Kääpiöpallokalasta kysymyksiä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
dada
Starting Member
Starting Member

Kääpiöpallokalasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja dada »

Onko kääpiöpallolle ok 50x30x30 (=45 litraa) kokoinen akvaario? Montako yksilöä tuonne voi ottaa, jos voi? Olen ajatellut haaremia, esim. yksi uros ja kaksi tai kolme naarasta, sillä olen kuullut ettei pieneen akvaan voi laittaa monta urosta samaan aikaan.
Sitten ruokinnasta; paljonko nämä otukset syövät ja montako kertaa päivässä? Niin, ja eritoten mitä? Meiltä löytyy pakastesurviaista, entäs esim. tabletit tai hiutale?
Voiko tuollaiseen akvaan laittaa pallojen kanssa vielä jonkun kalan, esim. jonkun pohjanpuhdistajan? Syökö pallot levää ollenkaan? Onko pohjamateriaalilla väliä?

Huhhuh, mikä kysymystulva :mrgreen:
moro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja moro »

sopii sinne vaikka 1uros ja 4naarasta, sisustuksessa tarvisi olla paljon piiloja ja kasveja, pohja materiaalilla ei niin ole väliä pallojen kannalta.
syövät pää asiassa surviaista ja kotiloita eivät syö levää mutta voi yrittää opettaa syömään jotain rakeita mutta ei välttämättä opi niitä syömään, levän syöjäksi saattaa sopia nuolimonnit riippuen pallojen luonteesta.
dada
Starting Member
Starting Member

Eli 45 litraa ok, 1 uros ja 4 naarasta. Pohjalle otto tai pari, muiden mielipiteitä?

Ja vielä tuosta ruokinnasta, surviaiset kuitenkin pilaa veden aika nopeesti (?) ainakin jos pohjalle jää paljon ylimääräistä. Mun surviaispaketissa on ainakin sellaiset valmiit palat, oisko 2x1,5cm kokoa. Tällainen kerran päivässä? 8O Jotenkin tuntuu aika paljolta, toukat on aika tiiviissä..
itaki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja itaki »

Tuo määrä survaria on noin pieneen kavaarioon ja vain muutamalle pallolle turhan pajon. Syövät helposti itsensä ähkyyn asti ja ylimääräinen survari – niinkuin ajattelitkin – pilaa helposti veden. Yksi syy, miksi kääpiöpallokaloillekin olisi parempi/helpompaa tarjota isompi asumus. Pienessä pallokalalassa lisäksi mm fosfaatti tuppaa nousemaan/keräntymään helposti.
Kannattaa siis ruokkia pienemmissä erissä ja nuoria yksilöitä vaikkapa kaksi kertaa päivässä. Vain sen verran mitä hetkessä syövät. Lisäksi koettaa tarjota kuivaruokaa (minun palloilleni ei vain kertakaikkiaan kelpaa) sekä erilaisia kotiloita. Isot kierteiset ovat liian kovia syötäviksi, mutta jos vain itse raaskii, niin niitä voi murskata valmiiksi makupaloiksi ja tiputtaa pohjalle. Näiden makupalojen väijyminen on ainakin omien kääpiöpallokalojeni lempipuuhaa :)
dada
Starting Member
Starting Member

Okei, kiitos itaki :mrgreen: Eli oisko esim. kerran päivässä puolet tuollaisesta palasta ok?

Entä otot pallojen kanssa? Mielipiteitä! [;)]

Niin ja sitten ehkä eniten askarruttava kysymys, hampaiden leikkuu. Pitääkö näiltä pikkuisilta leikata hampaat? 8O Kun olen kuullut että ainakin isompien lajien kanssa?
itaki
Member
Member

En ole kuullut että kääpiöpallojen hampaita tarvitsisi leikata. Tosin ovat niin kovin pieniäkin, että tuskin helposti onnistuisikaan..?
Sopivan survarimäärän löytää kokeilemalla, annat pieniä annoksia sen verran kun syövät hetkessä. Aluksi kannattaa seurata vähän että kaikki saavat osansa, mutta yliruokintaa tosiaan hyvä välttää.

Edit: survarit voi esim sulattaa ja huuhtoa ennen akvaarioon laittoa, näin kuormittaa vettä vähemmän ja osa kuona-aineista valuu suoraan viemäriin.

Koiraita tuon kokoiseen en laittaisi kuin yhden. Kasvaessaan tulee kuitenkin reviirikiistoja ja mikäli heikommalla yksilöllä ei ole mahdollisuutta päästä pakoon, huonolla tuurilla voi seuraukset olla tuhoisat. Akvaarioliikkeissä myytävistä pienenpienistä poikasista saattaa olla hankala erottaa sukupuolia, kannattaakin käyttää hyvä tovi näiden tarkkailuun, ellei kauppias ole aivan varma, että erottaa sukupuolet. Se kuitenkin on mahdollista jo melko nuorilla yksilöillä [;)]

Muistathan akvaarion huolellisen kypsytyksen, mikäli se ei ole jo valmiiksi toiminnassa. Sanomattakin selvää, miten käy mikäli kypsymättömään akvaarioon alkaa noita survareita heittämään...

Ottoihin en ota kantaa sen kummemmin. Ovat melko "pehmeänahkaisia"(?), mikäli joutuvat pallokalojen hampaiden eteen. Hyvällä tuurilla palloset eivät ole näistä ollenkaan kiinnostuneita. Pallokalat eivät muuten sitten siedä kovinkaan kovaa virtausta, vaikkakin suodatuksen tulee olla muuten hyvä. Toki välillä kokeillaan myös viipotusta eestaas suoraan suodattimen suihkuvirtauksessa....
Itselläni 100 litraisessa altaassa pallokalojen seurana on katinkultamonneja. Nämä eivät pallosia kiinnosta, vaikka ovatkin jatkuvasti hiekalla kuopsuttelemassa. 45 L allas on kuitenkin katinkultamonneille liian pieni - älä siis ota näitä siihen altaaseen.

