Minun Neolamprologus multifaciatukset

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Drooms
Senior Member
Senior Member
Viestit: 575
Liittynyt: 20:46, 08.08.2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Entä altaan sisustuksesta?
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Drooms kirjoitti:Entä altaan sisustuksesta?
Ei tarvitse kuin hienoa hiekkaa ja kotilon-kuoria.
Itse olen myös vallua laittanut tuomaan hieman vihreyttä.

linkki
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
April-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 19:41, 09.09.2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja April- »

Ja mistä noita kotilonkuoria saa? Tyhjänä? Löytyykö esim aquaristicshopista ph mittaria, tai suoloja? Eikö sitä sähkönmittaus laitetta tarvitse? Minkä hintainen se on?
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Mä ostin kotilonkuoria Stockan herkkuosastolta. Mukana tuli tosin purkillinen etanoita. Turussa niitä näytti olevan myynnissä myös Wiklundilla eli Sokoksella. Tarvittavat vesitestit saa ostettua ihan tavallisesta akvaarioliikkeestä. Suolaa mä ostin NL-Aquasta Helsingistä. Sähkönjohtavuusmittaria en näin aluksi ajatellut ostaa. Toivon pärjääväni ilman, koska on opiskelijabudjetille vähän kallis hankinta.
April-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 19:41, 09.09.2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja April- »

Noitten altaaseen, onko siitä mitään haitaa jos on kasveja, niin että niillä olisi silti tilaa nille kotiloille?
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Tanganjika-akvaario:
KH 15-17
GH 9-10
PH 8,0-9,0
Sähkönjohtokyky 625 mikroS/cm
Lämpötila: 24-26°C

Tarvit:
- KH-, GH- ja PH-testit sekä mielellään nitraatti.
- Suola NL-aqua:sta
- Lämppäri ei välttämättömyys esim minulla pysyy 25 ilman lämppäriä.
- Hieno-hiekka pohjalle
- Tyhjiä etanan kuoria (löytyy isommista kaupoista)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
April-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 19:41, 09.09.2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja April- »

nuo kaikki muut on helposti saatavilla, mutta mistä tiedän ettei se vedensähkönjohtavuus ole väärä? ja tuolla nl-aquan sivuilla kävin, mutten löytänyt muitakuin kaloja. Missö siellä suoloja on vai pitääkö mennä paikanpäälle ostamaan?
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

April- kirjoitti:Noitten altaaseen, onko siitä mitään haitaa jos on kasveja, niin että niillä olisi silti tilaa nille kotiloille?
Onhan tuolla minunkin altaassa vallua ;) (katso yllä)

Tanganjikassa ei vaan ole kauheasti kasveja ja veden kovuuden vuoksi ei kaikki kasvit siellä selviydy

Laita NL-aqua:n pojille sähköpostia niin ne lähettää sitä kotiin
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
April-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 19:41, 09.09.2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja April- »

mitkä kasvit kestävät kovaa että pehmeääkin vettä?
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Vallisnerioiden lisäksi ainakin Anubiasta, jaavansaniaista ja -sammalta olen kuullut pidettävän onnistuneesti malawaariossa. Menestyvät siis kovassa vedessä, joten Tanganjikaankin sopisivat, jos sinne nyt kasveja välttämättä haluaa. Itse ajattelin laittaa vaan muutaman vallun ja katsoa, kaivaako kalat ne heti ylös, vaikka pistän kiviä ympärille.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

April- kirjoitti:mitkä kasvit kestävät kovaa että pehmeääkin vettä?
* Ceratophyllym demersum
* Hydrilla verticillata
* Myriophyllun spicatum
* Najas marina ssp. armata
* Potamogeton pectinatus
* Potamogeton schweinfurthii
* Vallisneria spiralis var. denseserrulata
Lainaus jukka järven sivuilta

Kannattaa muistaa, että malawissa ei ole kova vesi maan siellä on KH kova eli alkaalisuus kun taas tanganjikassa on erittäin kova vesi

Tanganjika:
KH 15-17
GH 9-10
PH 8,0-9,0
Sähkönjohtokyky 625 mikroS/cm
Lämpötila: 24-26°C


Malawi:
KH 7
GH 4-5
PH 7,8-8,5
Sähkönjohtokyky 241 mikroS/cm
Lämpötila: 23-28°C
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Menee noi termit mulla vielä sekaisin. KH:ta olen kyllä isommasta akvastani mittaillut ja kohta pääsee siihen hommaan Tanganjikankin kanssa. Pitääpä muuten pudottaa lämpötilaa asteella, koska se on nyt 27 ja suositus on näköjään alempi. Yritin etsiä tietoa sopivasta lämpötilasta Tanganjika-akvassa, mutta en onnistunut löytämään mitään yksisellitteistä vastausta tätä ennen.
Suomu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 131
Liittynyt: 09:55, 30.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Suomu »

Utelias kun olen: mitäpä Lehtiksen ja Paulin kotilokutijoille nykyään kuuluu? Joko ovat lisääntyneet paljonkin?

Itselläni on tällä hetkellä joutilaana 130-litrainen, ja kuvat kaloistanne ovat hurmanneet minutkin ajattelemaan kotilokutijoiden pitoa. Itse tosin haluaisin tuonne altaan ylempäänkin vesiosaan hieman elämää, joten onko teillä antaa vinkkejä siitä mitä muita lajeja voisi kotilokutijoiden kanssa tuohon allaskokoon laittaa?

