Sisustukseen sopiva akvaario

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

elisabeth73
Junior Member
Junior Member

Sisustukseen sopiva akvaario

Viesti Kirjoittaja elisabeth73 »

Ikäväkseni olen huomannut että harva vaivautuu tekemään työtä sen eteen että akvaario on TODELLA sisustus elementti myös.
Minulla ei TODELLAKAAN ole letkut, jatkoroikat ja saavit näkyvissä vaan koko systeemi perustuu siihen että akva ja sen ympäristö on kaunis katsella. Löytyykö yhtään samanmielisiä?

Pitsiverhosta muoviliinaan löytyy kyllä yrityksiä kätkeä alla olevat viritykset mutta kaipaisin ideoita/ kuvia paremmista ideoista. Itselläni on kaikki johdot, letkut ja hoitoaineet ym. ym. kätketty ovien taakse.

Älkääkä please suuttuko. Ehkä vain olen sairaanloinen esteetikko. [:I]
born to party, forced to work
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Joo tarkotus on meilläkin ollut laittaa jalustan ympärille sisustukseen sopiva paksu ja suora kangas(mahdollisesti samettia tm.), mutten ole vaivautunut vielä kauppaan ostamaan :mrgreen: Meillä on akva muutenkin vähän pöllössä paikassa, n. 5cm oviaukon edessä. Tosin jonkin matkan päässä, mutta kuitenkin vähän hassustioven vieressä, paremmin sopisi takaseinustalle(myös pimein paikka).

Mutta kun akvaa hommatessa siihen ei saanut, niin ei ole nyt enää viitsinyt alkaa tyhjäämään. Jahka joskus hommaan uuden massiivipuujalustaisen akvan, järkkään parempaan paikkaan 8-)

Niin ja sen lisäksi lotraan vettä liki joka päivä pari ämpärillistä, ja nuo ämpärit jäis kuitenkin lojumaan jonnekin, joten samapa tuo vaikka lojuvat tuossa akvan alla :mrgreen:
*laa la laa*
Jiti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jiti »

Juu, siinäpä syy miksi uusi akvaario vielä odottaa tuolla pukuhuoneen lattialla tyhjillään.
Juuri nyt ei ole varaa teetättää kunnollista jalustaa/kaappia ja mitään tiiliviritelmää en halua asuntooni. Jaksan odottaa että saan edes jonkulaisen oikean jalustan akvalleni joka mahdollistaa kaiken tarpeellisen piilottamisen pois näkyviltä. Ja kunhan varallisuus paranee niin teetätän kunnollisen JA sisustukseen sopivan kaapin.
Ymmärrän kyllä ihan reilusti harrastuksen elämäntapanakin mutta kun vinksahtanut tällä sisustuksen saralla niin minulle akvaario on ehdottomasti osa sisustusta, toki kalojen ehdoilla mutta se ei mitenkään estä huoliteltua akvaariota ja sen ympäristöä.
Eli siis jokainen tavallaan ja kyllä meitä esteetikkoja varmasti löytyy [;)]
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Meillä ei yhtään letkua, johtoa tai suodatinta lattialla näy vaan kaikki on piilotettu kaappeihin, sillä emäntä on todella tarkka ja minäkin tykkään, että koko asunto on siistin näköinen
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
elisabeth73
Junior Member
Junior Member

herra on hyvä vaan ja todistaa

:D ei ole täälläkään. Vettä korkeintaan pari litraa lattialla todisteena et vedet on vaihdettu :mrgreen:
Piipukka77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

Halusin ehdottomasti tummaa väriä,(meillä paljon sisutuksessa käytetty tummaa puuta) ja mielellään elävän näköistä.

Ukko teki sit mulle kotelot lekaharkoille koivuvanerista ja itse käsittelin sen antiikkivahalla.

Moni onkin sanonut että taso on hieno,varsinkin kun puun syyt näkyy hienosti sen vahan alta,eli juuri sitä elävyyttä mitä halusin.
Kuva

Eli olen "esteetikko",en vois kuvitella katsovani olohuoneessa metallijaloilla seisovaa jalustaa saatika että se olis päällystetty kankaalla...
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Ihan samat sanat kuin edellisillä. Akvaario on harrastuksen lisäksi osa sisustusta, täytyy olla yhteensopiva muuhun sisustukseen. Jokaisella on oikeus harrastaa akvaarioita kuten haluaa, itse en voisi missään tapauksessa katsella verhoilematonta alumiinirunkopöytää tai lecaharkkoja olo-tai makuuhuoneessani. Enkä myöskään sankoja, letkuja ym. pöydän alla. Ja tuon verhoilunkin tulee olla tyylikäs, ei mitään vanhaa ikkunaverhoa. Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
itaki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja itaki »

