Ihan tällainen yksinkertainen kysymys, että uskaltaako ottaa kaloja/sukarapuja eläinkaupasta jossa altaissa on sinilevää? Kun sinilevä on kerran bakteeri, niin sehän voi silloin tulla pelkän vedenkin mukana, vai voiko?
Vai onko sitä sinilevää kuitenkin kaikissa akvaarioissa pikkasen? Mulla ei ole koskaan mitään näkyvää leväkasvustoa ollut, enkä sitä kokemusta kaipaakaan!
Tarttuuko sinilevä?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Tarttuuko sinilevä?
elämä voittaa...aina
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
Re: Tarttuuko sinilevä?
Kyselisin myös sinilevän tarttuvuudesta. Kun mulla nyt on tuossa 60litraisessa alkanut ilmestymään sinilevää, niin mitenkä on noitten kasvien laita.
Niissä ei silmin nähtävissä ole sinilevää eikä kasvit myöskään haise sillain järkyttävältä, kuten tuo sinilevä, niin onko järkevää lähteä siirtämään kasveja toiseen altaaseen?
Onko siinä se vaara että sinilevää onkin jossain lehtihaivenessa ja se rupee sit leviämään toisessakin akvaariossa?
Tai että voiko noita kasveja ihan surutta ja hyvällä omallatunnolla antaa vaikkapa kaverille?
Akvaariossa vedensuosikki rehottaa siihen malliin että mietin onko sitten ainoa mahollisuus heittää kasvit roskikseen
Niissä ei silmin nähtävissä ole sinilevää eikä kasvit myöskään haise sillain järkyttävältä, kuten tuo sinilevä, niin onko järkevää lähteä siirtämään kasveja toiseen altaaseen?
Onko siinä se vaara että sinilevää onkin jossain lehtihaivenessa ja se rupee sit leviämään toisessakin akvaariossa?

Akvaariossa vedensuosikki rehottaa siihen malliin että mietin onko sitten ainoa mahollisuus heittää kasvit roskikseen

240l. about 15 leopardimonnista, sateenkaariahven pariskunta ja 2x albiinopartis.
-
- Advanced Member
En osaa vastata, josko levä voi tarttua suoraan, mutta veikkaampa, että joka ikisessä akvassa on jo "kaikkien" levien mistä-ne-nyt-lisääntyykään-alkuja (vaikkei me niitä nähdäkkään) ja jos olosuhteet ovat sille suotuisat, levä alkaa lisääntymään. Yleensähän levät ilmestyvät puun takaa ja me ollaan kannettu ne kotio kalojen, kasvien ja vaikka minkä mukana ihan itse.
Itse pesisin kasvit hyvin juoksevan veden alla ne jynssäten ja heittäisin reteesti toiseen akvaan. Levä ei lähde kasvamaan, jos olosuhteet ovat sitä vastaan. En kyllä kehtaisi antaa kasveja ulos pahimman leväinvaasion aikaan vaikken suoranaiseen leviämiseen uskokaan. Olen periaatteesta sitä mieltä, että kaloja ja kasveja annetaan pois vain terveestä ja siististä akvasta. Tai sitten saajaa pitää ainakin infota mahdollisesta ongelmasta.
Itse pesisin kasvit hyvin juoksevan veden alla ne jynssäten ja heittäisin reteesti toiseen akvaan. Levä ei lähde kasvamaan, jos olosuhteet ovat sitä vastaan. En kyllä kehtaisi antaa kasveja ulos pahimman leväinvaasion aikaan vaikken suoranaiseen leviämiseen uskokaan. Olen periaatteesta sitä mieltä, että kaloja ja kasveja annetaan pois vain terveestä ja siististä akvasta. Tai sitten saajaa pitää ainakin infota mahdollisesta ongelmasta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura
Asia selvä, kiitos vastauksesta ja mielipiteestäsi.
Täytyypä siis pelastaa kasvit toiseen altaaseen jos tuo sinilevä tuolla näyttää alkavan valloittamaan koko akvaariota.

240l. about 15 leopardimonnista, sateenkaariahven pariskunta ja 2x albiinopartis.