Hermo menee epäkuntoon...suodatin 160 litraiseen?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Hepokatti75
Starting Member
Starting Member

Hermo menee epäkuntoon...suodatin 160 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Hepokatti75 »

Käytettynä ostamamme akvaarion mukana tuli Fluval 3 -suodatin. Tämä on ainakin Helsingin akvaariokeskuksen sivujen mukaan tarkoitettu max. 130-litraiselle akvalle, mutta käytännössä suoriutunee tehtävästään kunnialla vain 80-litraisessa akvaariossa. Puhdistin suodattimen tiistaina, jolloin ei enää lähtenyt käyntiin uudestaan. Purin koko höskän, ja roottori-mikä-lie oli jumissa kaiken sen p..kan takia. Tänään sunnuntaina suodatinpatruunat olivat jo aivan tukossa, joten puhdistushommiksi meni taas.

Ongelma on myös se, että vesi on tosi sameaa pian vedenvaihdon jälkeen (vaihdan ainakin puolet vedestä 1 krt/vko) Uuden veden lisään tietenkin niin, ettei hiekka pääsee sekoittumaan. Vedenparannusainetta laitan ohjeen mukaan.

Jokin härveli ilmeisesti pöllyyttää hiekkaa, olen kokeillut sulkea ilmapumppua ja vaihdellut suodattimen paikkaa jne., mutta eipä tuo tunnu auttavan. Kalatkin tietysti mönkivät pohjalla, mutta ei nyt tuossa mittasuhteessa kuitenkaan [;)] Ilmapumppu ja suodattimen vedenottoaukot eivät ole likimainkaan kosketuksissa hiekkapohjaan, joten outoa tuo pölläkkä on. Kasvejakin on, ja koko ajan kasvavat lisää :D

Eli vinkkejä otetaan vastaan tehokkaasta ja sopivan kokoisesta suodattimesta, sekä tuosta veden sameudesta. Vesiarvoja olen mitannut, niitä en nyt muista, mutta taulukon mukaan ovat hyvät (ihanan epämääräistä, eikö)
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Osta vaikka joku ulkosuodatin tuon Fluvalin rinnalle.
96l+38l+20l
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Osta ystävä hyvä kunnon suodatin altaasesi itse en laittaisi fluvalia yksistään yhteenkään altaaseen on se sen verran epävarma vekotin.
Ostaisin sinuna vaikka Eheimin 2224 ulkosuodattimen niitä saa tänä päivänä ihan halvalla ja laite toimii sata varmasti. Tuolta löytyisi sopivasti
Eheim 2224 tai jos tuo liian kallis niin sitten täältä Eheim 2213+ noila ongelmasi häviävät. :D
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Lisäänpä tähän samaan ketjuun oman kysymykseni näistä ulkosuodattimista. Mulle on siis tulossa 250-litrainen akvaario ja olemassa olisi tuo Eheim prof. 2224 -ulkosuodatin. Onko 2224 riittävän tehokas suodattamaan tuota 250-litraisen vettä, lisäksi olisi mahdollisuus laittaa 1-2 sisäsuodatinta?

Tuotetietojen mukaan tuo on riittävä, mutta entäs käytännön kokemusten mukaan?
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Trinket kirjoitti:Lisäänpä tähän samaan ketjuun oman kysymykseni näistä ulkosuodattimista. Mulle on siis tulossa 250-litrainen akvaario ja olemassa olisi tuo Eheim prof. 2224 -ulkosuodatin. Onko 2224 riittävän tehokas suodattamaan tuota 250-litraisen vettä, lisäksi olisi mahdollisuus laittaa 1-2 sisäsuodatinta?