Tietysti ( :roll: ) akvaario on osa sisustusta. Omassa kodissani olevat altaat ovat sen verran pieniä, että menevät nätisti senkin ja lipaston päälle.
Kolmannen sijoitus edelleen mietinnässä, tulisiko tarpeksi nätisti erään tason päälle...
Vanhempien luona "sijoituksessa" oleva allas on taas sopivan kokoisen lipaston päällä ja ulkosuodatin yms tekniikat piilossa kaapin ovien takana. Ainoa ja oikea vaihtoehto meillä :)
*esteetikko... siinä pahimmassa mielessä* :D
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Täytyy kyllä sanoa, että siisti ympäristö tekee heti akvaariosta kauiniimman.
nimim. siivosin juuri akvaarion edessä n. pari viikkoa olleet kaksi mpäriä, jakkaran, kuivuneita kasvinosia, muovipusseja ja paljon erilaista akvaariorompetta.

Itselläni akvaarion sähköjohtosotkut ovat sillä sivulla joka on nurkkaa kohti, eikä johtoja näy muuten kuin katsottaessa aivan seinän vierustaa pitkin.
Jalustana toimii kaunis puinen lipasto, ja isäni rakensi syksyllä lähes saman sävyisen kirjahyllyn lipaston päälle. Jos peikonlehti tuosta elpyisi, niin uskaltaisin väittää tuota kokonaisuutta kauniiksi.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Vaneria, saranat,Osmo-vahaa ja pikkasen vapaaaikaa niin kyllä sen jalustan aika helposti verhoilee. Musta allas, musta jalusta.

Kuva
viivis
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja viivis »

Minulla akvaario on iso osa sisustusta. Ajatuksena tehdä altaasta niin hieno, ettei kukaan huomaisi vaikka se saavien päällä kököttäisi. Jalustana metalliputket, jotka ovat kyllä juhlavat verrattuna edellisiin mureneviin leka harkkoihin ( upeat nekin olivat, sointuivat akvan taustaan ihan täysin [;)] ).
Juhlavuutta lisää akvaarion alla olevan vesivanerin reunoihin kiinnitetty puunvärinen lista.
Jalustan alaosassa on hieno hylly. Joka ei ehkä ole ihan kaikkein "olohuone-kelpoisin" vaikka tavarat on kahdessa hienossa laatikossa, mutta ne jää sohvapöydän taakse piiloon. Enemmän rassaa joka paikassa olevat johdot ( on johtoa taustakaiuttimille, subbarille ja tietokoneen kaapelikin menee tuolta sohvan alta ja lattialla toiselle puolelle olohuonetta ).

Haaveissahan olisi sellainen massiivipuinen upea teetetty lipasto. Kyllä minäkin sellaisen vielä joskus saan. :D
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
elisabeth73
Junior Member
Junior Member

hyvähyvä

Hyvältä kuulostaa ja näytti kuvissa myös. mahtav puunjuurakko siin 900l.
Jonain päivän ehkä kehtaan laittaa omastanikin kuvan..
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Täälläkin akvaariot ovat osa sisustusta eikä akvaariokamaa loju ympäriinsä. Lasit on puhtaana ja vesi kirkasta. :)
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

Olen aina ihmetellyt, miksi kaikkien mielestä alumiinijalusta on niin ruman näköinen. Kertokaapa, mikä siinä on rumaa.

En nyt mitenkään väitä, etteikö massiivipuujalusta olisi hieno. Ne ovat mahtavia, varsinkin kun sopivat asunnon muihin huonekaluihin ja toki niihin saa hyvin piilotettua sisälle tavarat. Mutta se mikä minulle on miinusta niissä, on juuri se niiden massiivisuus, eli näyttävät ja tekevät vähänkin pienemmästä huoneesta todella ahtaan näköisen.

Alumiinijaloilla taas saa hienosti avaruutta pienempäänkin huoneeseen. Ja jos haluaa letkut ja johdot piiloon kuten minä, niin voi laittaa akvaarion viereen jonkin pienen kaapin, johon voi piilottaa laitteet. Itselläni ei ollut tiellä muuta kuin sähköjohdot, jotka sain aika hyvin piiloon niin, että kiinnitin pitkän jatkoroikan alumiinijalustan yläosaan vaneriin, joka on akvaarion alla. Kaikki laitteiden sähköjohdot menevät akvaarion taustan takaa sinne, eivätkö näy ollenkaan. Ainoa mikä vähäsen näkyy on jatkoroikan johto, jonka voisin myös laittaa menemään jonkin listan alta.
Piipukka77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

Jotenkin se ei käy sisustukseen,siinä on suurin syy.

