Poikasaltaan suodatus

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
smoltti
Starting Member
Starting Member

Poikasaltaan suodatus

Viesti Kirjoittaja smoltti »

Minkälainen suodatin olisi hyvä altaaseen, joissa poikaset kasvavat?
Olen ajatellut kudettaa kirsikkabarbeja erillisessä ~35 litraisessa, mutta suodatin puuttuu vielä. Ilmapumppusuodatimen omistan, mutta se ei nyt tule kysymykseen, kun samassa huoneessa pitäisi nukkuakin..
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Mattosuodatin. Imu ei vedä poikasia sisäänsä, ei pidä mitään ääntä, biologista tehoa riittää yllinkyllin ja poikaset nyppivät maton pinnalta joskus sapuskaakin.
smoltti
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksesta. Olen varsin vihreä tällä saralla.. Onko ne tee-se-itse suodattimia vai myydäänkö akv.liikkeissä? Olen jotenkin käsittänyt, että ovat isojen altaiden suodattimia, mutta oon ilmeisesti ollut väärässä.
klorofylli
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja klorofylli »

Voi tehdä itse suodatinmaton palasta ja kiertovesipumpusta, jarvij:n sivuilla on ohjeita. Siellä Helsingissä Liinanen on tehnyt näitä myyntiinkin.
Eivät olleet pahan hintaisia.
smoltti
Starting Member
Starting Member

Jep, kiitti vinkistä. Olinkin juuri selailemassa mainitsemaasi sivua ja löysin ohjeen. Täytyy alkaa tästä askartelemaan, kun vain löydän jostain sopivan pumpun.
temule
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja temule »

Käypäs tutkimassa näitä jjärven mattosuodin sivuja
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Pikkuakvaarioon pitää saada pienitehoinen pumppu, jottei koko akvaario ole täynnä mattoa. No, samapa se pikkupoikasille, kyllä ne mahtuvat joukkoon, mutta muuten pienimmätkin pumput ovat melko suuria pumppausteholtaan. Tulee mieleen (mitoiltaankin mainion pieni) Eheim Compact 300, jonka saa säädettyä 150l/h pumppaavaksi. Tämäkin on vielä aikamoinen puhallus 40 litraiseen, mutta sen mukaan jos laskee maton pinta-alan, tässä voisi olla käyttökelpoinen ratkaisu.

Toisaalta sitten voisiko tuota vielä hieman supistaa, johonkin 80-100 litraan tunnissa. Supistus vain ulospuhallukseen, sopii kokeilla! Kuristavalla letkunpätkällä tai vain riittävän pitkällä letkullakin puhallus pienenee. Likaantuessaan pumppu ja letku´taas jarruttaa merkittävästi, joten siinäkin on sitten pientä miettimistä. Mitoittaa voi esimerkiksi niinkin, että ottaa likaantumisen etukäteen huomioon, jolloin ei tule tarvetta liiemmin puhdistellakaan. Eli laskea alkuun vähän suuremmaksi maton läpivirtauksen, josta sen on varaa aikaa myöten sitten laskea. (Tosin pelkkä pumppu ei taida kauheasti laskea pumppaustaan likaantuessaan, ainakaan perinteisessä mattosuodattimessa kirkasvesitiloineen.)

Ainakin letkunpätkää kayttäen saa mitattua kannulla ja aikaa ottaen todellisen pumppauksen.

Kirsikkabarbien kutemiseen ja poikasille en osaa sanoa kuinka paljon siellä voisi olla veden liikettä. Tässäkin suhteessa sopiva pumppukoko on tärkeä aihe.
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Pakko kommentoida tuota poikasten imeytymättömyyttä mattosuodattimeen.

Meillä laitettiin seeprakaloja kutemaan altaaseen jossa on mattosuodatin. Ihan silikonilla kiinnitetty. Suodatinmatto on keskikarkeaa, paksuus 5 cm.
Koska jouduin "taittamaan" sitä niin tietty ohensin yhdestä kohdasta vain 3 cm paksuksi (tein viillon siis mattoon) ennen kiinnitystä.

Ja eikö vain ollut kaksi poikasta kirkasvesitilassa pari viikkoa vanhoina !
En tajua mistä ne sinne olivat päässeet, seeprakalat ovat tunnetusti tunkemassa itseään vaikka mihin, mutta tuo oli jo houdinismin huippu.

Opin tästä sen, että kirkasvesitilan on hyvä olla helposti tarkistettavissa
[;)] ja riittävän iso jotta karkulaiset saa pyydystettyä turvaan.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Uivat läpi! Poikasaltaassa paras olisi extra fine PPI 45 matto.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”