Onko monimetallivalaisimen naksuminen normaalia?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Onko monimetallivalaisimen naksuminen normaalia?

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

Eli minulla on Arcadian 3x70W akvaariomonimetallivalaisin. Eli ongelmana on, kun lampun laittaa päälle ja pois, niin se pitää n. tunnin ajan aina naksumista . Eli tämä ilmeisesti on lämpölaajenemisesta johtuvaa ääntä, mutta tekeekö muillakin tätä? Itseäni ainakin ärsyttää tuo ääni, kun se vielä kestää niin pitkäänkin.

Onko mitään keinoa saada valaisinta lopettamaan nuo ääntelyt?

Hakua yritin käyttää apuna, mutta en löytänyt vastaavia keskusteluja.
tka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tka »

...aika hiljainenhan tuo on, jos muut äänet ei haittaa. Kaipa tuo ihan normaalia on, kun ovat tuommoisia kiukaita.
Valaisimen mekaanista rakennetta tuskin saa muutettua niin, että napsuminen lakkaisi, mutta jospa siihen saisi flektin johonkin. Ei ehkä poista ilmiötä, mutta nopeuttaisi lämpötilojen tasaantumista jolloin mekastuskin kestäisi lyhyemmän aikaa. Matalampi käyntilämpötilakin olisi oikeasti hyödyllinen juttu, polttimoiden ja elektroniikan pitäisi kestää kauemmin. Saat vielä kämppäsikin tasaisemmin lämpimäksi;-)

Tuomas
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member

En ole sittenkään ihan varma onko se lämpölaajenemisesta johtuvaa. Huomasin että jos valaisin heiluu vähänkin, edes millin sivulle päin niin se natisee. Heti ku heiluminen loppuu niin natinakin loppuu. Koska valaisin on uusi minulla, on sitä pitänyt aina käydä tutkimassa ja tämä on aiheuttanut siihen pienen pienen heilumisliikkeen. :D
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member

No nyt se varmistui ainakin, että loisteputkien mentyä päälle ja sammuttua aina tunti kestää naksumista eli ne aiheuttavat lämpöjaalenemista ainakin. Monimetallien tultua päälle en ole vielä varma, naksuuko silloinkin. Ärsyttää kyllä se naksuminen aika lailla... :(
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Kyllä siihen naksumiseen tottuu :mrgreen:
Itse olen nyt kuunnellut sitä vuoden ja enää ei pahemmin haittaa PAITSI pyhina kun saisi nukkua pitkään niin kauhe naksuminen alkaa siinä kymmenen paikkeilla (akvaario makuuhuoneessa) 8O sen jälkeen ei enää nukuta.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Kuten ozkuz totesikin, niin normaalia on tuo monimetallien naksuminen. Minulla etenkin jäähtyessään 2x250nen paukkuu kunnolla. Ei tulta ilman savua :)

Enemmän minua ärsyttää heijastimien paha resonointi lämpenemisvaiheessa... Ei ole auttanut kuin koittaa kiilata niitä hieman tiukemmin paikoilleen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”