Kääpiöpallokalat kutee
Valvoja: Moderaattorit
Kääpiöpallokalat kutee
Kääpiöpallokalat kutee aina välillä. Yksi poikanenkin on nähty.
Mutta tiedot lisääntymisestä ovat kovin hatarat.
Oisko kellään tietoa linkistä, jossa asiaa valotettaisiin?
(Se japanilainen ei toimi. Minne on siirretty?).
Vai tiedätkö suoraa miten kalat kutevat; kuoppaan, lehdelle, koloon,
kivelle, lasiin? Syövätkö ne itse kutunsa, poikasensa? Täytyykö kutu
kerätä talteen? Vai kudetetaanko ne eri altaaseen? Mitä poikaset syö?
Miten niitä hoidetaan? Onko tietoa, kokemusta??
Mutta tiedot lisääntymisestä ovat kovin hatarat.
Oisko kellään tietoa linkistä, jossa asiaa valotettaisiin?
(Se japanilainen ei toimi. Minne on siirretty?).
Vai tiedätkö suoraa miten kalat kutevat; kuoppaan, lehdelle, koloon,
kivelle, lasiin? Syövätkö ne itse kutunsa, poikasensa? Täytyykö kutu
kerätä talteen? Vai kudetetaanko ne eri altaaseen? Mitä poikaset syö?
Miten niitä hoidetaan? Onko tietoa, kokemusta??
Mä kaipaisin myös lisätietoa. Mullakin pallot on kutuhommissa ja yhden poikasen olen löytänyt ja eristänyt. Se on nyt kuukauden päivät pörräillyt poikasaltaassa (pakasterasiassa, jossa paljon reikiä, pallojen altaassa). Oon antanut sille muutaman päivän välein kananmunan keltuaista. Kait se jotain ruokaa on löytänyt, kun on vielä elossa.
Itsekin oon täällä yrittänyt kysella kääpiöiden kudusta, mutta kukaan ei taida oikein tietää tai jotain..
Itsekin oon täällä yrittänyt kysella kääpiöiden kudusta, mutta kukaan ei taida oikein tietää tai jotain..
-
Pallokala
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Itse en ole vielä onnistunut kudettamaan kääpiöpallokalojani, tai en ole löytänyt kutua viidakkomaisesta akvaariostani. Sen verran tiedän, että olen itsekin ostanut suomessa kasvatettuja kääpiöpalloklaoja, ja että useampikin ihminen on niitä saanut vaihtelevalla menestyksellä kasvatettua.
Sen verran voisin sanoa luetun perusteella, että jaavansammaleen on todettu jostain syydä olevan erittäin mieluisa paikka laskea mäti, samoin kuin pimeä luolamainen aukko, esim. suodatinpatruuna, jossa on kalan mentävä kolo keskellä, on toiminut. Kaikkien kalojen kasvattamisessa (jos kalat eivät hoida poikasiaan) on parasta, että kalat saadaan kutemaan tulevaan poikasaltaaseen, josta vanhemmat sen jälkeen poistetaan. Poikasille kannattaa kasvattaa jo valmiiksi elävää ruokaa, kuten artemiaa tms. ja sitä pitää antaa usein, mikä tietysti myös pilaa vettä joten vettä pitää vaihtaa usein. Vesiarvoissa pitää olla erityisen tarkka poikasaltaan vettä vaihtaessa, pienetkin lämpötila yms. erot voivat tappaa koko herkässä iässä olevan poikueen.
kalojen kutuhalukkuutta voi lisätä laittamalla veteen turveuutetta.
Toivottavasti joku, jolla on kokemusta, osaa kertoa enemmän.
Sen verran voisin sanoa luetun perusteella, että jaavansammaleen on todettu jostain syydä olevan erittäin mieluisa paikka laskea mäti, samoin kuin pimeä luolamainen aukko, esim. suodatinpatruuna, jossa on kalan mentävä kolo keskellä, on toiminut. Kaikkien kalojen kasvattamisessa (jos kalat eivät hoida poikasiaan) on parasta, että kalat saadaan kutemaan tulevaan poikasaltaaseen, josta vanhemmat sen jälkeen poistetaan. Poikasille kannattaa kasvattaa jo valmiiksi elävää ruokaa, kuten artemiaa tms. ja sitä pitää antaa usein, mikä tietysti myös pilaa vettä joten vettä pitää vaihtaa usein. Vesiarvoissa pitää olla erityisen tarkka poikasaltaan vettä vaihtaessa, pienetkin lämpötila yms. erot voivat tappaa koko herkässä iässä olevan poikueen.
kalojen kutuhalukkuutta voi lisätä laittamalla veteen turveuutetta.
Toivottavasti joku, jolla on kokemusta, osaa kertoa enemmän.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Lasketaanko "melkein nähnyt tapahtuman"-kommenttia?
