Eli harkitsen vaihtavani akvaarioni uuteen, siis entiset kalat, sisustus ja tekniikka, vain itse "lasilaatikko" vaihtuisi. Tämä siksi että allas on jo iäkäs ja silikonit olisi joka tapauksessa menossa vaihtoon (olisi varmaan tarvinnut vaihtaa jo vuosia sitten). Lisäksi nykyisen altaan kehykset ovat melko massiiviset, n. 3,5 cm. Lasit on suht hyvässä kunnossa.
Eli mielipiteitä, ajatuksia, vinkkejä itse vaihtoprosessiin. Onko vaihdolla hirmuisesti vaikutusta bakteereille, jos niitä elelee laseillakin? Mahtaisinko saada vanhan altaan myytyä? Tuleekohan uuden mukaan automaattisesti kansilasit?
Altaan vaihto?
Valvoja: Moderaattorit
-
memma
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
Re: Altaan vaihto?
Ei ole vaikutusta, jos kerran siirrät sisustukset ja tekniikan lennosta. Tietenkin on hyvä muutama päivä seurata vesiarvoja ja ruokkia vähän vähemmän, varmuuden vuoksi.ElinaS kirjoitti:Onko vaihdolla hirmuisesti vaikutusta bakteereille, jos niitä elelee laseillakin? Tuleekohan uuden mukaan automaattisesti kansilasit?
Uuden altaan mukaan tulee kansilasit, ellei altaassa ole valaisinkantta tms.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Jos siirrät kaikki hiekat, kannot, suodattimen/suodattimet ym. vanhasta uuteen niin kyllä pitäisi bakteerikannan hyvänä pysyä. Eniten niitä bakteereita on hiekassa ja suodattimessa, että ei nuilla lasien pinnoilla isoa merkitystä ole.
Ja kyllähän aina voi vanhallekin altaalle löytyä ostaja, ainakin jos pudotat hinnan tarpeeksi alas
Paljon käytetään vanhoja akvaarioita terraariokäytössäkin, että sellaiseenhan tuo olisi hyvä jos silikonit ei kestä uudella omistajalla enää. Tietenkin silikonit voi vaihtaa joka jaksaa, on muuten rasittavaa puuhaa
Minkä kokoinen tuo nykyinen altaasi on? Itse olisin etsimässä jotain 600-litraista, alkuvuodesta olis tarkotus alkaa sellaista katselemaan. Kyllä meille kelpaisi myös vanhempikin allas, silikonitkin alettaisiin vaihtamaan jos altaan edullisesti sais. Tietenkin nuo kuvailemasi kehykset mietityttävät että olisivatko olohuoneen sisustukseen sopivat, mutta niistähän saat varmaan otettua kuvankin mikäli altaan laitat myyntiin..?
Ja kyllähän aina voi vanhallekin altaalle löytyä ostaja, ainakin jos pudotat hinnan tarpeeksi alas
Minkä kokoinen tuo nykyinen altaasi on? Itse olisin etsimässä jotain 600-litraista, alkuvuodesta olis tarkotus alkaa sellaista katselemaan. Kyllä meille kelpaisi myös vanhempikin allas, silikonitkin alettaisiin vaihtamaan jos altaan edullisesti sais. Tietenkin nuo kuvailemasi kehykset mietityttävät että olisivatko olohuoneen sisustukseen sopivat, mutta niistähän saat varmaan otettua kuvankin mikäli altaan laitat myyntiin..?
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Terraariokäyttöön minäkin ajattelin että voisi mennä, ei kai sitä juuri muuten ostella pelkkiä altaita... Ehkä hajonneen tilalle. Lähinnä esteettisyys syistä vaihtaisin, mutta olisihan altaanvaihtoprosessi kaloillekin vähän helpompi kun silikonien vaihto kun ei menisi niin kauan aikaa.
Tää mun allas on vaan 128 litraa...
Kerro sun freteille terveisiä!!
Tää mun allas on vaan 128 litraa...
Kerro sun freteille terveisiä!!
-
santam
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Ne kierteiset aikas hyvin kulkee hiekan mukana, ja aika kovasti saat remontteerata, että saat niitä litisteltyä. Rohkeasti vain lappaat hiekan mukaan.