Tuotetietojen mukaan tuo on riittävä, mutta entäs käytännön kokemusten mukaan?
On riittävä jos tosiaan laitat ne sisäsuotimet myös. Yksistään voi olla siinä ja siinä riippuen tietenkin kalojen määrästä ja koosta.
Sen verran käyttökokemusta on että suodatin tehoa ei koskaan ole liikaa. :mrgreen:
Hepokatti75
Starting Member
Starting Member

No sen kyllä olen huomannut, että mikään loistoratkaisu tuo Fluval ei olekaan - mutta kun se akvaarion mukana tuli, niin käyttöönhän se oli otettava ennen kuin uuden saa. Ulkosuodatinta en ollut ajatellut ostaa siksi, kun haaveissa on ehkä hyvinkin pian ostaa isompi akvaario (400-500 -litrainen), ja sitten menee taas ulkosuodatin uusiksi. Ajattelin, että ostaisin nyt hyvän sisäsuodattimen tähän akvaarioon, ja jättäisin sen sitten suoraan isomman akvaarion sisäsuodattimeksi. Mutta toki hyviä vinkkejä otetaan edelleen vastaan, eikä mitään ole poissuljettu :mrgreen:
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Hepokatti75 kirjoitti: Ulkosuodatinta en ollut ajatellut ostaa siksi, kun haaveissa on ehkä hyvinkin pian ostaa isompi akvaario (400-500 -litrainen), ja sitten menee taas ulkosuodatin uusiksi. Ajattelin, että ostaisin nyt hyvän sisäsuodattimen tähän akvaarioon, ja jättäisin sen sitten suoraan isomman akvaarion sisäsuodattimeksi. Mutta toki hyviä vinkkejä otetaan edelleen vastaan, eikä mitään ole poissuljettu :mrgreen:
No osta sitten Eheimin 2048 sisäsuodin niin siitä on sitten roskankerääjä siihen isoon altaaseen.
Tai itse ostaisin yhden uuden Eheimin Proffa III jossa on elektroninen virtauksen säädin eli ei tulisi pyöremyrskyä altaaseen ja jatkossa kävisi siihen isompaan altaaseen myös. Joko tämä Eheim 2076+ tai sitten pykälää isompi 2078+
tetra67
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tetra67 »

Aihe liippaa aika läheltä, joten tuon tähän myös omia suodatinpohdintojani. Minulla on 200 litran allas, jonka pääasiallinen kalasto on 23 punapäätetraa, 6 ruusutetraa ja 7 neontetraa. Lisäksi on muutamia muita tetroja jäänteinä vanhoista parvista + tietenkin pohjakalat. Suodattimina ovat nyt Fluval 4+ ja Hydor Crystal Duo R20 II.

Ongelma on, että altaassa on mielestäni turhan paljon virtausta, jonka vuoksi etenkään punapäät eivät viihdy etualalla, vaan oleskelevat enemmän kasvien lomassa, vaikka olen säätänyt Fluvalin tehon aika minimiin. Kun kytken Fluvalista virran pois, tulevat ne lasin lähelle. Olen kokeillut kaikki mahdolliset suuntaukset ja sijoitukset (no jaa, etukulmia en sentään, voisi ehkä auttaa, mutta en halua suodattimia rumentamaan näkymää), mutta minusta virtausta on aina turhan paljon, suodatusteho on sinänsä ihan ok tällä yhdistelmällä.

Nyt kysyisin, auttaisiko ulkosuodatin ongelmaani (esim. Eheim 2224). Saako sen suihkuputkella hajoitettua altaaseen tulevan veden virtauksen niin, että se ei häiritsisi tetrojani. Kannattaako siis investointi vai ei ? Teknisesti Fluval ja Hydor toimivat molemmat moitteettomasti, ovat äänettömiä ja helppohoitoisia.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

tetra67 kirjoitti:Aihe liippaa aika läheltä, joten tuon tähän myös omia suodatinpohdintojani. Minulla on 200 litran allas, jonka pääasiallinen kalasto on 23 punapäätetraa, 6 ruusutetraa ja 7 neontetraa. Lisäksi on muutamia muita tetroja jäänteinä vanhoista parvista + tietenkin pohjakalat. Suodattimina ovat nyt Fluval 4+ ja Hydor Crystal Duo R20 II.

