128litr.&60litr. akvaarioiden kalastosta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Skunk
Starting Member
Starting Member

128litr.&60litr. akvaarioiden kalastosta

Viesti Kirjoittaja Skunk »

Akvaarioiden kalastoista kyselisin

Tällä hetkellä tuossa 128 litraisessa akvaariossa asustelee 30 sinineontetraa ja 4 täplämonnista. Voisinko hankkia tuonne vielä lisäksi jotain vai onko kaloja jo nyt liikaa? Olen ajatellut että jos tuota sinineontetraparvea joko kasvattaisin hiukan (10kpl) tai sitten sen kaveriksi hankkisin jonkin toisen pienen parven esimerkiksi kiilakylkiä tai sitten mustaneontetroja tai rubiinitetroja?

Kuinka noiden "pohjakalojen" kanssa olisiko hyvä kasvattaa tuota neljän yksilön asukaskuntaa? Ja onko tuo akvaarion 25 asteinen vesi liian lämmintä täplämonnisille? Jotenkin nuo täplämonniset eivät ihan minun mieleeni kuitenkaan ole, koko ero varsinkin sinineonteroihin verrattanut suuri mutta vilkkaudellaa ja puuhillaan tuovat mukavaa eloa :)

pH 6,5
Lämpötila n.25 astetta
Pehmeä vesi

Sitten minulla on tuo 60 litrainen tyhjillään ja siihen asukkaita olen myöskin ajatellut. Olen ajatellut joko pientä kääpiöpallokala parvea, tai sitten taistelukalaa tai kääpiörasbora parvea. Mikä olisi tuon kokoiseen sopivin, ehdotuksia?
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Minusta voisit kyllä ottaa vielä 10kpl sinineoneita lisää 128 litran akvaarioosi. Ovat niin pieniä ja parveilevia että hyvin menee.
Täplämonniset pärjäävät kyllä 25 asteisessa vedessä ja niitä pitäisi olla ainakin 6kpl että niitä voisi kutsua parveksi. Tietysti jos ei täplämonninen "miellytä" niin ainahan on muita lajeja. Kuten esimerkiksi:
Soma-, ruso-, kupari-, jaguaarimonninen jne.

60 litraiseen minä ainakin hommaisin jotain pikkurasboroita keski/pintaveteen ja muutaman korurihmakalan pohjalle (tietääkseni elävät pohjalla :roll: ).
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Eivätkös rihmakalat ole nimenomaan pintaveden asukkeja.

Mutta joka tapauksessa, hehkurasboraparvi ja muutama korurihmakala olisivat hienon kuuloinen yhdistelmä. Omassa 63-litraisessani asustaa noita pieniä rasboroita, piste- ja rengasimunuoliaisia ja viher- ja leväsukarapuja.
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

7330 kirjoitti:Eivätkös rihmakalat ole nimenomaan pintaveden asukkeja.
Sitten olen lukenut jostain höpöjä.
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Pääasiassa pinnan tuntumassa taitavat rihmakalat asustella, mutta kyllä meillä korurihmat huitelevat kaikissa kerroksissa.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”