Tekniikan ihmelapsi taas kyselee
Elikkä onko teidän kiekkoaltaissa näitä UV-"systeemejä", jos niin millanen?
Kiekoille sitä lääkitystä hakiessa kauppias vaan mainitsi, että kannattais moinen laittaa. Vähentää kuulemma kiekkojen sairastumisriskiä?
Pitäiskö systeemin sit olla sellanen suodattimeen liitettävä vai riittääkö jos neljästä loisteputkesta yks ois tämmönen UV-valo, eikös sellasiakin saa? Nuo suodattimiin liitettävät minu käsityksen mukaan on aikasta hinnakkaita(?)
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Törmäsin ongelmaan kun tiedustelin Tamperelaisista akvaario-
liikkeistä , heillä ei oikein löytynyt tietoa saatika myynissä
UV laitteita/suodattimia.Google tuntee laitteen Libel UVC-laite 9 Wen
hinta on mitä on, tarvitsee vielä erillisen pumpun veden kirrätykseen
ja mahdollisen suodattimen. olen miettinyt hankkimista
Onko kyseisestä laitteesta kokemuksia ? (tarkoitettu kuulemma
ulkoaltaisiin) vai parempia ehdotuksia / laitteita .?
Mitään kokemusta itselläni laitteista ei ole..
Mutta näyttäshän noita olevan myynnissä ainakin tuolla akvaarioon.fi kaupassa.
Varmastihan tuommonen vähentää kalojen sairastumisriskiä kun se tappaa bakteereja vedestä.
-Piia- kirjoitti:Tekniikan ihmelapsi taas kyselee
Elikkä onko teidän kiekkoaltaissa näitä UV-"systeemejä", jos niin millanen?
Kiekoille sitä lääkitystä hakiessa kauppias vaan mainitsi, että kannattais moinen laittaa. Vähentää kuulemma kiekkojen sairastumisriskiä?
Pitäiskö systeemin sit olla sellanen suodattimeen liitettävä vai riittääkö jos neljästä loisteputkesta yks ois tämmönen UV-valo, eikös sellasiakin saa? Nuo suodattimiin liitettävät minu käsityksen mukaan on aikasta hinnakkaita(?)
www.akvaarioon.fi myy suodattimeen liitettäviä.
Akvaariossa on myös hyödyllisiä bakteereita joten ei ihan kaikkia kannata tappaa, lue ensin aiheesta.
Akvaarion päälle valaisimeksi näitä UV-C lamppuja ei missään nimessä kannata laittaa sillä niiden säteily ei ole hyväksi eläimille tai ihmiselle ja aiheuttavat kaloillekkin syöpää.
UV-C valo ei ole mitään rusketusta varten vaan vaikuttaa solujen DNA:han haitallisesti.
En ny kaloja aatellu rusketuskuurille laittaakaa.
Kauppias höpis kyl jotain, että tappais just ne haitalliset bakteerit... tosin ei kyl maininnu mitään mitä hyville bakteereille tapahtuu, en kä itekää sit sen enempää kyselly kun tältä kauppiaalta saa muutenkin niin ympäripyöreitä vastauksia toisinaan.
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Mulla on nuo omat uv:t ollu eheim compact 300sen peräs jolla olen vain kierrättänyt vettä uv:n kautta. Toisessa on lampun tunnit täynnä ja joutuisi uuden ostamaan -- muistaakseni uuden lampun hinta oli heti 40€, onneksi toisessa lampussa on vielä täydet tunnit...
Minulla on pääaltaassa Jbl-Uv valo suodattimen poistoputken välissä ja kahteen muuhun on tällä viikolla tulossa Seame.comista. Sen se valo on aiheuttanut että altaassa on kristallin kirkas vesi ja kalat voivat hyvin. Ne hyvät bakteerit sijaitsevat suodattimessa ja pohjahiekassa / kivissä joten niihin se Uv-valo ei pääse käsiksi kun sijaitseen suodattimen poistoputkessa, tähän perustuu sanonta tappaa vain haitalliset bakteerit. Todellisuudessa ei eroittele hyviä ja huonoja vaan tappaa kaikki mutta vedessä niitä hajottaja bakteereita on niin vähän että sillä ei ole merkitystä. Mitä sitten hintaan tulee niin ei tässä akvaario harrastuksessa mikään halpaa ole joten 18W JBL Uv-lampun 105€ hinta ei mielestäni ole kallis ja jos tuon putken joutuu uusimaan vaikka kerran vuodessa niin 28€ hinta ei tunnu minusta kohtuuttomalta varsinkaan jos ajatellaan mitä kiekkokala esimerkiksi maksaa.
