Bakteerisamennus?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Minttulikka
Starting Member
Starting Member

Bakteerisamennus?

Viesti Kirjoittaja Minttulikka »

Heitin altaaseen Baktozymiä noin viikko sitten, ja seuraavana päivänä vedestä tuli ihan sameaa. Laitoin lisää Baktoa, ruokin kalanruoalla ja sameus jatkui..bakteerisamennusta? Nyt altaassa on 27 kardinaalitetraa ja samennus paheni. Johtuuko kalojen tulosta? Vai kenties nestemäisestä hiilestä? Vai kaikesta? Vesiarvot on kaikki ok. Kysymys kuuluukin, jos tuo samennus johtuu bakteereista, voiko ne syödä happea vedestä niin, että kohta mulla kelluu 27 kardinaalia masullaan pinnalla? Pitäisikö vaihtaa vettä?

Ja halua lopuksi mainita, että kyllä, minä olen haulla etsinyt tietoa bakteerisamennuksesta, mutta viestiketjuissa joku kehoittaa vaihtamaan vettä, joku taas sanoo että menee ohitse eikä ole mitään haittaa kaloille tms. Eli en saanut vastausta pohdintaani. :? Että jos tällä kertaa tätä kysymystäni EI LUKITTAISI, kiitos. :) Käsittääkseni tämä on keskustelupalsta ja olen kaikenlisäksi ihan uutukainen täällä...olen pahoillani jos olen rikkonut aiemmalla kysymyksellä palstan sääntöjä.... 8O
BOESEFANI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BOESEFANI »

Meitsi luulee, et vähän kaikest. Mullaki ollu alus (ei kypsä allas) samennuksia. Johtunee varmaan epästabiilist bakukannasta???

Valoo vähemmälle ja ujosti veden vaihtoo...saattaa tepsii?

Äläkä välitä, tääl on kaiken maailman separaattoreit 8O ja kuraattoreit 8O laittamas lukkoja sun kyssäreille, ku ovat olevinaan "jo käsiteltyjä"-asioita. Tänhä sais lukita koko selaimen siinä tapaukses [;)]
Minttulikka
Starting Member
Starting Member

Kiitos sulle Boesefani vastauksesta [;)] Pitää varmaan myös vähentää ruokintaa ..kö? luulen ma....
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Aikaisemmista vastauksista varmaan on ollu hyötyä, mutta jos haluat sameudesta "fyysisti" eroon laita akvaarioon jbl: clearolia. Ainaki mulla on tehonnu hyvin.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Bactozym se itsessään myös samentaa. Älä siitä välitä, mutta katso miten ruokit. Nitriittiä on odotettavissa, joten sitä olisi seurattava mittaamalla. (Mikäli ymmärsin että kyseessä on kalallinen kypsytys.)

Vesiarvot OK? Sanoisin että nitriitti voi olla korkeintaan 0,3mg/l, mutta silloin on paras vaihtaa 50% vedestä ja pitää paastopäivä. Kardinaalitetrat ovat luultavimmin vaarassa. Mikä on akvaarion koko?
Minttulikka
Starting Member
Starting Member

Akvaarion koko on reilu 500 litraa....olen mitannut joka päivä nitriittiä ja se on alle 0,3.

Nyt altaaseen on tullut kotiloita kasvien mukana, niitä pieniä ärsyttäviä..ei kiertareita. Miten mä saan ne veke? Joka kerta kun niitä näen, otan pois mutta nehän sikiävät kun mitkäkin..
111na
Elite Member
Elite Member

Kyllä suuren akvaarion aloitus onnistuu vähillä kaloilla ihan OK nitriitin puolesta. Sinnehän se laimenee suureen vesimäärään. Tekisin kuitenkin viikkovedenvaihdot alusta alkaen. Voit mitata nitriittiäkin esim. vain kolmen päivän välein, jos osaat olla ruokkimatta liikaa.