Tiedän altaassani noiden kuteneen, kaksi pikkuista poikastakin bongattu, tosin niitä ei ole aikoihin näkynyt kun jäivät oman onnensa nojaan ilman eristystä. Tehoruokinta "isoon" altaaseen on hiukan hankala järjestää.
Näin meillä: Koiraalla on vähä väliä kuturalli päällä, jolloin se pörrää levottomana pitkin allasta ja koettaa hätyytettä naaraat valitsemaansa puskaan. Suodattimen takana oleva pieni kolonen pusikon takana on näemmä koettu hyvänä paikkana. Koiras hinkuttaa vatsallaan/kehollaan naarasta ilmeisesti koettaen saada tämän kiinnostumaan kutemisesta. Myös päällä pusketaan. Sellaiselta tönimiseltä tuo näyttää, kyhnäävät kylki kyljessä pitkänkin aikaa. Tästä seurauksena saattaa tietääkseni olla ns kuturakkulat naaraalla. Mikäli naaras saa puuhasta tarpeekseen, yrittää koiras jahdata sen uudestaan puskaan tai vaihtaa kohdetta
Tuo "melkein nähty" kuturalli kesti melkoisen pitkään ja naaraskin vaikutti halukkaalta. Voisin hyvin kuvitella sinä kertana kudun onnistuneenkin, oli vain sen verta hankalassa paikassa, ettenjaksanut jäädä tunti tolkulla seuraamaan. Kyhnäsivät siis paikoillaan suodattimen takana melkoisen tovin.
Näiden tiedän kuteneen mm akvaarion lasiin kiinni (eivät minun kalani). Munat ovat kuulema melko kookkaita huomioiden kalan koon.
Ihan pienille poikasille artemia on varmaankin liian suurta ensiruokaa.
Tiedän altaassani noiden kuteneen, kaksi pikkuista poikastakin bongattu, tosin niitä ei ole aikoihin näkynyt kun jäivät oman onnensa nojaan ilman eristystä. Tehoruokinta "isoon" altaaseen on hiukan hankala järjestää.
Näin meillä: Koiraalla on vähä väliä kuturalli päällä, jolloin se pörrää levottomana pitkin allasta ja koettaa hätyytettä naaraat valitsemaansa puskaan. Suodattimen takana oleva pieni kolonen pusikon takana on näemmä koettu hyvänä paikkana. Koiras hinkuttaa vatsallaan/kehollaan naarasta ilmeisesti koettaen saada tämän kiinnostumaan kutemisesta. Myös päällä pusketaan. Sellaiselta tönimiseltä tuo näyttää, kyhnäävät kylki kyljessä pitkänkin aikaa. Tästä seurauksena saattaa tietääkseni olla ns kuturakkulat naaraalla. Mikäli naaras saa puuhasta tarpeekseen, yrittää koiras jahdata sen uudestaan puskaan tai vaihtaa kohdetta
Tuo "melkein nähty" kuturalli kesti melkoisen pitkään ja naaraskin vaikutti halukkaalta. Voisin hyvin kuvitella sinä kertana kudun onnistuneenkin, oli vain sen verta hankalassa paikassa, ettenjaksanut jäädä tunti tolkulla seuraamaan. Kyhnäsivät siis paikoillaan suodattimen takana melkoisen tovin.
Näiden tiedän kuteneen mm akvaarion lasiin kiinni (eivät minun kalani). Munat ovat kuulema melko kookkaita huomioiden kalan koon.
Ihan pienille poikasille artemia on varmaankin liian suurta ensiruokaa.
Kaupat
Hankinta paikoista sen verran, että sain pari aikuista yksityiseltä ilmoittelemalla tässä foorumissa. Poikasia ostin Helsingin Akvaariokeskuksesta, joka tuntuu olevan pallokalojen luvattu hovihankkija. (Huomaa, että eivät pidä nettisivujaan reaaliajassa.) Netin mukaan kääpiöpallokaloja on silloin tällöin ainakin Pienessä Akvaariokaupassa ja Viherkalassa.
Kyllä ne tilaa niitä lähikauppaasikin, jos ei ole käyntiä ko. paikoissa.
Kyllä ne tilaa niitä lähikauppaasikin, jos ei ole käyntiä ko. paikoissa.
-
Pallokala
- Advanced Member

Meilläkin kääpiöpallokoiras on kosimassa pyöreintä naarasta jatkuvasti aina sille päälle sattuessaan, mutta en ole nähnyt muuta tulosta kuin että naaras pakenee paikalta heti kun pääsee...
P.A.L.L.O.K.A.L.A
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Kouvolan Faunassa on muutama isokokoinen yksilö, mukavia ja rakkaudella hoidettuja pallukoitaJankka89 kirjoitti:Kääpiöpallokalojen kutemisesta en tiedä. koska ovat sen verran tutkimattomia. Haluaisin kuitenkin kysyä mistä olet hankkinut kääpiöpallokalat, koska olen pitkään haaveillut niistä ja tutkinut tietoja niistä mutten ole löytänyt mistään kaupasta tähän mennessä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet