Sopiva akvaariopaketti

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
odyzzah
Starting Member
Starting Member

Sopiva akvaariopaketti

Viesti Kirjoittaja odyzzah »

Eli olen aloittelemassa akvaarioharrastusta, ja etsiskelen sopivaa pakettia. Törmäsin tälläiseen http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=45107148 huuto.netissä.

Mitä kaikkea tuohon täytyisi ostaa/vaihtaa? Kaloja ainakin ostaisin, mutta mitä muuta? Ja paljonko tulee lisäkustannusta ko. hankinnoista?
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Suodatin ainakin alimitoitettu, ulkosuodatin pitäisi ostaa, uutena n. 200e jos kunnollisen ostaa. Loisteputkiin 20-40e. Kasvit uusiksi, näyttävät olevan tosi surkeassa kunnossa, niihin muutama kymppi. Lämmittimestä ei löytynyt mainintaa, siihen n. 20e. Nämä nyt ainakin heti tulivat mieleen.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Suodatin ei ole riittävän kokoinen akvaan. Eheimin 2210 on 60-160 litraisiin.
Lämmitin puuttuu.
Loisteputket pitää ostaa.
Mahdollisesti silikonit vaihtaa, jos ovat jo vanhat. Ettei heti tarvitse vettä keräillä lattialta.
Kalastosta on paha sanoa, koska en tiedä mitä on. Mutta vaihtoa saatat joutua tekemään, jos on väärää kalastoa.
Hiilidioksilevitin puuttuu. Jos teet itse kiljupullo-systeemin pääset edullisimmin.
Mahdollisesti kalanruokaa, jos hankit eri kaloja. Tai jos haluat monipuolisempaa ruokaa.

Tässä näitä, mitä minulle tuli ensiksi mieleen. En itse ehkä maksaisi tuota summaa, mutta kukin tavallaan.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

50e tuosta kokoonpanosta maks.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Ensinnäkin koko ilmoituksessa ei puhuta mitään styroksin ja jalustan välissä olevasta vanerista. Eli sellainen pitäisi ainakin hankkia.

Loisteputket oli mainittu että ovat vanhat joten 2 kpl uusia putkia pitäisi hankkia.

Kuten edellä jo muutama on todennut niin suodatin mikä paketin mukana tulee on aivan liian tehoton tuon kokoiseen altaaseen. Suosittelisin lisäksi ostamaan hyvän ulkosuodattimen esim. Eheim 2026.

Kansilasitkin olisi hyvä olla joten niiden hankkimista jos niitä ei ole paketissa suositten. On moniakin kalalajeja sekä rapuja jotka tulevat ulos altaasta, jos altaassa ei ole minkäänlaisia kansilaseja. Puhumattakaan kissasta, joka saattaa käydä kalastamassa. :D

Hiekan vaihtaisin joten sitä en ottaisi mukaan. Eli uutta Bilteman hienoa hiekkaa säkki.

Pohjalannoite kasveille voisi olla myös hyvä juttu, jos aikoo kasveja altaaseen laittaa eli sellainen esim. Tetran valmistama lannoite.

Olisi kiva tietää mitä kaloja altaan mukana tulee? Ilmoituksessa ei ollut mainittu. Jos sopimattomia niin lahjoitetaan palstalle tai akvaarioliikkeeseen tai sitten ei ota altaan oston yhteydessä kaloja.

Minusta altaan ikäkin olisi kiva tietää ja missä kunnossa silikonit ovat. Eli näillä tiedoille en maksaisi 150 euroa altaasta.
toxic69
Member
Member

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

Edellisissä viesteissä on asiaa, mutta kommentoin vielä jonkin verran.

Joku tuossa on suositellutkin ulkosuodatinta tuohon altaaseen. Ne ovat kalliita uutena, käytettynä saa halvimmillaan 60 euron luokkaan. Mielestäni kyllä nuinkin "pieneen" altaaseen kuin 180l riittää sisäsuodatinkin, eli tuon altaan mukana tulevan suodattimen lisäksi voisit ostaa toisen, pienehkön sisäsuodattimen. Esim. Eheimin Aquaball 2208 on tarkoitettu 30-60 litraan. Jos et ota akvaarioon kovin kakkaavia kaloja (=plekot) niin tuommoisilla suodattimilla pärjäisit. Jos taas tulee plekoja niin ehkä toinen Eheim Aquaball 2210 olisi tarpeen. Uutena tuommoinen 2208 maksaapi n. 30e (pari euroa puoleen toiseen) ja 2210 kympin verran enemmän. Mutta katsohan esimerkiksi nämä ilmoitukset:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=91510
Tuosta tuo 450l/h kierrättävä suodatin vois olla sun akvaarioon hyvä, jos et niitä paljon sotkevia kaloja ota.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=91610
Tuossapa olisi vähän isompi akvaario. Usko minua, kun saat yhden akvaarion niin ei mene kauankaan kun janoat isompaa! Jos rahat riittää niin osta kerralla vaikka 600-litrainen, se saattaisi ehkä hyvällä tuurilla tyydyttää akvaarionälän :D Tuohon akvaariopakettiin et tarvitsisi kuin vain kalat. Jos otat paljon niitä sotkevia kaloja, lisäksi kannattaisi jokin pieni sisäsuodatin, esim. tuo Aquaball 2208. Käytettynä tuollaisia pienehkäitä sisäsuodattimia voi saada 20-25 euroon, vähän käytetyt ja hyväkuntoiset on sitten hitusen kalliimpia.
Ja kun ostat akvaariopakettia, älä unohda tinkiä! Minun mielestäni tuosta 240-litraisesta on 240e vähän liikaa, ehkä 200e tarjoaisin itse.

Lisäys: Niin, en ottanut tosiaan huomioon kasvien ostamista. Niihin menee jokunen kymppi, kannattaa ostaa tämän foorumin myydään-palstalta. Niille sitten lannoitteet tekee varmaan 10-15e, riippuen ihan siitä mitä ostat. Kaloille ruokaa kans, pari eri purkkia saat jo kymmeneen euroon. Loisteputkia ei välttämättä kannata ostaa akvaarioliikkeistä, ovat melko kalliita. Itse sain vastedes hyvän vinkin käydä Oulun Hammarin sähköstä hakemassa loisteputket, saa halvalla!
Bilteman hiekkapuhallushiekka maksaa sellaiset 6e 25kg. Niitä tarttisit korkeintaan 2 säkkiä, en osaa arvioida pärjäisitkö yhdelläkin. Jos siis edes haluat vaihtaa hiekan.
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Kyllä olen edelleen samaa mieltä kuin Thomas29Hki; Ei ole mitään järkeä leikkiä kahdella pienellä, alimitoitetulla sisäsuodattimella, jotka vievät runsaasti tilaa akvaarion sisältäkin. Kunnon ulkosuodatin on kannattava satsaus eikä tarvitse olla jatkuvasti läträämässä vaahtomuovipatruunoiden kanssa. Ja 180 litraa on oikein sopiva koko aloittelevan akvaristin altaaksi, se antaa jo hiukan anteeksi pieniä virheitä hoidossa ja kalojakin voi jo ihan reilulla skaalalla valita. Siitä voi sitten edetä altaan koossa ylöspäin jos intoa riittää. Mutta vaikka ostaisit noita välttämättömyystarvikkeita käytettynäkin niin vähintään tuon altaan verran niihin rahaa menee.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”