Onpas tosi kivan näkönen! ^
ja se säätö juttu on aika näpsäkkä. (tollasta säädintä voisikin kokeilla akvan valoihin noin yleensäkin - ja ehkä noihin ikean jouluvaloihinkin )
Nyt kun olen taas hiuksiani värjännyt ja siis blondi, niin en voi ymmärtää mitä ovat nuo kylmäkatodiputket ja mistä niitä saa - ja pääasia on, että tarviiko niille tehdä jonkinlaisia sähköteknisiä virityksiä vai käytetäänkö meillä ikean jouluvaloja jatkossakin.
Se on 31 cm pitkä valaisinputki. Kun ostat lampun, paketissa on putken lisäksi kaikki tarvittavat virtalähdettä lukuunottamatta. Johdot on helppo kytkeä paikoilleen ja paketissa lampulle tarra kiinnitys. Itse laitettiin liimalla valaisinkoteloon ne.
Lamppuja saa hyvistä elektroniikkaliikkeistä, esim. SP-elektroniikka Oulussa, jolla on myös nettikauppa. http://www.spelektroniikka.fi ja siellä kohdassa 'tarjoukset', kun selaa melkeen puoleenväliin, on kylmäkatodiputkia.
Noita valoja nuoriso käyttää tuning-autoissaan. Eli meillä on tuning-akvaario....
Kuinka olette järjestäneet lamppujen ajastuksen noiden kuunvalojen kanssa? Siis niinkö jos ovat samassa valaisinkotelossa "päivänvalolampun" kanssa? Jaa mää vai, tyhmä vai? Näkisitte siskoni...
Mua saattais tuossa vähän keväämmällä kyllä kiinnostaa nuo henenen kuuvalosarjat.
Ostin Heneneltä siniset kuuvalot. Kaupat sujuivat hyvin, suosittelen.
Kuuvalot on mun akvaariossa alumiinisen akvaariokehyksen yläreunan sisäpuolella kiinnitettynä liimapinnalla, joka on niissä kuuvaloissa valmiina.
Valot ovat pysyneet hyvin kiinni ja ovat päällä jatkuvasti.
Illalla on kiva katsella kalojen touhua sinisessä valossa.
Olen huomannut,että kalat eivät singahtele yöllä akvaarion lasia päin kun on hämärä sininen valo.
Eli nuo kuunvalot ovat päällä koko ajan? Ajattelin, että saako nuo ajastettua "ristiin"? Siis kuunvalo syttyy esmes viisi minuuttia ennen kuin muut valot sammuvat, ja sammuu viisi minuuttia sen jälkeen kun muut valot on syttyneet. Vai pidetäänkö nuita edes koko yötä päällä? Tyhmien kysymysten sarja taas, mutta kun itellekin voisin kauniin kuunvalon hommata, vaan ei millään tavalla ole tuttu juttu.
Tuskinpa niissä Ikean kuuvaloissa mitään himmennintä on... Mutta ainahan niitä voi ostaa erillisenä kaupasta. Semmoisia pistorasiaan tökättäviä ja siihen sitten laitteen sähköjohto kiinni. On mukavia kapistuksia. Eipä vaan ole tullut aatelleeksi, että akvaarioiden kanssa niitä voisi käyttää.
Yleensähän ihmiset kiinnittää ne kuuvalot niiden 'päivälamppujen' koteloihin ja sen takia varmaankin, etteivät valaisis koko kotia vaan ainoastaan akvaariota. Toiset pitää niitä sitten aina päällä ja toiset sammuttaa päiväksi, makuasia.
Olen kiinnittänyt valaisin koteloon silikonilla 3 tuommoista IKEA:n ledipaneelia ja on hiano
Kuvaa voin laittaa kunhan sisko nyt ensin saa joululahja-kameransa
jaba kirjoitti:Olen kiinnittänyt valaisin koteloon silikonilla 3 tuommoista IKEA:n ledipaneelia ja on hiano
Kuvaa voin laittaa kunhan sisko nyt ensin saa joululahja-kameransa
No juu, vähän viivästyny kuvanlaitto, mutta nyt olisi semmonen jos jotain vielä kiinnostaa.
Tuosta saa ainakin jotain tuntumaa, ehkä.
Miksei samaa hommaa voi toteuttaa ajastimella? Minulla ainakin homma pelittää hyvin. Tuleehan siitä yksi mötikkä lisää, mutta se ei tunnu tuossa johtoryteikössä missään.
Virittele kuuvalosarjaasi LDR-valovastus joka sammuttaa ledit kun on akvaariovalot päällä.
Tätä voisi jossain vaiheessa harkitakkin.
En kuitenkaan vielä nyt rupea sitä virittelemään, vielä on muutama sarja jäljellä sitten tuleepi pitempi tauko valmistuksessa, jos tulee vielä kysyntää niin voisihan sitä tehdäkin aina joutessaan näitä.
Suomalainen sotilas ei peräänny, kääntyy vain 180 astetta ja jatkaa matkaansa!
Rakentelin itselleni lamppuun oman ajastinkytkennän.
Se sytyttelee aamulla akvaarion kolme putkea yksitellen parinkymmenen minuutin viiveellä simuloiden näin auringonnousua, ja illalla se sammuttaa valot yksitellen samalla viivellä simuloiden auringonlaskua. Auringonlaskun aikana se myös sytyttää siniset kuuvaloledit yöksi.
jep, mä tilasin kans Heneneltä kuuvalosarjan 200l pyttyyn viime vuonna, on kyllä todella hieno ja tunnelmallinen valo
Eteläamerikkalaisia asukkaita: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 1 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp, 2 x Cryptoheros myrnae
Tuo rakentamani "valo-ohjain" on kokonaan itse rakennettu ja suunniteltu, pohjautuu PIC16f628A mikrokontrolleriin.
Softa on itsetehty, pitää yllä kellonaikaa, ja sen käyttöliittymällä voidaan ohjelmoida kuusi erillistä tapahtumaa, jotka ovat joko auringonnousu, auringonlasku, kaikki valot päälle, kaikki valot pois, kuunvalo päälle ja kuunvalo pois.
Auringonnousu ja -lasku sytyttävät/sammuttavat valot yksitellen, niin että välillä on parikymmentäminuuttinen viive. PIC ohjailee kolmea erillistä relettä, jotka kytkevät sähköt putkivaloille. Kuunvaloille kytkennässä on tehotransistori.
Yksi sellainen ominaisuus, joka on vielä suunnittelun alla on auringonnousua edeltävä "aamurusko", eli punaiset ledit ennen ensimmäisen putken syttymistä. Tuon toteutuksesta puuttuvat vielä softatuki, sekä itse punaiset ledit.
Bebekissä on myynnissä suht. edullisia lediputkia, jotka toimivat suoraan 12V:llä, tuohon vielä virittelee väliin jonkun dimmerin, niin avot. Bebekin lediputki
Minulla oli ennen nykyistä viritystäni ledi-pohjainen jouluvalosarja kuumaliimalla kiinnitettynä tuohon valaisinkanteen, ja se toimi mainiosti. Valosarja oli se, jota Veljekset keskinen dumppasi joulun alla sellaiseen lasitiileen piilotettavaksi 2,50 eurolla
Mulla oli sininen ulkokäyttöön tarkoitettu superkirkas ledisarja testissä valaisinkotelon alla. Ei valaissut yhtään mitään vaikka valoja oli vaikka muille jakaa. Höh . Ulkokäytössä toimii parvekkeen valaisussa ihan ongelmitta .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet