Menköön tämä nyt sitten tekniikan puolelle, kun kerran ilmalämpöpumpusta on kysymys.
Ilmalämpöpumputhan yleistyvät kovaa vauhtia talouksien lämmönlähteinä. Itsekin olen juuri kyseisen laitteen hankkinut ja pari kertaa ulkoyksikön alla olevaa vesiastiaa tyhjentänyt. Mieleen tuli tuosta vedestä, joka on siis kondensoitunutta vettä, että siinähän pitäisi oman pähkäilyni mukaan pH olla 0. Eli tuota voisi käyttää akvaariossa pH:n laskemiseen. Vai onko asiassa nyt jotain mitä en ole tullut ajatelleeksi?
Kesällähän sisäilmaa jäähdytellessä vettä kertyy sisäyksiköstä. Näin talvella sisäilmaa lämmittäessä, ulkoyksiköstä. Pakkasella vesi tietysti jäätyy, mutta ainahan sen voi sulattaa. Alunperin olen käyttänyt pehmentämiseen turvetta, josta siirryin aikanaan happoon ja nyt uteliaisuuteni heräsi tuosta lämmityksen/jäähdytyksen sivutuotteesta.
Ilmalämpöpumpun kondenssivesi akvaarioon?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
-
- Member
Kiitos korjauksesta! Vesi ei tietenkään olisi pH-arvoltaan 0, vaan puhtaana, 7.
Pelkkää kondenssivettä tarkoitukseni ei ollut altaaseen laittaa, vaan sekoittaa se vesijohtoveteen etsien sopiva pH-pitoisuus. Mutta omassa tapauksessani, kun puhtaan veden pH on 7, nousisi sen osuus liian suureksi vesijohtoveteen verrattuna, ennen kuin saisin siitä haluamaani vettä akvaarioon.
Tulipahan asia selväksi. Suosin siis edelleen rikkihappoa, jota on varsin vaivatonta käyttää.
Pelkkää kondenssivettä tarkoitukseni ei ollut altaaseen laittaa, vaan sekoittaa se vesijohtoveteen etsien sopiva pH-pitoisuus. Mutta omassa tapauksessani, kun puhtaan veden pH on 7, nousisi sen osuus liian suureksi vesijohtoveteen verrattuna, ennen kuin saisin siitä haluamaani vettä akvaarioon.
Tulipahan asia selväksi. Suosin siis edelleen rikkihappoa, jota on varsin vaivatonta käyttää.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Se kondenssivesi saattaa sisältää bakteereita ja myös likaa aika paljon. Jos puhut sisäyksiköstä niin siihen kertyy paljon sisäilmassa olevaa tavaraa ja ulkoyksikköön taas ulkoilmassa olevaa tavaraa.
Kun olen työskennellyt noissa lämpimissä maissa joissa on ollut jokapaikassa noita "kuulereita" niin niiden kondenssivesiputki on ollut eniten huoltoa vaativa kohde tuossa laitteessa. Putket pakkasi menemään tukkoon levästä.
No tehtaalta sain kyllä sellaisia myrkkyjä jolla ne pysyi auki aina mun ekan huollon jälkeen varsin pitkään.
Eli en suosittele ilmastointikoneen kondenssivettä akvaarioon.
Kun olen työskennellyt noissa lämpimissä maissa joissa on ollut jokapaikassa noita "kuulereita" niin niiden kondenssivesiputki on ollut eniten huoltoa vaativa kohde tuossa laitteessa. Putket pakkasi menemään tukkoon levästä.
No tehtaalta sain kyllä sellaisia myrkkyjä jolla ne pysyi auki aina mun ekan huollon jälkeen varsin pitkään.
Eli en suosittele ilmastointikoneen kondenssivettä akvaarioon.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
- Member
Kyllä, tuota epäpuhtautta varmasti pakkaisi tulemaan. Vertailin ensin mielessäni kondenssivettä sadeveteen. Vaikka jotkut eivät sadevettäkään uskaltaisi akvaarioonsa laittaa, niin itse kuitenkin pidän sitä yhtä "puhtaana" kuin hengittämäämme ilmaa. Eli kelpaisi minulle. Ilmalämpöpumpussa ilmankierto on kuitenkin yksiköstä riippuen ~500m³/h. Ja suodattimista huolimatta siitä syntyy epäpuhtauksia jotka valuvat vesien mukana pois.
Kiitos tästäkin huomiosta!
Kiitos tästäkin huomiosta!