Minä pesisin hiekasta ensin enimmät pölyt pois kraanavedellä, laittaisin sen altaaseen ja suolavedet perään ja nimenomaan sekoittaisin hyvin jollain kapustalla niin että hiekan joukkoon ei varmasti jäisi makeavesitaskuja. Mutta jos hiekkaa ei huuhtele lainkaan niin asialla ei liene väliä.Inia kirjoitti:Laita ensin hiekka altaan pohjalle. Sitten lisäät varovasti suolaveden niin että hiekka ei pääse pöllyämään.
halpa merivesiakvaario
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Tästä kun lähdet seuraamaan ohjeita niin hyvä tulee. Linkki on sinne Mikaelin merivesioppaaseen. Ei pitäisi jäädä kysyttävää kun seuraat noita ohjeita.
Onnea matkaan.
Onnea matkaan.

"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
Re: Siniriutta
jusa kirjoitti:Mun sivun kuvat on Jukan ex altaasta ja otos oli lähinnä Jukan käyttöön, kun oli kokokuvalle käyttöä. (toiset ne kasvattaa oman elävän kivenjube kirjoitti: http://sam.aqua-web.org/v/akvaario/hako ... d.jpg.html
http://jusa.aqua-web.org/kuvatuksia/kok ... W_1434.jpg
ja sit viel tällaista http://ealex.aqua-web.org/)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pepsi Max, mustaa kultaa
Re: No nyt se tapahtui!
Helevata, just kävin siniriutan sivuilla ja tajusin itsekkin, että onhan se nyt auki, pitää käydä tässä joku päivä tsekkaamassa tarjontaah u z k y kirjoitti:No nyt se tapahtui! Menin eilen siniriuttaan ensimmäistä kertaa ja ostin itselleni 54l nanopaketin,jossa on kaikki laitteet ja hyvää suolaa 10kg
jipii!
Mutta nyt en tiedä miten pystytän altaan.Laitanko veden ja suolan ensin?Paljonko laitan suolaa?Ja koska laitan hiekan?Mitkä koneet laitan käyntiin ensin?
Voisiko joku laittaa numero järjestykseen mitä pitää tehdä?

Pepsi Max, mustaa kultaa
Re: Siniriutta
Etkä rikkonut. Jos kopioit muiden kuvia ja laitat omalle sivulle niin vasta sitten. Sen takiahan ne sisältö on netissä et jengi voi sitä pällistellä. Linkitys ei ole eikä tarvitse olla kiellettyä, netti pelais aika huonosti ilman linkkejä (muistuu mieleen joskus kun erään paikkakunnan kirjastoon ilmestyi aikoinaan sellainen puhelinluetteloa muistuttava kirjanen josta löytyi webbisivujen osoiteita, siinä se päätteen vieressä nökötti)jube kirjoitti:jusa kirjoitti:Mun sivun kuvat on Jukan ex altaasta ja otos oli lähinnä Jukan käyttöön, kun oli kokokuvalle käyttöä. (toiset ne kasvattaa oman elävän kivenjube kirjoitti: http://sam.aqua-web.org/v/akvaario/hako ... d.jpg.html
http://jusa.aqua-web.org/kuvatuksia/kok ... W_1434.jpg
ja sit viel tällaista http://ealex.aqua-web.org/)
Anteeksi, kun käytin kuvia ilman lupaa. Tajusin just, että rikoin tekijänoikeuslakia. Toisaalta, kyllähän noita kuvia kelpas hienouden puolesta näyttääkkin
.

Lähinnä kommentoin, koska tuon isomman kuvan koko on sitä luokkaa ettei sitä ole järkevä laittaa esille, ja muutenkin se on kuvana aika huono

