiden ryhmä. (Täytyy varoa sen parvi-sanan kanssa
) Tuntuvat pitävän toistensa seurasta. Lapioivat pohjaa ja siinä samalla saattavat kuopaista jonkun kasvin pintaan. Tökin ne sitten joutessani takaisin. Miekkakasvit pysyvät aika hyvin, kunhan vain saavat ensin levittää juuristoaan tarpeeksi laajalle. Olen tarkoituksella jättänyt osan pohjasta pelkästään hiekalle, että olisi sellaisia helppoja kohtia kaivella ja näin ehkä jotenkin suunnata sitä tonkimista pois kasvien juurelta. Allaskavereina on mm. 12 punapäätetraa eivätkä timanttitonkijat ole osoittaneet mitään hinkua pyydystää niitä.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Pronssitonkija
Minunkin "parvessani" oli 5 tonkijaa. 4 niistä oli timanttitonkijaa ja yksi pronssitonkija. Pronssitonkija pomotti muita, kunnes joku timanteista kasvoi sitä suuremmaksi ja pisti kaverin kuriin. Sittemmin pari timanttia on delannut ja kolmen kopla on sopuisasti altaassa elellyt.
Oulun Akvaarioseura
-
- Member
Yksi asia tuli mieleen, eli timanttitonkijat ovat alttiita reikätaudille. Eli kun olet ostamassa, kannattaa katsoa ettei kaloissa ole edes pienikään koloja naamavärkin alueella.
Minä ainakin olen kuullut useammastakin timanttitonkija "pariskunnasta", joista toinen on tappanut toisen. Kannattaa varmaankin koettaa useammalla kuin parilla kalalla.
Minä ainakin olen kuullut useammastakin timanttitonkija "pariskunnasta", joista toinen on tappanut toisen. Kannattaa varmaankin koettaa useammalla kuin parilla kalalla.
/jari
OT: mukavaa että voivat hyvin. On niitä välillä ikävämirkomiz kirjoitti:Hyvin tulevat toimeen toistensa kanssa, minulla on neljä 400l altaassa ja tilaa on riittänyt:)
Ps. Ovat samat mitkä olivat "PAUL" nimimerkillä, kun ostin ne häneltäeli PAUL terveisiä Timmeiltä

Tuo reikätautiongelma on yleistä jos kala on luonnosta pyydetty. Joita usein satanopercat ovat. Jos ovat altaassa syntyneet ovat paljon kestävempiä. Nuo minun entiset jotka nykyään on mirkomizillä ovat F1:siä eli luonnosta tuotujen jälkeläisiä.JJVi kirjoitti:Yksi asia tuli mieleen, eli timanttitonkijat ovat alttiita reikätaudille. Eli kun olet ostamassa, kannattaa katsoa ettei kaloissa ole edes pienikään koloja naamavärkin alueella.