Oliko tämä jonkin sortin kehittyneempi levä?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hansu
Starting Member
Starting Member

Oliko tämä jonkin sortin kehittyneempi levä?

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Eli akvaariota siivotessa huomasin jättisuureksi päässyttä karvalehtikasaa siivotessani, että joissain osissa kasvia oli sellaista kuin pientä jaavansammalta kunnon mättäinä. Siis paljon ohuempaa, mutta kasvuperiaatteeltaan saman tyylistä... Eli sellaisia mättäitä, jotka olivat kasvaneet karvalehteen erottamattomasti kiinni.

Oliko tämä joku kehittyneempi levä?

Väri siis kauniin vihreä ja esiintymät olivat sellaisia 5x5 cm kokoisia. Altaassa on myös jaavansammalta, mutta tämä siis paljon pienempi''rihmaista''... Ei kuitenkaan mitään kasvin lehden reunassa kasvavan rihmamaisen levän tyylistä... Eikä sitä aiemmin ole ollut... Nyt allas (140l) on ollut aika luonnontilassa melikein kuukauden [:I] .

Ja heittäkää tämä johonkin sopivampaan osioon, jos tämä on väärä :D
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Näyttäisikö tuo SonjaSelenan kuvassa oleva tutulta?

PS. Linkki ko. keskusteluun.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Vaihto ehtoina sanoisin jokinlainen rihmalevä tai vesiherne. 8-)
Hansu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Hyvin samanoloista on kuin tuo SOnjaSelenan kuvassa oleva. Tosin tuo omani on huomattavasti isompi ja siis enemmän mytyssä... Sen erottaminen karvalehden ympäriltä on täysin mahdotonta... Heitin nuo tuonne toiseen rapulaan ja kovasti ainakin ravut niistä ''repivät'' ruokaa :D

Jännä, että rihmalevä sitten kuitenkin kiertyy tuollaiselle ''pallolle''... Olen tottunut näkemään ne liehuvina lehtien reunassa...
PimpBot9000
Member
Member

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Hansu kirjoitti:Hyvin samanoloista on kuin tuo SOnjaSelenan kuvassa oleva.
Hei, mulla on just samaa. Rakenteeltaan se on aivan erilaista kuin normaali rihmalevä. Tämä on todella karkean tuntuista ja kasvaa kummallisiksi palleroiksi. Ja kun sitä irrottaa, tuntee kuinka se oikein repeää irti siitä mihin se on kiinnittynyt.

Ainoa levätyyppi joka on aika hauska eikä vain vastenmielinen. Jos sitä voisi kasvattaa kontrolloidusti sitä voisi jopa käyttää sisustuselementtinä.
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Mä taisin saada tuota yhdeltä kanssa-akvaristilta "jaavansammalena." Hän oli sen sillä nimellä itse saanut myöskin joltain toiselta akvaristilta... Mä en kyllä sitä möykkyä viitsinyt altaaseen laittaa vaan meni paketista roskiin, kun ei todellakaan jaavansammalta ollut.. Vaan kovaa, karheaa rihmalevämäistä, mutta tosiaan kasvoi "mytyssä"..
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Nono
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nono »

Sama täällä... Kasvaa pallomaisena myttynä, on hyvin karkeaa (erilaista kuin rihmalevä) ja meillä ainakin loisii jaavansaniaispuskassa yhdessä altaassa.
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Minulla on tuota samaa rihmalevää jaavansaniaisen juuristossa ja ajoittain isomman kannon päässä. Muistuttaa hieman sammalta rakenteeltaan, karheaa ja pallomaista. Haisee muuten melkoisen pistävälle kun sitä nyppii sormin pois.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Marjis kirjoitti:Minulla on tuota samaa rihmalevää jaavansaniaisen juuristossa ja ajoittain isomman kannon päässä. Muistuttaa hieman sammalta rakenteeltaan, karheaa ja pallomaista. Haisee muuten melkoisen pistävälle kun sitä nyppii sormin pois.
Tuo on ainoa levä, mitä toisessa altaassani kasvaa. Minulla se myös on kiinnittynyt kantoon; itseasiassa kaksi kantoa on päällystetty sillä. Koska kannoissa nukkuu päivisin tatioita, en ole harjannut kantoja vaan antanut levän kasvaa. Revin sitä irti sitten, kun liikaa rehottaa. Joskus tuo ihmelevä yrittää tehdä valtauksia myös kasveihin, mutta silloin riivin sen niistä pois. Tuoksu on tosiaan aika.. kalamainen :)
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Pallolevää? Pallot siis hajonnet epämääräisiksi "möykyiksi"? Kasvutapa kuitenkin tallessa. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Marjis
Member
Member
Viesti:

jarvij kirjoitti:Pallolevää? Pallot siis hajonnet epämääräisiksi "möykyiksi"? Kasvutapa kuitenkin tallessa. [;)]
Enpä usko. Ei ole ollut kyseisiä palloja altaassa ja jälkeen kun olen hankkinut pallopartalevää pari möykkyä, rakenne on erilainen. Eikä tuo pistävä hajukaan oikein sovi kuvaan. Väri on myöskin huomattavasti vaaleampi ja kasvaa kannon päähän sellaisiksi vihreiksi tupsuiksi. Jaavansaniaisen juuristossa taasen tuo on sellaisena hysteerisenvihreänä möykkynä.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Minä itseasiassa jossain vaiheessa epäilin tuota ihmelevää pallopartalevästä lähteneeksi. Koskapa itse hajotin yhden pallon ja levittelin siitä noiden juurakoiden päälle, joissa levää nyt on. Pallopartalevälevyt heitin kyllä sittemmin epäonnistuneena kokeiluna pois, ja loput pallot siirsin toiseen altaaseen, jossa ihmeleväinvaasiota ei ole näkynyt.

Jotenkin tuo koostumus on tosiaan aivan erilainen kuin palloparrassa. Itselläni tuo väri on tumman vihreä kyllä. Paha mennä sanomaan mitään :|
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Marjis
Member
Member
Viesti:

Oma leväni on hyvin paljon tuon näköistä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”