54l. on kyllä liian pieni allas noille tavallisimmin akvaarioon myytäville mantiksille (vihreät tai punaiset riikinkukkomantikset) . Lisäksi (kuten sillä aponogetonin jutussa kirjoitinkin) ne ovat kovia rakentelijoita ja pistävät päivässä altaan uuteen uskoon, joten korallit saavat kyllä kyytiä. Lisäksi hiekka pöllyää usein niin että allas on sameana, joten senki puolesta ei ole ihanteellinen asukki koralleja sisältävään akvaariooo. Lisäksi kun altaassa asuu mantis ei sinne ole mitään asiaa mennä uittamaan käsiään, eli korallien 'istutus' saattaa olla hankalaa.
Suosittelen että otat nyt rauhallisesti ja annat altaan kypsyä ennenkuin lisäät sinne elävää. 54l. on myös valitettavasti liian pieni vuokkokaloille.
Tuolta: http://www.liveaquaria.com/product/scat ... CatId=2124
löytyy esimerkkejä nanoon sopivista kaloista, poisluettuna ne vuokkokalat.
Suosittelen että otat nyt rauhallisesti ja annat altaan kypsyä ennenkuin lisäät sinne elävää. 54l. on myös valitettavasti liian pieni vuokkokaloille.
Tuolta: http://www.liveaquaria.com/product/scat ... CatId=2124
löytyy esimerkkejä nanoon sopivista kaloista, poisluettuna ne vuokkokalat.
Ne mantikset on niitä örkkejä joita ei sinne altaaseen haluta. Osta tuliravut sun muut örkit suoraan kimiltä ja kysy ohjeita mukaan. Noita pehmytkoralleja ei kannata hommata ainakaan puoleen vuoteen, joten jäitä hattuun.h u z k y kirjoitti:Onko kellää mantista?haluaisin sellasen.Muuten haluisin ostaa pehmyt korallejaki!
Pepsi Max, mustaa kultaa
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: halpa merivesiakvaario
Tähän alkuperäiseen kysymykseen: mahdollisimman halvalla alkuun pääsee, kun ostaa osan elävästä kivestä ja laitteet käytettyinä. Osa elävästä kivestä kannattaa ostaa liikkeestä, jotta siinä tulisi paljon uutta eliöstöä mukana. Itse olen säästänyt varmaan pari tonnia ostamalla akvaarion sekä jalustan vähän käytettynä (10kk) ja sain siinä kaupassa ison määrän elävää kiveä kaupan päälle sekä mm. monimetallivalaisimen, ominaispainomittarin ja kiviä joissa oli koralleja olen ostanut käytettynä harrastajilta. Kannattaa siis perustaa allasta maltillisesti ja pitää silmät auki aqua-webbiä selaillessa, jos haluaa säästä rahaa.h u z k y kirjoitti:mitäköhän mahdollisinman halpa merivesiakvaario voi maksaa?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
argh!
Näin olen mennyt tekemään:
La: Ostin nano akvaarion, sen laitteet ja 10gk suolaa.
Su: Sekoitin suolaa veteen ja kaadoin ne tyhjään akvaarioon niin että akvaario oli täynnä
Ma: ostin elävänkiven (2,4kg) Siniriutasta.
Ti: Meinasin ostaa korallimurskaa.
Ke: Tänään suunnittelin että lähden ostamaan lisää elävää...
Su: Sekoitin suolaa veteen ja kaadoin ne tyhjään akvaarioon niin että akvaario oli täynnä

