Minkälainen systeemi sopisi 540 litraiseen altaaseen.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Valvoja: Moderaattorit
Tässä minun mattosudatin (mikäli kuva näkyy). En laskenut mitään, kyhäsin vain kasaan. Käytössä ollut vasta 10 pv, joten kovin hyvin ei vielä roskia kerää. Kasviparatkin joutuivat taas uuteen uskoon, joten saa nähdä milloin alkavat jälleen kukoistamaan.jupeko kirjoitti:Nyt sain laskettua altaaseeni sopivan kokoisen mattosuodatinlevyn. Siitä tuli 50x45cm !!
Mutta entäs kun minulla on ulkosuodatin lisäksi. Eihän silloin tarvitse välttämättä noin isoa levyä ?
Ehkä tää alkaa kuullostamaan turhankin tarkalta. Ketuttaa vaan kun pyysin akvaliikkeessä leikkaamaan levystä 15cm suikaleen, kun en tarvitse niin isoa. Ja juuri sitä 15 cm liuskaa olisi jäänyt nyt vaille tää laskelma.
Tuo kaava oli ilmeisesti tarkoitettu sellaiseen altaaseen jossa ei muuta suodatinta ole ?
Taidan kuitenkin tehdä vaan tuosta 25cm x 50cm palasta.
Ihan on söden pyöreeMietin että... kirjoitti:Tässä minun mattosudatin (mikäli kuva näkyy). En laskenut mitään, kyhäsin vain kasaan. Käytössä ollut vasta 10 pv, joten kovin hyvin ei vielä roskia kerää. Kasviparatkin joutuivat taas uuteen uskoon, joten saa nähdä milloin alkavat jälleen kukoistamaan.
Periaatteenahan mattosuodattimessa on kerätä pieniä vedessä leijuvia roskia suurella pinta-alallaan ja samalla toimia biologisena suodattimena akvaariossa.amadeus kirjoitti:Onko kokemuksia siitä, minkälainen on mattosuodatin verrattuna ulkosuodattimeen? Siis parempi vai ?Kannattako vaihtaa ulkosuodattimen tilalle?
Mitenköhän pumppu/osa pumpuista reagoi, niissä (osassa? kaikissa?) kuitenkin on magneetti sisällä..? Kiinnitysmagneetin pitäisi olla kuitenkin suht voimakas jottei biologinen suodatin valahtaisi koko ajan hiekalle makaamaan.jupeko kirjoitti:Minusta käytännöllisin ja helpoin omatekoisen "sisäsuodattimen" kiinnitys olisi magneeteilla.
Samaan tapaan kuin on lasinpuhdistusmagneetit.
Pari magneettiliuskaa silikonilla kiinni suodatinmattoon ja lasin toiselle puolelle vastamagneetti, niin kyllä pysyy ja on erittäin helppo irroittaa puhdistusta varten.
Ei tartte viritellä mitään imukuppeja !