Poikasista eroon
Valvoja: Moderaattorit
Poikasista eroon
Neuvoa kaivataan! Partaimumonnit ovat vallanneet akvaarioni!! Akvaarioliike niitä tuskin ottaa, onko mielessä inhimillisiä lopetuskeinoja, saksimaan en niitä pysty..
Kiitos avusta!
Kiitos avusta!
kysyjä
Kyllä sieltä akvaarioliikkestäkin kannattaa käydä kysymässä, itse kävisin jokaisessa liikkeessä 50km:n säteellä.. Ja lahjoitetaan-ilmoituksia jokaiseen vähänkään sopivalta haiskahtavaan paikkaan.
Toinen asia mikä on tehtävä pikimmiten on, että siirrät kutuparista toisen puoliskon jonnekin muualle, vaikka sitten sinne eläinkauppaan senkin. Muuten ongelma toistuu nopeammin kuin arvaatkaan.
Lopetuskeinoista sen verran, että kyllä ne sakset/veitsi taitavat noiden pienten kalojen kohdalla olla ihan oikeasti se paras vaihtoehto, ainakin fisujen kannalta.
Toinen asia mikä on tehtävä pikimmiten on, että siirrät kutuparista toisen puoliskon jonnekin muualle, vaikka sitten sinne eläinkauppaan senkin. Muuten ongelma toistuu nopeammin kuin arvaatkaan.
Lopetuskeinoista sen verran, että kyllä ne sakset/veitsi taitavat noiden pienten kalojen kohdalla olla ihan oikeasti se paras vaihtoehto, ainakin fisujen kannalta.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Loistava idea sinänsä, mutta riippuu vähän asuinpaikasta.Pirtsakka kirjoitti:Kyllä sieltä akvaarioliikkestäkin kannattaa käydä kysymässä, itse kävisin jokaisessa liikkeessä 50km:n säteellä.. Ja lahjoitetaan-ilmoituksia jokaiseen vähänkään sopivalta haiskahtavaan paikkaan.

Joka tapauksessa, partamonnien luovutusikä on vasta muutaman sentin mittaisena. Pikkupoikasina ne eivät tahdo kestää siirtoja ja kuolevat siksi herkästi. Yhdessä akvaariossa niiden kaikkien kasvattaminen isoiksi taas on melkoinen haaste. Suosittelisin kyllä lopettamaan, jos ei kaikkia niin ainakin suuren enemmistön. Ja jommastakummasta vanhemmasta olisi parasta hankkiutua eroon ja nopeasti.

poikaisista eroon-kalat pelastuivat!
Akvaarioliikkeeni suostui onneksi ottamaan koko porukan, joten partikset saavat jatkaa elämäänsä!
kysyjä
Isoja noin 25, poikasia kolmenkymmenen paikkkeilla. Pääsivät lisääntymään pari kertaa...
kysyjä
Meillä oli alunperin yli sata poikasta 60-litraisessa. Osa kuoli ja ilmeisesti tuli syödyksi(kuolleita ei koskaan löytynyt), koska parisenttisiksi on tainnut kasvaa "vaan"joku 50 kpl. En kokenut mitenkään haastavana tuota. Vedenvaihtoa ja ruokaa vaan vähän reilummin.7330 kirjoitti:Yhdessä akvaariossa niiden kaikkien kasvattaminen isoiksi taas on melkoinen haaste. Suosittelisin kyllä lopettamaan, jos ei kaikkia niin ainakin suuren enemmistön. Ja jommastakummasta vanhemmasta olisi parasta hankkiutua eroon ja nopeasti.Seuraavaan poikueeseen kun ei ole montaa viikkoa.
Mutta en silti suosittele, kotia vailla vielä 20 ja risat 3cm poikasta.

