Akvaario 412 litraa. Kasvit voi huonosti eikä kasva, kaloilla kyllä ei mitään ongelmia. Helsingin Akvaariokeskuksessa möivät iskälle uudet loisteputket ja hiilidioksidilevittimen (mitenköhän se pitäisi oikein kirjoittaa?)
Kyseessä oli Seran paketti. Paketin mukana tuli jonkinlainen mittari, että kun vedessä on liikaa hiilidioksidia se näyttää sinistä, oikea määrä niin näyttää vihreää jne. No, mittari on nyt ollut altaassa muutaman tunnin ja näyttää sinistä (liikaa hiilidioksidia siis), vaikka levitin ei ole edes paikoillaan.
Hiilarilevitin oli aika kallis. Eikö sitä nyt sitten tarvitakkaan?
Lisätäkö hiilidioksidia?
Valvoja: Moderaattorit
Lisätäkö hiilidioksidia?
- Fumér
-
- Senior Member
- Viesti:
Kaikista todennäköisintä on mielestäni tässä tapauksessa, että mittari näyttää väärin.
Paljonko altaassa on kaloja ja paljonko kasveja? Mikä on Ph? Tiedätkö kh:ta?
Jos kh on matala (1-2) ja Ph lähellä 7 niin hiilidioksidia ei voi käsittääkseni olla liikaa. Varsinkaan jos sitä on vasta vähän lisätty. Itse olen myös lisännyt akvaarioon hiilidioksia, mutta kyseisen levittimen tehokkuudesta minulla ei ole tietoa. Jos se on kovinkin tehokas niin se on syytä olla pois päältä silloin kun valot ovat sammuksissa.
Paljonko altaassa on kaloja ja paljonko kasveja? Mikä on Ph? Tiedätkö kh:ta?
Jos kh on matala (1-2) ja Ph lähellä 7 niin hiilidioksidia ei voi käsittääkseni olla liikaa. Varsinkaan jos sitä on vasta vähän lisätty. Itse olen myös lisännyt akvaarioon hiilidioksia, mutta kyseisen levittimen tehokkuudesta minulla ei ole tietoa. Jos se on kovinkin tehokas niin se on syytä olla pois päältä silloin kun valot ovat sammuksissa.
Vesiarvoista pH 6.5-6.8, kh:ta en ole mitannut. Nitraatti 0-12,5 mg/l. Kalastona 10xmustatetra, n.30xneontetra, neljä leväbarbia, yksi levänuoliainen, viisi tiikerinuoliaista (jotka etenkin ovat virkkuja
) ja partamonni.
Minäkin mietin, että mittari nyt ei kovin luotettavalta vehkeeltä sinänsä vaikuttanut mutta mistäs sitä tietää. Eli odotanko huomiseen rauhassa? Vielä en hiilidioksidia lisää.

Minäkin mietin, että mittari nyt ei kovin luotettavalta vehkeeltä sinänsä vaikuttanut mutta mistäs sitä tietää. Eli odotanko huomiseen rauhassa? Vielä en hiilidioksidia lisää.
- Fumér
-
- Senior Member
- Viesti:
Netistä löytyy taulukoita, että Ph:n ja kh:n perusteella näkee, että paljonko hiilidioksidia vedessä on. Tässä olisi yksi taulukko. Onko sinulla Kh-testiä olemassa, sen avulla saat tietää paljonko hiilidioksidia oikeasti on ja toimiiko llaitteesi mittari.

Ilmeisesti tuo vihreä väri taulukossa yrittää kertoa, mitkä arvot ovat parhaat. Ja eikös se aika usein mene niin, että jos hiilidioksidia on liikaa, Ph tippuu. Paitsi tietysti siinä tapauksessa, että kh on kovin korkea. No, tuo taulukko selventää asian.

Ilmeisesti tuo vihreä väri taulukossa yrittää kertoa, mitkä arvot ovat parhaat. Ja eikös se aika usein mene niin, että jos hiilidioksidia on liikaa, Ph tippuu. Paitsi tietysti siinä tapauksessa, että kh on kovin korkea. No, tuo taulukko selventää asian.