Kierteisten lukumäärästä
Valvoja: Moderaattorit
Kierteisten lukumäärästä
Osaisikohan kukaan kertoa noin kuinka monta kierteistä tarvittaisiin möyhimään 40cmx85cm pohjaa?
Paha niitä kavereita on mennä laskemaan... Jos saat jostain sellaisen reippaan ympin, muutamasta kymmenestä ylöspäin, niin luulisi riittävän. Siitä ne sitten itsestään kyllä lisivät. Ei se niin mahdoton vaiva ole vähän siivouksen yhteydessä hiekkaa pöyhiä. Minä pöyhin, vaikka altaassa kierteissarvet hommaa hoitavatkin. Voin ainakin olla varma, että pohja ei ole tukossa.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Lukumäärää en osaa sanoa,
mutta oma kantani sai alkuunsa yhdestä yksilöstä. Lisääntyvät liiankin kanssa. Todella hyviä talonmiehiä hiekkapohjaisiin akvaarioihin.
Voivatko kierteiset siis lisääntyä yksinään? Itsellä on 1-2 mm hieno sora, johon en siis ole kierteisiä hankkinut. Muutamia kuukausia sitten sain ystävän akvaariosta kasveja ja niiden mukana tuli (ilmeisesti vain yksi) kierteinen. Eipä ole kyllä vielä itsekseen lisääntynyt, sitä ainokaista näkyy usein, mutta ei muita mahdollisia yksilöitä koskaan. Mietinkin, kun se on niin hauskan näköinen, että kykenisiköhän se lisääntymään. 
Kierteinen voi lisääntyä hyvinkin yhdestä yksilöstä, jos se yksilö sattui olemaan "raskaana" tullessaan. Minun tietääkseni kierteiset vaativat kuitenkin 2 yksilöä lisääntyäkseen noin niinkuin normaalisti.
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
-
suka
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Minäkin olen miettinyt tuota, ja löysin netistä sitten sellaista tietoa, että kierteissarvikotiloilla on partenogeneesi (http://personal.inet.fi/luonto/anniina/thiaridae.html). Partenogeneesi on siis sitä, että jälkeläisiä tulee ilman koirastakin.Korento kirjoitti:Voivatko kierteiset siis lisääntyä yksinään?
Re: Kierteisten lukumäärästä
Minun vastaus on "ei yhtään". Hoidat sen pöyhimisen itse vedenvaihdon yhteydessä niin pääset paljon helpommalla.akvafan kirjoitti:Osaisikohan kukaan kertoa noin kuinka monta kierteistä tarvittaisiin möyhimään 40cmx85cm pohjaa?
Muussa tapauksessa muutaman viikon päästä kyselet miten noista kierteisistä pääsee eroon kun valtaavat altaan.
-Nimimerkillä kierteis ongelman läpikäynyt.-
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Kyllä, kierteissarvikotiloita tarvitaan vain yksi lisääntymiseen, hedelmöittämistä ei tarvita. Tuo tieto löytyy esimerkiksi Muut kalat ja eliöt -aihealueen alta "Tunnista tavallisimmat kotilot" -nimisestä tiedotteesta ja vaikkapa kotisivuiltani: http://fi.sademetsa.net/kotilot.php#melanoides
Kuten karihe sanoi, kierteissarvikotiloita ei välttämättä tarvitse, itsekin pohjaa pystyy pöyhimään. Mutta itse en kyllä ole onnistunut saamaan kierteissarvikotiloräjähdystä aikaan. En ruoki liikaa ja muutenkin pidän altaan siistinä (ei mädäntyviä kasvinosia yms.), se varmaankin auttaa asiaa. Kaiken lisäksi kierteissarvikotiloita on helppo poistaa altaasta. Pohjalle tiputettu kiinteä, hitaasti hajoava kalanruoka kerää ympärilleen kotiloita aimo kasan(itse käytän omia katkarapulastujani tuohon), illan tultua kierteissarvikotilot nousevat yleensä pohjasta laseihin, joten silloin niitä on helppo haavia.
Kaikesta on mahdollista tehdä ongelma jos oikein kovasti yrittää. Kierteissarvikotilot ovat kuitenkin kivoja otuksia, syövät levää, yli jäänyttä kalanruokaa, kuolleita kasvinosia, möyhivät hiekkaakin ja niillä on söpö suu.
Kuten karihe sanoi, kierteissarvikotiloita ei välttämättä tarvitse, itsekin pohjaa pystyy pöyhimään. Mutta itse en kyllä ole onnistunut saamaan kierteissarvikotiloräjähdystä aikaan. En ruoki liikaa ja muutenkin pidän altaan siistinä (ei mädäntyviä kasvinosia yms.), se varmaankin auttaa asiaa. Kaiken lisäksi kierteissarvikotiloita on helppo poistaa altaasta. Pohjalle tiputettu kiinteä, hitaasti hajoava kalanruoka kerää ympärilleen kotiloita aimo kasan(itse käytän omia katkarapulastujani tuohon), illan tultua kierteissarvikotilot nousevat yleensä pohjasta laseihin, joten silloin niitä on helppo haavia.
Kaikesta on mahdollista tehdä ongelma jos oikein kovasti yrittää. Kierteissarvikotilot ovat kuitenkin kivoja otuksia, syövät levää, yli jäänyttä kalanruokaa, kuolleita kasvinosia, möyhivät hiekkaakin ja niillä on söpö suu.