Voiko todella olla taas pilkkutauti? Valkoisia pilkkuja evissä. Laitoin toissapäivänä uudet neontetrat (10kpl) ja taas pilkkua lähes kaikilla ja muutamalla evät hieman syöpynyt. Ostin nyt tetrat toisesta kaupasta, koska edellisen kerran kaupassa oli kymmeniä kuolleita neontetroja altaassa sen jälkeen, kun olin ostanut edelliset tetrat sieltä. Vaikka ei ne varmaan sairaita ollut vielä silloin kaupasta otettuani, mutta kuitenkin herätti epäilyksiä nuo kuolleet kalat siellä liikkeessä.
Altaassani on myös tällä hetkellä myös 9 leväsukarapua, kaksi ottoa ja yksi kotilo, mutta niillä ei ole olllut mitään ongelmaa viimeisen kuukauden aikana. Ravut alkaneet lisääntyä ja kuoriutuvat välillä. Tosin yksi otto kuoli luultavasti lääkityksen seurauksiin heti lääkekuurin jälkeen, kun oli siitä lähtien aika vaisuna. Edellisestä pilkkutautiepidemiasta 1,5 kuukautta. Neontetroja ollut siis viimeksi joulukuun alussa ja silloin kaikki kuoli. Kaikki arvot on koko ajan ollut OK.
Voiko tauti tulla noin nopeasti kotiutumisen jälkeen ja mistä johtuu vai olivatkohan jo sairaita tullessa? Tuliko kalojen mukana vai voiko olla altaassa, ravuissani tai otoissa piilevänä? Miksi ravut ja otot ei sairastu?
Ja miksi juuri neontetrat ei pärjää? Ensimmäisen vuorokauden aikana näyttivät kotiutuvan hyvin ja uiskenteli yksin ja parvessa koko altaan mitalta ja korkeudelta. Ja ruoka on maistunut ja maistuu edelleen.
Viimeksi lääkinnästä huolimatta kaikki tetrat kuoli. Tulisiko nyt jotain tehdä toisin esim. suodattimen, ruokinnan, vedenvaihtojen tai valaistuksen suhteen? Laiteteenko valaistus pois käytöstä, ruokitaanko? Milloin vedenvaihdot? Vai jatketaanko normaalisti, kuten terveitten kalojen kanssa? Kaiken olen mielestäni tehnyt ohjeiden mukaan ja kaiken pitäisi olla ok, mutta silti jokin taitaa mättää.
Olen melko varma, että kaikki tetrat kuolee, niinkuin viimeksi. Ei Protozin auttanut viimeksikään. Sitten, jos sais vielä "oikeat" lääkitysohjeet. Sivuilla on keskusteltu siitä, että hajoaako lääke vai pitääkö se poistaa aktiivihiilisuodatuksella kuurin jälkeen? Ja lääkintä päivät purkin mukaan 1,2,3 ja 6. jonkun mukaan 1,2,3,4,6,8,10 ja 12. Ja jonkin mukaan taas niin kauan, kun pilkut hävinneet. Ja miten vedenvaihdot kuurin jälkeen?
Pikaisia neuvoja kiitos!
Onko kaloja, jotka eivät sairastu pilkkutautiin?