Tottuvatko villit kiekot hoitajaansa?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Tottuvatko villit kiekot hoitajaansa?
Nuo nimittäin panikoivat karanteenissa siihen malliin, että ajattelin niiden telovan itsensä hengiltä. Vaikka kuinka hiljaa ja varovaisesti yritin liikkua, niin välillä saivat uskomattomia kohtauksia. Eilen siirsin ne isompaan akvaarioon toisten kiekkojen seuraan, mutta vieläkin menevät piiloon minun lähestyessäni. Muuten ovat reippaasti esillä muiden seurassa, eivätkä vaikuta mitenkään sairailta, ja hyvin ruokakin maistuu, tosin ei kuivamuona.
Kyllä ne siitä varmasti rauhoittuvat mutta meillä eivät ainakaan ole vielä vuodessakaan tulleet mitenkään "kesyiksi". Eli hyvin usein mulkoilevat epäilevästi akvaarion ulkopuolista elämää, pelkäävät käsiä akvaariossa ja liian nopeita liikkeitä akvaarion edessä tai samassa huoneessa ylipäätään. Mutta ovat kuitenkin esillä, kerjäävät ruokaa ja seurailevat toisinaan ihmisiä akvaarion päästä päähän ja jäävät viereen pällistelemään..
Minulla ovat oppineet kyllä hoitajansa tuntemman siinä kuin karkki kiekotkin. Mutta yksi asia jonka olen huomannut että säikkyvät jos pohjalla ei ole hiekkaa karanteeni altaassa ja tausta kuvakin on hyvä olla.
Olen joskus peittänyt päädytkin. Ongelma on siinä että näkevät pohjasta helposti oman kuvansa ja säikkyvät sitä.
Yksilöitä on tietenkin aina joukossa on minulla yksi villi joka ei suostunut tulemaan syömään 2-3 kk kuin silloin kun poistuin nurkan taakse sitä seuraamaan. Nyt tilanne on normalisoitunut.
Olen joskus peittänyt päädytkin. Ongelma on siinä että näkevät pohjasta helposti oman kuvansa ja säikkyvät sitä.
Yksilöitä on tietenkin aina joukossa on minulla yksi villi joka ei suostunut tulemaan syömään 2-3 kk kuin silloin kun poistuin nurkan taakse sitä seuraamaan. Nyt tilanne on normalisoitunut.

Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Minun taviskiekot oppivat tuntemaan minut varsinkin valkoisessa kylpytakissa joka päällä ne aina aamuisin ja iltaisin ruokin. Nyt kun pukki toi joululahjaksi punaisen kylpytakin niin hui kauhistus miten kamalaa, äkkii piiloon
(siinä on vielä tummat pystyraidat) Joulusta asti olen nyt käyttänyt sitä punaista ja nyt alkavat pikkuhiljaa tottua siihen.

Meidän villit eivät villiä paljon muistuta, ekat pari päivää yrittivät epätoivoisesti kaikki mahtua sisäsuodattimen taakse vaikka yksikään ei sinne kyllä mahtunut. Ihmisiä eivät silloinkaan säikkyneet. Kun parveutuminen oli onnistuneesti ohi muun porukan kanssa, nämä villit ei ainoatakaan pyrähdystä tehneet sen koommin.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Jep, laitoinkin suolaa altaaseen, kun alkoi hermostuttaa se säikkyminen. En tiedä johtuuko siitä, tottumisesta vai kummastakin, mutta nyt ei enää juuri säikytä muuta kuin jos työnnän käden altaaseen. Ruokaa tullaan kyllä jo kerjäämään, mutta ei ihan ensimmäisten joukossa. Niin että eiköhän se tästä
, mukavaa oli kuulla toisten kommennetteja.

Eivät nuo yllä olevat kalat ole minun altaastani vaan erään Ranskalaisen 58 vuotiaan kiekkoharrastajan nimeltään Alan.KatjaN kirjoitti:Morpho: mistä olet nuo kiekot hommannut?
Oli saanut jo poikasiakin niistä.
Itselläni on hyvin samanlaista kiekkoa karanteenialtaassa mutta eivät ole vielä läheskään noin hyvissä väreissä kun ovat totuttautuneet Suomalaiseen akvaarioelämään vasta pari viikkoa.
Tässä on linkissä on kuvasarjoja siitä miten luonnonkiekot muuttuvat kuntouduttuaan.
http://www.aquatechnics.net/wild_discus ... ioning.htm
Nämä omani ovat vielä vähän värittömiä ja raidoissaan...