Esimerkkinä vetäsen tästä aika rajusti vaikka Britney Spearsin,miltä se naikkonen näyttäs iskettynä parhaat bilevaatteet keskelle navettaa?
Ei hyvältä,mutta sitten taas sinne omiin bileisiinsä se soveltuu erinomaisesti(vaikkakaan ei aina sinnekkään,vaatetuksen puolesta)

Eri asia,jos koti olis todella karu ja ei paljon sisuteltas,esim,vinttiin se kävis meille sisutuksen puolesta,siellä on lamput,kello,stereot ja pari taulun kehystä metallin väriset,mutta tänne se ei kävis mitenkään,luulen että tuo akvaario ei näyttäis miltään tossa jos siinä olis alumiinijalustat.

Kaikilla tottakai oma maku,sitä en mene kiistämään,joku varmaan pitää meidän viritelmää ihan sikatörkeenä,toinen voi katsoa jo paljon suvaitsevammalla silmällä.
Siinä mielessä tämä maailma onkin niin ihana paikka kun kaikki tykkää kaikesta erilaisesta.
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
paul
Advanced Member
Advanced Member

Kalanruoka kirjoitti:Olen aina ihmetellyt, miksi kaikkien mielestä alumiinijalusta on niin ruman näköinen. Kertokaapa, mikä siinä on rumaa.
Alumiini jalusta on minun mielestä karu ja laitosmainen jonka vuoksi en kauheasti pidä henkilökohtaisesti
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Toinen pitää äidistä, toinen tyttärestä. Näistä makuasioista on niin hankala kiistellä. Itse sisustusintoilijana (siis oma kämppä ei ole mitenkään sisustettu) voisin kuvitella poikamiesboksin joka on sisustettu mustalla, harmaalla, erilaisilla teollisilla metalleilla (hitsatut hyllyt, ppöydät jne) ja allas olisi vaikka lecaharkkojen päällä. Ja sopisi vallan mainiosti sisustukseen.

Kun sisustus on minulla joskus ollut valkoista ja hopeamaalia niin putkijalusta on jopa sopinut parhaiten sisustukseen. Sen etu on pienissä tiloissa avaruuden tunteen säilyminen. Itse en ikunamaailmassa ottaisi sellaista "hienoa" mäntykaapistoa peiliovineen altaani alle, mieluummin sitten putkijalusta.

Meillä on yksi jalusta joka on hitsattua terästä - avo kuitenkin rakensi siihen kolme vetolaatikkoa joiden taakse piiloutuu kaikki akvaarioroinat sekä ulkosuodattimet. Monimetallitkin ovat koteloitu omiin design-lamppuihin jotka ovat hienommat kuin kaupasta ostetut. Ja kaikki tuo kekseliäisyyden, viitseliäisyyden, vanerin, L-listojen ja mustan osmon avulla. Ja muutaman löysän ruuvin :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
tetra67
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tetra67 »

Hauska lukea tätä sisustusketjua - mielipiteet jakautuvat niin totaalisesti. Meillä olemme molemmat sisustamisesta kiinnostuneita ja varsinkin vaimolle on erittäin tärkeää, että akvaario on tyylikäs sisustuselementti. Niinpä hän ei missään nimessä hyväksy mitään kaapistojalustaa :D , vaan pitää alumiinijalustaa paljon tyylikkäämpänä mm. sen ilmavuuden takia. Minä olen asiasta jokseenkin samaa mieltä. Tarvikkeet ovat jalustaan tekemälläni hyllyllä valkoisissa BigsoBox-laatikoissa, ruoat valkoisessa muovilaatikossa. Tetratecin ulkosuodatin sopii tyylikkään ulkonäkönsä puolesta hyvin tähän kokonaisuuteen. Esillä olevat letkut eivät meitä häiritse.

Jos kaapisto hankittaisiin, sen pitäisi ehdottomasti olla alumiinia - siis ovienkin. Mitään mäntykaapistoa en ikinä voisi kuvitella meille, pyökkiviiluista puhumattakaan.

Mutta kuten sanottua, makuja on monia. Pääasia, että jokainen on tyytyväinen omaan ratkaisuunsa.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Minä taas tykkäisin noista lecaharkoista harmaina riveinä akvan alla. Tuosa isommasa on nuo laastilla siloitettu ja maalattu valkoisiksi, mikä taas ei oikein meille sovi, kun on paljon vihreää ja punaruskeaa.

Ehdottomasti seuraavan akvan alla tyylikäs lecaharkkojärjestelmä tai massiivipuualusta kullanpunaruskeaksi/tummanruskeaksi petsattuna 8-)
*laa la laa*
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Tuli yhden altaan alusta kesällä maalattu valkoiseksi, kun sopii paremmin sisustukseen. Alusta on altaalle teetetty ja jalat jää piiloon, mikä minusta on oikein loistavaa. Ovien taakse saa kaikki roinat pois näkyvistä. Yhdelle ulkosuodattimelle tehtiin samalla oma paikka toiseen sivukaappiin. Vielä, kun jaksaisi saisin johdotkin pois näkyvistä.

