lehtis kirjoitti:Ajattelin päivittää hiilariprojektiani, eli tässä kuva miltä akvaario näyttää hiilarin kanssa:
Sulla on ihan mieletön rehotus akvassasi! Meinaakko ihan oikeesti, että tosiaan altaasi on ollut "hiilarin alaisuudessa" vasta lokakuun puolestavälin? Mä en kestä! Mä hajoon! *poksahtaa kateudesta* Mulla ei rehota mikään kasvi noin paljoa noin lyhyessä ajassa. Mä en ymmärrä teitä viherpeukaloita!
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Kaloja ei altaassa ole, ainoastaan kirsikkarapuja ja kotiloita. Hiilidioksidi mittaria en omista, joten mittauksia en ole tehnyt, kuitenkin ravut voivat hyvin ja lisääntyvät.
Kattelen katkeroituna tuota omaa allastani noitten Lehtiksen kuvien jälkeen . Pitää vetää toinenkin tuommoinen kiljupullo tekemään hiilidioksidia tuonne 120 litraseen, jos se jonain päivänä kasvit näyttäisi edes vähän niinkuin Lehtiksellä ...
Minulla on samankokoinen pikkuallas kuin Lehtikselläkin, ja lisään hiilidioksidia suodattimeen liitetyllä kiljupullolla. Kohta täytyy vissiin alkaa vähän karsimaan tota viidakkoa...
Minäkin rupesin väkräämään tänään hiilarilevitintä. Tulin niin kateelliseksi kun kattelee toisten reheviä akvoja.
Ainoa mitä minulta puuttuu (lehtiksen ohjeiden mukaan) on nyt tuo silikoni letku.. Onneks K-rauta on lähellä..
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
Ihan tyylikäs tuo sinukin altaasi Liinanen! Laajamarkkinointi näille 27 litraisille vain pystyyn. Pieni ja hieno kaunistus jokaiselle kirjoitus pöydälle. Itse voisin noita vaikka myyntiinkin tehdä, jos ostajia löytyisi.
lehtis kirjoitti:Ihan tyylikäs tuo sinukin altaasi Liinanen! Laajamarkkinointi näille 27 litraisille vain pystyyn. Pieni ja hieno kaunistus jokaiselle kirjoitus pöydälle. Itse voisin noita vaikka myyntiinkin tehdä, jos ostajia löytyisi.
Eipä kerennyt, tuon altaan mitat ovat muistaakseni 25cmx25cmx25cm eli kokoa vain ?15,6 litraa ja lisäksi hinta on taattua tropicaa, eli suolaista, vaikka kokonaisuus on kieltämättä tyylikäs.
Mutta olisikohan noilla markkinoita? Kuka haluaisin pöydän koristeen tyylikkäällä sisustuksella?
Ei noita taida mistään kaupallisena saada, mutta itse voisin valmistaakin noita, jos kiinnostusta olisi. Hintaa en vielä tiedä, pitäisi tarkistaa tuo lasin hinta. Omani on tehty muistaakseni 3mm tai 4mm lasista ja hyvin on kestänyt. Voisin huomenna tiedustella lasiliikkeestä hintoja, jos jotain kiinnostaisi todella ostaa tuollainen.
Kysynkin sellaista, että miten hiilidioksidilevitin toimisi isommassa akvaariossa? Itselläni on 317 litrainen elikkä hiukan 28 -litraista isompi. Pitäisikö väkertää jotakin ekstraa tuohon Lehtisen neuvojen lisäksi vai riittäisikö samanlainen 1,5 litran pullo?
Tyhmä kysymys, mutta pitääkö sen letkun olla just joku tietty silokoniletku? Mulla on nyt joku sellanen ihan tavallinen, 6mm halkasijaltaan. Eihän letkun paksuus vaikuta mitenkään siihen, kuinka paljon hiilidioksidia menee akvaarioon?
Meilläkin on hiilarihommat ollu nyt käytössä monta viikkoa. Kumpainenkin pullo 0,5l ja käy melkein pari viikkoa yhdellä "latingilla". Letku on liitetty suodattimen ilmanottoaukkoon. Ero entiseen on, että muutamaan kasviin, jotka ei ole tehneet yhtään lehteä, väsäsivät viikossa uusia vihreitä lehtiä
Minulla on nelisataisessa kahden kiljupullon viritelmä. Olen johtanut letkun pään ulkosuodattimen imuun. Ph on laskenut jonkun verran samoin kasvit kasvaa aavistuksen paremmin kuin ennen mutta mitään älytöntä muutosta en ole kyllä havainnut. Lannoitan pmdd: llä ja valaistus on riittävä.
Onko siis mahdollista että hiilaria ei imeydy vetee tarvittava määrä? (kupla tulee noin per sekunti) ja vedessä on paljon pientä hiilarikuplaa. Voinko tehdä mitään viritelmiä nykyisiin systeemeihini jotta hiilari pitoisuus vedessä olisi suurempi. En ole kyllä pitoisuuksia testaillut.
aapeepii kirjoitti:Minulla on nelisataisessa kahden kiljupullon viritelmä. Olen johtanut letkun pään ulkosuodattimen imuun.
Miksi ulkosuodattimen imuun? Miksei tuloon? Onko väliä kummassa on?
Hiilari kulkee tuolloin suodattimen läpi jolloin roottori ainakin jossain määrin pienentää kuplaa. Kyllähän se tietysti ulostulosta loppujenlopuksi akvaarioon päättyy. Ja imuunhan se on helpompi johtaa.
Itse myös väkersin tuollaisen systeemin n. viikko sitten ja kerran laitettu uudet aineet, mutta ei vaan toimi. Pullo on akvaariokaapissa, letku oli muutenkin tiukasti korkissa kiinni mutta laitoin nyt varmuudeksi teippiä vielä. Itse seos kaiketi toimii, pohjasta nousee pienenpieniä kuplia välillä. Mitähän tälle nyt pitäisi tehdä ?
Mitähän tossa oli, ehkä litra vettä, 2 dl sokeria ja n. 1 ml kuivahiivaa 1,5 l pullossa. Yritin etsiskellä noita mittasuhteita mutta varmaan vääristä paikoista kun niin huonosti löytyi.