Altaan mitat ovat pituus 95cm x korkeus 55cm ja syvyys 40cm. Tällä hetkellä akvaariossa on Eheimin 2215 ulkosuodatin, jolla aiomme kypsyttää akvaarion, mutta tarkoituksena on vaihtaa ennen kalojen tuomista tuon suodattimen tilalle Eheimin Pro II 2026. Muuta tekniikkaa on sitten Jägerin 150w lämmitin, hiiva-liivate-hiilidioksidilevitin systeemi ja jossain vaiheessa myöhemmin olisi tarkoitus hankkia "koristeeksi" myös ilmastin. Loisteputkia on 2 kpl, ne on Sylvanian Aquastar-putkia, 30-wattisia molemmat.
Pohjalla on puhallushiekkaa (raekoko 0,2mm-1,0mm). Muu kasvisto, kalasto, sisustus-tyyppiset ratkaisut on vielä auki ja koska akvaarion kypsyttämistä ei olla vielä aloitettu, ei vesiarvotkaan ole vielä missään muodossa.
Alustavasti pitäisi kuitenkin miettiä niitä kaloja. Alunperin mies ajatteli, että haluaisi akvaarioon lehtikalapariskunnan, mutta nyt taitaa tilalle tullut haave jostain muusta kirjoahven/kääpiökirjoahven -lajista.
Ehdot kalastolle on:
- ei kultakaloja
- ei miljoonakaloja
- ei taistelukaloja
Oltiin ajateltu, että josko tuon kokoiseen akvaarioon voisi ottaa esim. haaremin töyhtäkääpiöahvenia tai keltakääpiöahvenia? Tuleeko silloin kyseeseen uros + kaksi naarasta vai uros + 3 naarasta? Kuinka häijyjä nämä ahvenet oikeasti on? Kiusaavatko kaikki muut kalat hengiltä tms?
Noitten affenoitten kaveriksi minä haluaisin jonkin tetraparven. Mitä tetroja kannattaisi ottaa ja kuinka paljon? 15-20 kpl? Syökö kääpiöahvenet tetroja tai kiusaavatko ahvenet ja tetrat toisiaan?
Pohjalle mies sitten haluaisi piikkisilmiä ja minä jotain monnisia. Sopivatko nämä tetrojen ja ahventen kanssa ja voiko pohjalla ylipäänsä olla sekä piikkisilmiä että monnisia? Jos voi niin kuinka paljon kannattaa ottaa?
"Tarvitaanko" akvaarioon jotain muita esim. joku partis vai onko tuossa meidän haavelistassa mitään järkeä? Sopisivatko sopuisasti tuon kokoiseen akvaarioon ja pelaavatko vesiarvojen puolesta yhteen? Mitä erityistä pitäisi sitten huomioida vesiarvoissa/sisustuksessa tms?
Jos joku jaksaa vastailla tälle kyselyikäiselle niin olen ikuisesti kiitollinen?