Yhdestä löytyy ihan tavan alumiinijalusta, johon on tarkoitus laittaa joko verho tai levyt, että ulkosuodatin jää piiloon. Vaikka tosin tuo harmaa sopii sisutukseen paremmin, kuin hyvin.

Uudessa 630l jalustan runko on musta ja ovet/seinät on onneksi käsittelemättömiä levyjä. Joten ne saa maalattua juuri sen väriseksi, kuin haluan. Ja tuo musta on oikein loistava. Sisustusvärit, kun on musta, punainen, harmaa ja valkoinen.

Yhteenvetona voisin sanoa, että jalustan tulee väriltään sopia muuhun sisutukseen ja kaikki akvaariotarvikkeet tulee saada pois näkyvistä. Näissä jalustoissa pidän siitä, että ne saa aina muokattua oman mieltymyksen mukaan. Ei tarvitse ostella uusia, jos väritys ei sovikkaan.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Meillä on molemmat altaat normi-putkijalustoilla (IMHO luotettavin jalusta) jotka ovat verhoiltu samanlaisella kankaalla. Kuva salamalla ja ilman:

Kuva Kuva

Tuo ilman salamaa otettu kuva on sumuisempi mutta siinä näkyy miltä tuo oikeasti näyttää. Mielestäni vallan tyylikäs ja helppo ratkaisu. Jalustan alle mahtuu valtavasti tavaraa ja tuon kankaan saa irti tarvittaessa, tarranauhakiinnitys on pop :D.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
paul
Advanced Member
Advanced Member

Minusta henkilökohtaisesti kankaalla peitetty alumiini-jalusta on epäsiistin näköinen, mutta se onkin minun mielipide :)
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Kyllähän tuo pakolla on iso osa sisustusta, Juwel Rio 400, joka näkyy hetikun tulee olohuoneeseen. Ja kyllä nuo sisustus altaat on ihan hienoja ja näyttäviä hienoine kaappineen. Mitään johtoja tai vastaavaa ei näy.
elisabeth73
Junior Member
Junior Member

kylläpäs mä nyt taistelun käynnistin!

Ja se oli vähän tarkoituskin. Nyt tuli jo montaa ehdotusta kuultua.

Ne lecaharkot olis ihanat omasta mielestäni. Mutta nyt asun kämpässä missä on tummaa puuta paljon eikä lainkaan harmaata/terästä joten se olisi kauhea emämoka.

Siksi akva lepäilee kaapiston päällä joka on samaa tyyliä kuin ruokapöytä-kalusto ja lipasto vieressään.

Sähköjohdot ja letkut eivät kyllä millään argumentilla voi olla sisustuksellisesti hienot! Ehkä ne vaan lakkaavat pistämään silmään kun niitä aikansa kyttää.

Meillä onnekseni mies vihaa johtoja yhtä paljon ja on kätkenyt kaikki asunnon johdot tietokone-video-dvd-tulostin ymym roikat näkymättömiin.
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Joko ihan putkimallia jalustat, tai sitten puulla verhoiltuja putkimalleja meillä. Ja "vara/sijais/poikas/karanteenialtaita" on kyllä ollut esim. vanhan ompelukoneen päällä ilman mitään "kaunistuksia" putkien tai johtojenkaan suhteen... [:I]
Kaapiksi rakennettuja putkijalustoita löytyy tammisena (öljytty) ja mustaksi vahattuna vanerisena tästä taloudesta. "Kerrostalo" on putkisena versiona, mutta eipäs sitä oikein voi mitenkään verhoillakaan, tai verhoiluun ei saa ainakaan kätköön mitään "rumistuksia" ilman lisäosaa sivulle tms.
"Kaapistoon" saa ulkosuodattimet ynnä muut vempeleet hyvin piiloon, ja putket/johdot voi viedä altaan takaa suoraan kaappiin. Lisäksi se on tukevampi kuin pelkät putket, tai jokin "huonekalukaapisto".

Henk. koht. en voisi kuvitella verhoilevani kankaalla kehikoita. Ei mielestäni oikein saa neutraalin tai siistin näköistä - eihän jalustan tarkoitus ole kiinnittää huomiota. Lecaharkot menettelisivät esim. takkahuoneessa.
Varmaan noita pelkästään putkisia olisi taloudessani, jos ei olisi sen verran käsityötaitoista puolisoa. :) Itselläni ei viitseliäisyys tai taito riittäisi.
Mutta onneksi vaihtoehtoja on monia, joten jokaiselle löytyy mieleinen!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”