Ongelma on, että altaassa on mielestäni turhan paljon virtausta, jonka vuoksi etenkään punapäät eivät viihdy etualalla, vaan oleskelevat enemmän kasvien lomassa, vaikka olen säätänyt Fluvalin tehon aika minimiin. Kun kytken Fluvalista virran pois, tulevat ne lasin lähelle. Olen kokeillut kaikki mahdolliset suuntaukset ja sijoitukset (no jaa, etukulmia en sentään, voisi ehkä auttaa, mutta en halua suodattimia rumentamaan näkymää), mutta minusta virtausta on aina turhan paljon, suodatusteho on sinänsä ihan ok tällä yhdistelmällä.

Nyt kysyisin, auttaisiko ulkosuodatin ongelmaani (esim. Eheim 2224). Saako sen suihkuputkella hajoitettua altaaseen tulevan veden virtauksen niin, että se ei häiritsisi tetrojani. Kannattaako siis investointi vai ei ? Teknisesti Fluval ja Hydor toimivat molemmat moitteettomasti, ovat äänettömiä ja helppohoitoisia.
Saa kun kääntää suihkuputken lasia vasten niin virtaus on minimaalista.
Hepokatti75
Starting Member
Starting Member

Ihan kuin olisin päätymässä kohta ostamaan Eheim professionel II - suodatinta..Vai olisinkohan. Kaikki tarvittavat massat jne. tulevat mukana, mutta onko jotain kuluja vielä, joihin pitäisi osata varautua? Tietty se poksahtaa heti kun takuu menee umpeen, mutta noin muuten [;)] Niitä massoja ei kai paljoa vaihdella (?), jotain suodatinlevyjä tms. kuitenkin.

Eli tietysti mielipiteitä tästä suodattimesta, hinta-laatusuhteesta jne. Hanayksiköistä olenkin jo jotain lukenut :roll:
kerry74
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Mattosuodatin olisi myös hyvä vaihtoehto, helppo ja hiljainen, eikä niin kalliskaan. :mrgreen:
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
tetra67
Junior Member
Junior Member

Mattosuodatin olisi myös hyvä vaihtoehto, helppo ja hiljainen, eikä niin kalliskaan.
Odotinkin, milloin joku nostaa mattosuodattimen tähänkin keskusteluun. :D Uskon, että on hyvä, halpa ja hiljainen, mutta kun vie päätymallissa niin paljon tilaa ja pilaa päätynäkymän. Kulmamalli taas vaatii niiden listojen silikoonaamista, mikä ymmärtääkseni taas vaatii akvaarion tyhjentämisen ja kalojen tilapäismajoituksen.

Minäkin olen kallistumassa ulkosuodattimen hankintaan. Tähän asti on arveluttanut se veden kierrättäminen akvan ulkopuolella, mutta kai siihen voi luottaa, että ne Eheimit yleensä pitävät veden sisällään.
kerry74
Member
Member

Noup noup! Mulla on tehty mattosuodatin kiertovesipumpun ympärille. Mitään silikoonaamisia akvaarion laseihin ei tarvita, ei siis ole kiinteä vaan helposti liikuteltavissa ja pestävissä!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Siis tällainen. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php
Ei vie tilaa kuin normaalin sisäsuodattimen verran, mutta on vähintään ulkosuodattimen tehoinen.

Itse aion keväällä laittaa kaksi tuollaista 550 litraisen ainoiksi suodattimiksi.
Ei letkuja, ei vuotavia tiivisteitä, ei huoltoa eikä vesivahinkoja
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
kerry74
Member
Member

Juuri tuollainen löytyy kahdesta eri altaasta! 160 litraiseen riittää mainiosti Eheim 600 pumppu ja joku pikkusuodatin roskien kerääjäksi.
Hepokatti75
Starting Member
Starting Member

Voi hitsi teidän kanssanne [;)] Teiltä kun kysyy, niin saa vastauksia 8O Olen kyllä sellainen Pelle Peloton, että nyt alkoi kiinnostamaan tuo oma virityskin.. Ihan pikkuisen sattaa myös rahan säästö siinä kiinnostaa.. Ei se voi tukkeutua useammin kuin tuo Fluvalkaan nykyään :mrgreen: Joten jos teho on hyvä, niin mielelläni sitä putsailen. Mistähän noita tarvikkeita kannattaisi kysellä? Onko oikeasti suht helppo tehdä? Siis vaivaa ja aikaa voin projektiin suoda, mutta mikään ruudinkeksijä en kyllä ole.