*laa la laa*
niin, olen tässä tullut ymmärtämään ettei tämä meidän partisten määrä 180 litraisessa ollutkaan niin kovin iso, asiasta tietämättömästä vain tuntui siltä. Tuntui, ettei meidän kolme tiikerinuoliaista saaneet yhtään ruokaa kun pohja kuhisi partiksia!
kysyjä
Niinpä, onneksi ne poikaset oli vielä sellaisia parisenttisiä, ettei päässyt ihan katastrofi muodostumaan niiden kasvaessa isoksi!
kysyjä
Vastaisuuden varalle, neilikkaöljyllä hoituu herkemille akvaristeille tuo joskus pakollinen nukutus helpommin kuin saksilla tai veitsellä.
Itse käytän nykyään ainoastaan neilikkaöljyä. Vasta sen jälkeen kun kala nukkuu sikeästi tai on jopa jo kuollut katkaisen niskan fileerausveitsellä - ja sen teen niin nopeasti kuin ikinä pystyn ja parun kuin vesiputous.
Itse käytän nykyään ainoastaan neilikkaöljyä. Vasta sen jälkeen kun kala nukkuu sikeästi tai on jopa jo kuollut katkaisen niskan fileerausveitsellä - ja sen teen niin nopeasti kuin ikinä pystyn ja parun kuin vesiputous.

Ja tässä on tosiaan tärkeää huomata se, ettei pelkkä neilikkaöljy ei tapa,vaan se ainoastaan lamauttaa kalan ruumiin toiminnot, joten kala täytyy edelleen tappaa sen jälkeen veitsellä/saksilla/iskemällä päähän tms.killekala kirjoitti:Vastaisuuden varalle, neilikkaöljyllä hoituu herkemille akvaristeille tuo joskus pakollinen nukutus helpommin kuin saksilla tai veitsellä.
Niin ja eikös se ollut vielä nimenomaan niin, että kala on kyllä täysin tajuissaan, mutta on vaan lamaantunut?Muistaakseni aikaisemmassa kalantappoketjussa puhuttiin tällasta. Ainoa hyöty tuosta kuitenkin on vaan se, että kala ei räpistele vastaan kun sitä tapetaan, ja itse tappaminen täytyy kuitenkin jotenkin hoitaa.
*laa la laa*
Joo, näin mäkin olen ymmärtänyt.Tittis kirjoitti:Niin ja eikös se ollut vielä nimenomaan niin, että kala on kyllä täysin tajuissaan, mutta on vaan lamaantunut?Muistaakseni aikaisemmassa kalantappoketjussa puhuttiin tällasta. Ainoa hyöty tuosta kuitenkin on vaan se, että kala ei räpistele vastaan kun sitä tapetaan, ja itse tappaminen täytyy kuitenkin jotenkin hoitaa.
Että kyllä se kala tajuaa, missä mennään, se ei vaan pysty liikkumaan. Jos sen sellaseen tilaan jättää, niin hyhhyh. Sitten on parasta hommata vaan muovisia lemmikeitä seuraavan kerran.
Kaipa se voisi helpottaa jonkun ison kalan kohdalla, ettei räpsyttele vastaan, mutta aika helposti tuollaiselta pikkukalata npsasee niskat poikki saksilla ilman neilikkaöljyäkin. Tietty jokainen taaplaa tyylillään, kuhan ei vaan jätä kalojaan kitumaan.
Tässä vielä lopettamista käsittelevälle sivulle linkki. -Kannattaa lukasta, jossei ole ihan varma.
Kannattaa ottaa, muttei ukkoa ja akkaa samaan. Eli yksi tai sitten vaikka useampi naaras jos on tilaa akvassa. Meillä 320 litrassa neljä tytsyä, ja ovat sulassa sovussa, monesti kaikki samassa oksassa vierekkäinikp kirjoitti:Siis onko nämä kyseiset kalat noin ongelmallisia, että lisääntyvät kuin sienet sateella ja sitten niistä halutaan eroon? Kannattaako niitä sitten alkuunkaan ottaa?

*laa la laa*