Kääpiöpallokaloista on ollut täällä jo melko monta keskustelua, lisää tietoa löydät varmati haulla.
dada
Starting Member
Starting Member

Älkää pitkästykö, mutta vielä pukkaa kysyttävää :mrgreen: : perheeni harrastaa mökkeilyä kesäisin aika ahkerasti. Eikö pallosia voi jättää kotiin? Eikö ne voi paastota edes muutamaa päivää? :? Ruokinta-automaatti on kyllä, mutta on käytössä 412 litran pöntössä ja pahahan sinne on surviaista laittaa, automaattiin siis.

Kiitos vastauksista!
itaki
Member
Member

dada kirjoitti:Älkää pitkästykö, mutta vielä pukkaa kysyttävää :mrgreen: : perheeni harrastaa mökkeilyä kesäisin aika ahkerasti. Eikö pallosia voi jättää kotiin? Eikö ne voi paastota edes muutamaa päivää? :? Ruokinta-automaatti on kyllä, mutta on käytössä 412 litran pöntössä ja pahahan sinne on surviaista laittaa...
Tuo on ongelma mihin itsekin olen törmännyt. "Onneksi" viimeaikoina ei ole ollut paljon varaa matkustaa.... [;)]
Muutama vaihtoehto: • Opetat syömään kuivaruokaa, jonka laitat ruokinta-automaattiin. • Hankit luotettavan hoitajan käymään parin päivän välein ja vakuutat henelle kuinka äärimmäisen tärkeää on, ettei hän syötä pallosia liikaa. • Kippaat akvaarioon runsaasti kotiloita ennen matkalle lähtöä • Tai tämä, en nyt muista kenen keksimä, "ruokinta-automaatti"; omppukotilon munarypäs roikkumaan kansilasiin :D

Itse olen tullut siihen tulokseen, ettei matkustelu ja nirsot kääpiöpallokalat oikein sovi yhteen. Reilun viikon mittaisen reissun olen saanut järjestettyä niin, että tuttu on käynyt muutaman kerran antamassa survaria. Aikuiset pallokalat selvisivät ihan hyvin noinkin niukalla ruualla.
Päivän parin paastoja olen noille muutenkin pitänyt säännöllisen epäsäännöllisesti.
dada
Starting Member
Starting Member

Mutta että kääpiöpallot EI pärjää ilman ruokintaa kuin päivän tai pari? Meillä on isommassa pöntössä ollut viikon ilman ruokintaa, kun hoidettiin oikein pahaa leväongelmaa, ihan hyvin pärjäsivät.

Isommasta altaasta ei ainakaan kotiloita löydy, siellä on tiikerinuoliaisia pitämässä paikat puhtaina.

Voi harmi, vaikuttavat niin mielenkiintoisilta otuksilta :|
itaki
Member
Member

Toki pidempäänkin varmasti pärjäävät, mutta eipä ole tullut tarpeelliseksi kokeilla näännyttää noita.
Nälkä lisää joidenkin yksilöiden kärttyisyyttä jne, kokeilut omalta osalta jääneet senkin takia väliin, kun altaassa ennen asusti terrorisoiva punapyrstöpallokala. Ruumiita tuli, mikäli nälkä/kärttyisyys yllätti....

Joku toinen varmaan osaa paremmin vastata tuohon paastoasiaan?
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taju »

Meillä meni viikon paastolla kolme nuorta kääpiöpalloa edes. Ruokkija kävi antamassa kuivattua survaria pari kertaa, mutta nämä eivät suostuneet sitä ilmeisesti syömään. Kaksi reippaampaa palloa olivat pärjänneet kuivatulla ja paksusti voivat edelleen. Omponpoikasia, kierteisiä, survaria (pakaste- ja kuivattua), tubifexia(kuivattua), mustaa hyttysentoukkaa ja surviaissääskentoukkaa olen nuo saanut syömään. Aluksi eivät syöneet mitään muuta kuin kaikkea punaista mikä näyttää madolta. Nyt ovat tehneet myönnytyksen tuon punaisen värin suhteen, eli kaikki menee mikä näyttää ylipäätään madolta. Esimerkisi pakastettua artemiaa tai vesikirppua nuo eivät edes maista, mokomat.

Itselläni on tällä hetkellä 43l pytyssä yksi koiras ja kaksi naarasta. Pakasteruoalla yliruokkimisen välttämiseksi olen tehnyt niin, että leikkaan veitsellä tuollaisesta pakasteötökkäkuutiosta pienen palan, jonka laitan haaviin ja huuhtelen lämpimällä vedellä niin settä sulaa. Sitten laitan haavin lillimään pallolaan, niin että madot ovat edelleen haavissa. Pallot tulevat nyppimään matoja haavin rei'istä, (yleensä olen kiilannut haavin paikoilleen valaisimen avulla) olen jättänyt haavin aina n. vartiksi paikalleen, jonka jälkeen kippaan ylijäämät joko muille kaloille tai vessanpyttyyn. Näin eivät jää pohjaan vettä pilaamaan.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
dada
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia, Taju ja itaki [;)] Saa nähdä, minkälaisia kysymyksiä vielä pukkaa mieleen.. (kirjoitan ylös kaikenlaista kääpiöpalloista).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”