Tänään vaihdoin taas veden akvaarioon, ja nyt jo siellä ajelee pienen pientä höttöä kuin ärsyttääkseen minua. Isoimmat roskat Fluval hoitelee jos jaksaa, osan keräilin haavilla, mutta jostain tuntuu aina riittävän jotain kasvien jämiä.

Ei minuakaan kauheasti ulkosuodatin kiinnostaisi, vaikka niiden pitäisi olla kai lähes pomminvarmoja. Ei ole talo mikään kartano, mutta kyllähän se vähän kirpaisisi laittaa laminaatit uusiksi :cry: Ja kalliitakin ovat, nuo suodattimet.

Huokaus. Keksikääs mulle vielä jotain, paljon kiitoksia jo näistäkin vinkeistä!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Tuskinpa tuohon valmistamiseen puolta tuntia enemmän aikaa menee. Yhtä vaikeaa on kuin leivän leikkaaminen. Pieni matto- tai katkoteräveitsi sekä tuubi silikonia. Siisä välineet. Sitten hienoa suodatinmattoa ja pieni kiertovesipumppu, kuten EheimCompact 300.

Jos kerran pari vuodessa ottaa tuon pumpun ja puhdistaa sen, niin siinä koko huolto. Lääkitysten ajaksi voi helposti ottaa pois ja säilyttää vaikka kosteana. [;)]
Hepokatti75
Starting Member
Starting Member

Nyt löysin eräästä nettikaupasta muut tarvittavat välineet - mutta mistä akvaariosilikonia? No sen yhden tukun sivuilta löysin, mutta postikulut ovat kutakuinkin samaa luokkaa tuubin hinnan kanssa, ja eipä sitä edes paljon meikäläinen tarvitsisi. Kannattaisiko kysellä paikallisesta K-raudasta tms? Vielä täytyisi hahmottaa suodattimen mitat, jotta osaan tilata riittävästi suodatinmattoa. Eiköhän se tästä pian suttaannu, kun vaan tuota silikonia löydän jostain.
Tieto lisää tuskaa.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Silikonia löytyy rautakaupoista, katsot vain että on akvaariokäyttöön tarkoitettua eikä saniteettisilikonia. Niissä lukee kyllä. Yhdestä 50cmx50cm palasta suodatinmattoa tekee jo monta suodatinta. Suosittelen hienojakoista mattoa, itse olen tehnyt 8 kpl noita suodattimia, eri kokoisia.
kerry74
Member
Member

Mun mielestä kannattaa tehdä Eheimin 600, on tehokas, muttei vielä tee pyörremyrskyä. Ei se kuitenkaan niin älyttömän helppoa ole sen mattosuodattimen teko (nimimerkillä Liinasen luona vieraillut). Kannattaa käyttää siihen aikaa reilusti ja rauhassa keskittyä. Jos 600 tekee riittää korkeudeksi 15cm? Mitä mieltä muut ovat?
tetra67
Junior Member
Junior Member

Siirrettävä mattosuodatin ei tarjoa yhtä ulkosuodattimen etua eli sitä, että akvan sisältä tekniikan määrä vähenisi. Vaikuttaa kyllä ihan fiksulta keksinnöltä. Hämmästelen vain, että jos nämä "irtonaiset" mattosuodattimet ovat niin hyviä, miksei mikään firma myy niitä valmiina tuotteina. Itseä kun ei ainakaan tuo askartelu oikein innosta, vaikkei vaiva niin iso olisikaan.

Omaan pulmaani keksin vielä yhden kokeiltavan niksin ennen mahdollista ulkosuodattimen hankintaa. Löysin akvaariotarvikkeitteni joukosta Fluval 4+:n suuaukkoon sopivan letkunpätkän, johon tein useita reikiä ja laitoin tulpan päähän. Siinäpä oiva suihkuputki, jolla sain virtauksen hajoitettua moneen kohtaan takalasille.