Pidä niitä kotiloita kurissa keräämällä, jos aiot niistä päästä eroon. Mutta älä ala myrkyttämään niitä vasta kypsyvässä akvaariossa! Joskus kuukauden päästä voit sitä harkita ja silloin on hyvä ettei niitä ole tuhottomasti. Omasta mielestäni ne ovat hyödyllisiä ja kivoja. Kehäkotilot varsinkin.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=26049
111na
Elite Member
Elite Member

Minttulikka
Starting Member
Starting Member

Kiitos linkeistä! En aio alkaa aineilla tuhota kotiloita, niitä on aika vähän loppujen lopuksi..ainakin vielä [;)] Nappaan aina pois altaasta kun sellasia näen ohimennessä.

Mutta uusi probleema. Kalat putoilee yksi kerrallaan. :cry: Nitriittiä ei ole. Nitraattia on vähän. Samennus hälvenee. Pidin pari päivää paastoa. Kasvit kasvaa. Ph 6,5 ja lämpötilat noin 26-27 astetta. Kalat on siis kardinaaleja. Tänäaamuna oli kolme kaveria lepäämässä hietikolla. Vaihdoin vettä tänään abauttiarallaa 40% ja iskin Baktozymejä viisi kpl veteen + nestemäistä lannotetta sekä hiiltä. Olemassaolevat kalat ovat ihan pirteitä. Mikähän hiivatti niillä nyt on. :(
111na
Elite Member
Elite Member

Minttulikka kirjoitti:Mutta uusi probleema. Kalat putoilee yksi kerrallaan. :cry: Nitriittiä ei ole. Nitraattia on vähän. Samennus hälvenee. Pidin pari päivää paastoa. Kasvit kasvaa. Ph 6,5 ja lämpötilat noin 26-27 astetta. Kalat on siis kardinaaleja. Tänäaamuna oli kolme kaveria lepäämässä hietikolla. Vaihdoin vettä tänään abauttiarallaa 40% ja iskin Baktozymejä viisi kpl veteen + nestemäistä lannotetta sekä hiiltä. Olemassaolevat kalat ovat ihan pirteitä. Mikähän hiivatti niillä nyt on. :(
Voi ei. Montako tetraa on kuollut, menikö nämä jo ennen vedenvaihtoa ja kaikki samoin oirein? Muita kaloja tai muuta uutta et tässä välillä ole varmaan sinne laittanut ja tetraparvi on ainoat kalat? Ovatko kalat vielä pieniä, ehkä 2-3 cm pitkiä?

Oletko alentanut pH:ta jollain keinolla? Kardinaalitetra on happaman laji eikä mikään erityisen vahva, ennemminkin herkkä. Onkohan vedenvaihdolla osuutta asiaan? pH:n hyppäys ja kaasukuplatauti voisi olla kaksi tekijää.

Tulee vain mieleen yleisiä juttuja, kuten stressaantuminen kaupassa ja ennen sitä, kuljetuksessa ja kotiutuksessa. Se on rankkaa, vesi ja ympäristö vaihtelee peräjälkeen eikä rauhallista ympäristöä oikein ole missään. Myös viljelyn keinot ovat sellaisia, ettei luonnollista heikompien karsintaa pääse tapahtumaan, paitsi juuri sitten kuljetusstressin kautta. Olivatko ne kaupassa minkälaisessa altaassa ja millaisin vesiarvoin ja kuinka kauan oli siitä kun ne kauppaan olivat saapuneet? Kauppa saattaisi kenties suhtautua tällaiseen jopa hyvittäen ja pitäen luonnollisena muutaman tipahtamista ennen olojen vakiintumista.

25.1. kirjoitit tämän aloituksen. Silloinko vasta kalat sait? Mistä hiekka on peräisin ja onko se pesty kunnolla?

Nestehiilestä en tiedä mitään, voiko se luovuttaa hiilihappoa? Minkälainen on vedenkierto ja suodatus ja onko kansilaseissa kunnolla aukkoja? Yöllähän kalat olivat kuolleet..

Seuraavassa on juttua mm. Fluvalin suodatinsienestä, jonka vaihdon jälkeen kaloja kuoli. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=90591
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”