Suolojen kanssa pelaaminen on jo tutuksi tullutta arkea, malawaarion perustin tuossa jokin aika sitten ja nyt olen huomannut haikailevani lisää malawia/tanganjikaa jokaiseen altaaseeni(isommasta tosin täytyy ensin saada oskareille hyvät kodit).

Sen olen jo kuvista huomannut että kotilokutijat eivät väreillä mahtaile mutta erittäin mielenkiintoista niiden käyttäytyminen kuuluu olevan. Joten jos teiltä kokeneemmilta löytyy mitä tahansa vinkkejä kutijoiden pitoon niin alan sisustamaan niille kotia saman tien :mrgreen:
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Mainiosti ovat lisääntyneet :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
lehtis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1560
Liittynyt: 16:35, 04.01.2005

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Hyvin ovat pärjäilleet ja arkuuskin on alkanut hävitä. Lisääntymistä ei ainakaan vielä ole näkynyt. Akvaariossa on aika mielenkiintoinen sisustus, sillä keskellä on järkyttävän isokuoppa ja hiekka on kasattu akvaarion reunoille. :mrgreen:
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

lehtis kirjoitti:Akvaariossa on aika mielenkiintoinen sisustus, sillä keskellä on järkyttävän isokuoppa ja hiekka on kasattu akvaarion reunoille. :mrgreen:
Minulla on puolestaa keskellä ja reunoilla kukkulat ja niiden välissä isot kuopat :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
mairea
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 00:05, 07.03.2006
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja mairea »

Onko väliä sillä millaisia nuo kotilonkuoret ovat?
lehtis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1560
Liittynyt: 16:35, 04.01.2005

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Ehkä tärkein tekiä on niiden koko, sellainen golfpallon kokoinen on sopivin. Myöskin oikein ohut kuoriset ovat huonoja, sillä syöpyvät nopeasti.
-_Antti_-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 15:44, 13.10.2006
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja -_Antti_- »

Mitä teette noille jos poikasia rupeaa olemaan ihan liikaa? Päseekö niistä eroon (vert. esim miljoonakalat,platyt)
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

-_Antti_- kirjoitti:Mitä teette noille jos poikasia rupeaa olemaan ihan liikaa? Päseekö niistä eroon (vert. esim miljoonakalat,platyt)
Kysyntä on nyt kova eli helposti pääsee.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Pitäisiköhän tuohon 100-litraiseen laittaa näitä. Vaikuttavat kovin mielenkiintoisille kaloille.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

doriani kirjoitti:Pitäisiköhän tuohon 100-litraiseen laittaa näitä. Vaikuttavat kovin mielenkiintoisille kaloille.
Ainakin minä voin suositella :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Uusi Tanganjika harrastaja ilmoittautuu! Eli minulle muutti torstaina uusi allas kotilokutijoineen. :) Kalojen tarkkaa määrää on vielä kovin vaikea arvioida, vasta tänään on ollut aikaa tarkemmin allasta tiirailla, mutta lähemmäs kymmenen aikuista kalaa tuolla taitaa asustaa ja muutamia pieniä poikasia.

Vähän yllättäenhän nämä minulle tulivat kun etsin juuri tämän kokoista allasta keltakääpiöahvenille kun tepy tarjosi allasta kaloineen, hetken harkittuani sitten innostuin. Onpahan nyt sitten tavan seura-allas, kovanveden hammaskarppiallas ja tanganjika. [;)] Allas on ihanan unisen näköinen kotiloineen, kaloineen ja karvalehtipuskineen. Ainoa asia mikä hiukan arveluttaa on kuinka saan sitten vähennettyä tuota parvea, täälläpäin kun ei juuri tanganjika harrastajia ole...
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Kotilokutijat ovat olleet kovin arkoja ja säikkyvät pientäkin liikettä altaan edessä painuen kuoriinsa turvaan, vitsailinkin jo että noita tarkkaillakseen pitäisi ostaa kiikarit. Tänään poistin altaan vallanneen karvalehden lähes täysin, jätin vain pienen tupon suodattimen eteen ja saman tien kalat vilkastuivat. 8O Enää ei vain pälyillä oman kuoren päällä vaan uidaan jopa ylemmässä vesikerroksessa ja hiukka kinastellaankin. Myöskään liikettä altaan ulkopuolella ei enää juuri säikytä, avokin oli onnessaan kun vihdoin ihan oikeasti näki nämä kalat, sillä kun ei aikaisemmin riittänyt kärsivällisyys kytätä likkumatta altaan edessä.

Aikuisia kaloja on yhdeksän joista valtaosa koiraita, onko tästä jotain haittaa? Kuinka monta aikuista kalaa voi tuollaisessa 54-litraisessa asua ennenkuin on järkevää alkaa karsia parvea?
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Täällä jännitys tiivistyy, ekat seeprakotiloahvenet saapuvat huomenna 8-) . Allas on valmina odottamassa asukkeja, fiksasin tänään vesiarvot kohdalleen. Uusi kotiloahvenharrastaja liittyy joukkoon....
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”