Jos osoittautuu toimivaksi, voin lykätä ulkosuodattimen (tai maton :mrgreen: ) hankinnan seuraavaan altaanvaihdon yhteyteen. Jossain vaiheessa kun tämä 2 vuotta vanha 200-litrainen vaihtuu 400-litraiseen kuitenkin (tähän mennessä on aina 10 vuoden välein altaan koko tuplaantunut alkaen 45 litraisesta, nyt tuskin menee edes 10 vuotta [;)] ).
Hepokatti75
Starting Member
Starting Member

Kiitos vain taas kaikille :D Minua ei niinkään haittaa yksi pieni lisäosa akvaarion sisälle, kun olen tyyliltäni muutenkin "asioilla on puolensa" -ihminen. Eli paljolla rahalla saa valmista ja näpsäkän ulkosuodattimen, mutta kun itse räpeltää ja saa (ehkä) toimimaankin jotain, niin siinä on sitä jotain fiilistä... Ei ehkä hienon hieno, mutta toimii ja säästää sen 150e-200e sitten johonkin muuhun..vaikka siihen isompaan akvaarioon.

Ei vaan.. Kyllä varmastikin kokeilen tätä juttua, ja jos tuntuu että ei toimi tai onnistu, niin sitten otetaan se mun toinen näkökulma käyttöön; "raha on tarkoitettu kierrätettäväksi" :mrgreen: Ainakin jos sitä olisi enemmän..
Tieto lisää tuskaa.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Ajattelin tässä vähän ruveta tekemään noita myytäväksi asti, olisiko kiinnostusta ostaa ja mihin hintaan? Eheimin 1000, 600 ja 300 pumpuilla eri kokoisiin akvaarioihin. Pieni suodatin on tosi mainio sukarapu- ja poikasaltaisiin ja tonninen sopii noin 200 litraiseen. Huoltoväli on todella pitkä, ehkä kerran tai kaksi vuodessa olen noita vähän huuhdellut vaikka kuormitustakin on välillä ollut paljon. Laittakaa YV:tä jos kiinnostaa, voisin aloittaa väsäilyn vuoden vaihteessa jos kiinnostuneita on tarpeeksi.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Kyllä tuo tonninen riittää 500 litraiseenkin. Kaksi kertaa tunnissa kierrolla riittää tuollainen 10cm * 10cm * 60 cm suodatin. Maton paksuus rajoittaa suodattimen paksuutta (10 cm), muuta leveyttä voi toki kasvattaa, jolloin lyhyempikin riittää.

600 riittää 2 kpl vähän lyhyempääkin.

Tärkeää on siis mattosuodatinmitoitus, jolloin suodattimesta saadaan maksimiteho.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Hepokatti75 kirjoitti:No sen kyllä olen huomannut, että mikään loistoratkaisu tuo Fluval ei olekaan - mutta kun se akvaarion mukana tuli, niin käyttöönhän se oli otettava ennen kuin uuden saa. Ulkosuodatinta en ollut ajatellut ostaa siksi, kun haaveissa on ehkä hyvinkin pian ostaa isompi akvaario (400-500 -litrainen), ja sitten menee taas ulkosuodatin uusiksi. Ajattelin, että ostaisin nyt hyvän sisäsuodattimen tähän akvaarioon, ja jättäisin sen sitten suoraan isomman akvaarion sisäsuodattimeksi. Mutta toki hyviä vinkkejä otetaan edelleen vastaan, eikä mitään ole poissuljettu :mrgreen:
Pienessä Akvaariokaupassa on Eheimin 2048 sisäsuodatin tarjouksessa tämän kuun hintaan 80 €. Se sopii tuohon 130 litraiseen suodattimeksi loistavasti (suihkuputkella varustettuna) ja myöhemmin siihen isoon akvaarioon ulkosuodattimen kaveriksi roskankerääjäksi.

Mulla on noita samoja suodattimia kaupan myyntialtaissa ja ovat kyllä aivan loistavia. Suosittelen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”