-
- Senior Member
- Viesti:
Sen verran täytyy kommentoida, että tuon artikkelin sisältö pohjautuu aikalailla vanhentuneeseen tietoon (todennäköisesti The Modern Coral Reef Aquarium, Vol. 1, ainakin grafiikasta päätellen). Nykyaikaisilla laitteilla, hoitomenetelmillä ja suodatusmateriaaleilla varustettu riutta-akvaario ei yleensä käy läpi tuollaista 12 kuukauden aloitusvaihetta.Jay82 kirjoitti:Tästä (<---LINKKI) näet mitä sinun pitää (tai mitä voit) tehdä ensimmäisen 12 kuukauden aikana.
ps. IMHO The Modern Coral Reef Aquarium, Vol. 1 sisältää vanhaa (ja jopa väärää) tietoa monilta osin joten sitä en suosittele hankkimaan, ainakaan ensimmäiseksi kirjaksi.
No juu. Tossa kun taas lukasin sen läpi (12 ensimmäistä kuukautta-osion) niin ajattelin tehdä useamman asian eri tavalla. Onko Mikaelilla päivityksiä mielessä? Kun saan oman altaan käyntiin ja vähän ylimääräistä aikaa (se 25. tunti on kiven takana) niin voisin osallistua opuksen päivittämiseen.
"When you do things right,
väärin?
h u z k y kirjoitti:Näin olen mennyt tekemään:
No olenko tehnyt jotain väärin? Voiko joku kertoa?
Ei kuole. Yleensä kiven mukana Suomeen ja harrastajan altaaseen asti selvinneet otukset ovat sen verran sitkeitä etteivät ne ihan pienestä kuole. Muutenkin nuo levävaiheet menevät vähän niin ja näin. Riippuen paljolti kiven laadusta ja määrästä, niin monilla levävaiheet saattavat jäädä jopa täysin kokematta.
Elävääkin voi toki akvaarioon ostaa, mutta kalat ja korallit kannattaa jättää suosiolla kaupan hyllylle, kunnes akvaarion biologinen tasapaino on löytynyt. Esimerkiksi turboja, erakkorapuja jne. voi kuitenkin mielestäni tuoda akvaarioon hyvinkin pian kiven lisäämisen jälkeen. Viikko pari riittää mielestäni erinomaisesti. Kaloja voi mielestäni lisätä harvakseltaan noin kuukauden jälkeen. Tosin noin pieneen altaaseen, kaloja ei voi kovin montaa laittaakaan.
Kyllä se akvaarion tasapaino enemmän järkkyy siitä, että sinne tuodaan kertaheitolla monta kalaa vaikka puolen vuoden jälkeen, kuin esimerkiksi yksi kala kuukauden välein. Korallit ovat sitten eri juttu. Ne kun eivät niinkään kuormita allasta. Korallit vaan tahtovat olla sen verran herkkiä, että niitä ei kannata ottaa ennenkuin allas on viimeisen päälle tasapainossa. Itse laittaisin seuraavassa aikataulussa:
1. Elävä kivi
2. Turboja, erakkorapuja 2 viikon jälkeen
3. Kaloja, merisiilejä, meritähtiä ym. kuukauden jälkeen riippuen vähän vesiarvoista. Ei kaikkia kerrallaan, vaan hiljalleen, jotta allas kestää kuormituksen kasvun.
4. Vuokkoja, simpukoita ym. selkärangattomia 2-3 kuukauden jälkeen tai kun levävaiheet ovat ohi.
5. Korallit, kun vesiarvot ovat viimeisen päälle kunnossa ja kalkkilevä on selkeästi alkanut kasvaa.
Tällaisellä aikataululla ainakin oma altaani tuntui lähtevän käyntiin oikein mainiosti. Tosin minulla ei kovin kummoisia levävaiheita ollut missään välissä. Eli aikataulu on kovin yksilöllinen jokaisessa akvaariossa.
Elävääkin voi toki akvaarioon ostaa, mutta kalat ja korallit kannattaa jättää suosiolla kaupan hyllylle, kunnes akvaarion biologinen tasapaino on löytynyt. Esimerkiksi turboja, erakkorapuja jne. voi kuitenkin mielestäni tuoda akvaarioon hyvinkin pian kiven lisäämisen jälkeen. Viikko pari riittää mielestäni erinomaisesti. Kaloja voi mielestäni lisätä harvakseltaan noin kuukauden jälkeen. Tosin noin pieneen altaaseen, kaloja ei voi kovin montaa laittaakaan.
Kyllä se akvaarion tasapaino enemmän järkkyy siitä, että sinne tuodaan kertaheitolla monta kalaa vaikka puolen vuoden jälkeen, kuin esimerkiksi yksi kala kuukauden välein. Korallit ovat sitten eri juttu. Ne kun eivät niinkään kuormita allasta. Korallit vaan tahtovat olla sen verran herkkiä, että niitä ei kannata ottaa ennenkuin allas on viimeisen päälle tasapainossa. Itse laittaisin seuraavassa aikataulussa:
1. Elävä kivi
2. Turboja, erakkorapuja 2 viikon jälkeen
3. Kaloja, merisiilejä, meritähtiä ym. kuukauden jälkeen riippuen vähän vesiarvoista. Ei kaikkia kerrallaan, vaan hiljalleen, jotta allas kestää kuormituksen kasvun.
4. Vuokkoja, simpukoita ym. selkärangattomia 2-3 kuukauden jälkeen tai kun levävaiheet ovat ohi.
5. Korallit, kun vesiarvot ovat viimeisen päälle kunnossa ja kalkkilevä on selkeästi alkanut kasvaa.
Tällaisellä aikataululla ainakin oma altaani tuntui lähtevän käyntiin oikein mainiosti. Tosin minulla ei kovin kummoisia levävaiheita ollut missään välissä. Eli aikataulu on kovin yksilöllinen jokaisessa akvaariossa.
Minulla ovat kokemusten mukaan nuo erakkoravut ja turbot kestäneet oikein hyvin. Kalkkivesikatastrofin jäljiltäkin, kotilot ja ravut virkosivat kun sain vesiarvot kuntoon. Kaikki muu oikeastaan meni.
Hyötyähän niistä on juuri siinä, että toimivat talokkareina tasapainoa hakevassa altaassa. Eli edesauttavat levävaiheiden läpiviennissä. Voit olla oikeassa otusten herkkyyden suhteen, mutta omien kokemusteni mukaan, ne eivät ole mitenkään erityisen hankalia tapauksia. Minulle on tullut erakkorapua kivienkin mukana, vaikka kivet ovat olleet kuivilla useampiakin tunteja.
Ja oikeastaan allashan ei ole vielä kypsymässä. Bakteeritoimintahan on vastaperustetussakin merialtaassa erittäin vilkasta. Lähinnä kyse on sopivan tasapainon löytymisessä. Ongelma on kaiketi ravinteiden määrä vedessä. Lisäksi saattaa tulla erinäisiä piikkejä nitraatteihin. Mutta niistä selvitään vedenvaidoilla. Nitriittipiikkejä en ainakaan itse onnistunut mittaamaan.
Hyötyähän niistä on juuri siinä, että toimivat talokkareina tasapainoa hakevassa altaassa. Eli edesauttavat levävaiheiden läpiviennissä. Voit olla oikeassa otusten herkkyyden suhteen, mutta omien kokemusteni mukaan, ne eivät ole mitenkään erityisen hankalia tapauksia. Minulle on tullut erakkorapua kivienkin mukana, vaikka kivet ovat olleet kuivilla useampiakin tunteja.
Ja oikeastaan allashan ei ole vielä kypsymässä. Bakteeritoimintahan on vastaperustetussakin merialtaassa erittäin vilkasta. Lähinnä kyse on sopivan tasapainon löytymisessä. Ongelma on kaiketi ravinteiden määrä vedessä. Lisäksi saattaa tulla erinäisiä piikkejä nitraatteihin. Mutta niistä selvitään vedenvaidoilla. Nitriittipiikkejä en ainakaan itse onnistunut mittaamaan.