Mites mun kannattaisi kypsyttää mun 171-litrainen poikasallas?
Mulla on isossa malawaariossa kypsymässä "mattosisäsuodatin", sitten löytyy pullo Tetran Safe start bakteeri tiivistettä.
Huomenissa olis käsillä ison pytyn huolto, joten kannattaisko mun kipata mahd. paljon vanhaa vettä tulevaan vauvalaan. Toisaalta eihän siinä vedessä pahemmin bakteereita ole...
Kovin pitkään kypsytykseen ei riitä aika, sillä toinen hautovista lombardoista on kantanut jo pari viikkoa munia...
Itse en siirtäisi tippaakaan vanhaa vettä. Se ei nopeuta kypsymistä, levittää vain bakteereja (siis taudinaiheuttajia). Eli sitä ei kannata käyttää, ellet sitten halua vauvalaan arvoiltaan ihan samanlaista vettä kuin isossakin altaassa.
Enemmänkin apua on kypsästä suodattimesta tai hiekan siirrosta. Pohjamateriaalia voit siirtää, jos siis a) haluat vauvalaan jotain pohjalle, ja b) viitsit sekoittaa varsinaista allasta sen verran että otat sieltä muutaman kourallisen hiekkaa.
Mielestäni kuitenkin tuon kypsytetyn suodattimen pitäisi riittää. Itse en lähtisi siirtelemään edes hiekkaa. Kalaston aiheuttama kuormitus on kuitenkin aluksi niin pieni, että kypsä suodatin kestää tuon poikasten aiheuttaman pienen kuormituksen.
Kunhan se suodatin siis on vain kypsä. Kauanko se on ollut kypsymässä?
Jos ja kun aikataulun määrää poikaset, niin tulee mieleen kaksi tapaa. (En tiedä milloin se on oltava viimeistään kunnossa, koska en tunne haudonta-aikaa.) Ensimmäisessä kasvatetaan kypsyyttä tehostetusti jonkin aikaa ja toisessa allas perustetaan kalattomasti kypsyttämättä vasta kun kalojen siirto on ajankohtainen.
1) Siirtää heti suodatin uuteen akvaarioon, uuteen veteen ja lisätä pullollinen Safestartia sekä 5-10mg/l ammoniumia (kerran) + ripaus kalanruokaa (päivittäin/ joka toinen päivä). Odottelua vähintään muutama päivä, mieluummin viikko. Ennen kaloja sitten nitriittitilanteen mukaan vaihtaa vielä vesi, jos tarpeen. (Voisi harkita myös että käyttää vain puoli pulloa alussa ja kalojen kera sitten loput, mikäli kypsytysaika tulee jäämään vain pariin-neljään päivään. Näin siksi että luultavasti Safestartin typpibakteerit tarvitsevat myös aikaa kiinnittyäkseen akvaarioon.)
2) Siirtää kalat uuteen akvaarioon, (samaten vasta sitten kun se on välttämätöntä), uuteen veteen, siirtäen suodattimen samalla ja laittaen silloin se pullollinen Safestartia. Aikaa uuden veden kanssa ei tarvita kuin mitä kuluu temperoitumiseen ja vesiarvojen säätöön.
Kummassakin vaihtoehdossa voisi lisäksi laittaa pintahiekkaa vanhasta uuteen mukaan, ripotella se pinnalle.