Täältä lamput saa hankittua edullisesti ja ilman rahtimaksua Seame.com
rsy kirjoitti:Mikähän vaikutus näillä UV-C -systeemeillä on tankkiin mahdollisesti lisättäviin litkuihin: vedenparannusaineet, lannoitteet, vitamiinit jne. ?
Lääkeaineita kun lisää niin silloin Uv-valo pitää sammuttaa. Ei pitäisi vaikuttaa lannoitteihin ja vedenparannusaineihin. Vitamiinit itse lisään ruokiin jolloin niistä on jotain hyötyäkin.
karihe kirjoitti:Mitä sitten hintaan tulee niin ei tässä akvaario harrastuksessa mikään halpaa ole joten [/url]
Tuo on niin totta
Monenko wattinen UV-systeemi sinulla on millaseen suodattimeen liitettynä?
Ostin kaikkiin altaisiin 18W systeemit ,olisin ostanut 530L 36W mutta sen koko oli jo niin julmettu (yli 50cm pitkä) että se ei olisi mahtunut kaappiin.
Eli altaat on nuo 530+300+250.
Tämä selvä, nyt tarvii vaan alkaa miestä pehmittämään Onneks ei tarvittais ees ku kaks kappaletta. Toinen 450 litrasista lähtee viikon päästä ja 200 litranen on vaan hätävara/hoitola/kutula/kaikkee
Itsekin laitoin juuri viikko sitten JBL:n 18 W UV-lampun ulkosuodattimen poistoputkeen. Kyllä on vesi kirkasta! Suosittelen. Melkoinen mötikkä se oli tuokin, oli vähän tunkeminen kaappiin. Jos se tosiaan tappaisi paljon hyviä bakteereita, niin altaaseenhan olisi tullut nitriittiä... Ei todellakaan! Kuten karihe sanoi, ei ne hyvät bakteeri juuri vedessä lillu.
Eipä näytä leviin juuri vaikuttavan, mutta ei minulla olekaan ollut tuo kauan käytössä. Vihersamennukseen sen pitäisi kuulemma vaikuttaa, mutta siinähän levät lilluu vedessä. Ja saattaahan olla, että pidemmällä välillä hidastaa levien leviämistä, kun valo varmaan tappaa niiden itiöitäkin.
Räähkä kirjoitti:Eipä näytä leviin juuri vaikuttavan, mutta ei minulla olekaan ollut tuo kauan käytössä. Vihersamennukseen sen pitäisi kuulemma vaikuttaa, mutta siinähän levät lilluu vedessä. Ja saattaahan olla, että pidemmällä välillä hidastaa levien leviämistä, kun valo varmaan tappaa niiden itiöitäkin.
Juuri näin, itsellänikin muiden levien määrä vähentynyt huomattavasti Uv-lampun asennuksen jälkeen. Ja vesi kristallinkirkasta.
Keskustelussa mainitaan UV-suodattimen "kytkeminen" ulkosuodattimen
poistoputkeen. JBL sivuilla?? ohjeistetaan toisin päin http://www.jbl.de/de/downloads/JBL_Folder_UV_C_D.pdf
onko käytännön merkitystä , likaantuminen ennen suodatinta ?
teho ennen suodatusta ??
eli onko merkitystä sijoituskohdalla
karihe kirjoitti:Ostin kaikkiin altaisiin 18W systeemit ,olisin ostanut 530L 36W mutta sen koko oli jo niin julmettu (yli 50cm pitkä) että se ei olisi mahtunut kaappiin.
Eli altaat on nuo 530+300+250.
about minkä pituinen tuo JBL:n 18W zydeemi on?
Eteläamerikkalaisia asukkaita: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 1 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp, 2 x Cryptoheros myrnae