Pikkulimaskan valloitukset

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jehu_
Junior Member
Junior Member

Pikkulimaskan valloitukset

Viesti Kirjoittaja jehu_ »

Apua! Nyt menee yksinkertaisesti viimeisetkin hermonrippeet tuon rakkaan pikkulimaskan takia. Se kasvaa hetkessä niinkuin tiedätte ja vedenpinta on sitä täynnä. Se rumentaa näkymää ja vie valoa kasveilta pois. Mm. tuon takia paljon valoa tarvitsevat kasvit eivät menesty, vaikka valaisin on riittävän tehokas.
Eli: Miten siitä pääsee eroon? Ollaan nyt kärsivällisesti putsattu sitä jo reilu vuosi. Pääseekö siitä mitenkään vai pitääkö vaan nöyrästi luopua altaasta? :(
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Hanki parvi noita loistobarbeja.
Mulla ei ne aluksi syönyt sitä mutta kun olin pois yhen viiiiiiiiikonlopun ja ruokkija oli hieman pielessä niin ne pirulaiset oppi sitä popsimaan.
Ne ovat muutenkin aivan kokoajan syömässä.

Toinen keino on että otat kansilasit ja valisimet pois ja putsaat siivilällä tai mukilla kerralla kaikki pois. Toistat tämän operaation päivittäin niin kauan kunnes siellä ei enää ole yhtään. Alle viikossa ei pitäisi löytyä enää yhtään.

Loistobarbeista...
Mulla on noita poikasia tossa altaassa jokunen kappale. 3-päivää vanhoja ja sitten 8-päivää vanhoja. On muuten sitten niin pieniä nuo poikaset etten ole ennen nähnyt. Ne voi mennä nuppineulan varren taakse piiloon eikä mitään näy.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Pikkupiipero
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikkupiipero »

Otan vastaan pikkulimaskaa jos joku haluaa lähettää. :mrgreen:
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Pikkulimaska, pistia, salvinia ja kilpukka pysyy kurissa :( valitettavasti mulla, kun on toinen kansilasi päällä, suodatin pulputtaa kuplia niin että puhkeaa pinnalla ja vesi roiskuu kansilaseihin ja tippuu niiden päälle.... Lehdet surkastuu pikku hiljaa kastuessaan pois...
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Ei ole vaivalloinen homma ottaa suurehkolla haavilla siitä pinnalta niitä ja viskata ämpäriin. Aikaa menee minuutti viikossa.

Mutta muuten kyllä minä kerran siitä eron otin. Tarkkaan vain kaikki haaviin. Syvemmälle muihin kasveihin oli tarttunut niitä myös ja ne kun vielä metsästeli viikon aikana, niin onnistuin.
Oikku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Oikku »

Kyllä siitä eroon pääsee.Haavilla vaan pois aina kun näkyy pilkahdus.Minulla lehtikalat "napsuttelee" sitä mielellään.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Siitä limaskasta saa muuten hyvää ruokaa kaloille. [;)] Kun laittaa sen kuivamaan vaikka lampun päälle ja hienontaa sen käsissä niin maistuu kaloille ainakin meillä.
96l+38l+20l
SuS
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SuS »

Itse pääsin eroon pikkulimaskasta ottamalla suurimman osan pois haavilla ja loput (lehden palasetkin) käsin nyppimällä. Oli urakka, mutta onnistui loppujen lopuksi.:)
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Tavallinen litran tai kahden mitta on kätevä kun sillä imuroi pintaa pitkin.
Ja täytyy huomioida että kaikki pieneimmätkin palaset täytyy ottaa tarkaan pois. Siis astia upotetaan veteen ja reunasta päästetään pikkuhiljaa vettä sinne siten että se kuin imeepintaa sinne astiaan. Sen kanssa kierrettään koko allasta kunnes ei ainuttakaan limaskaa näy.
Ekapäivänä menee ekä tunti seuraavina 15min kansien raivaamisen kanssa.
Tärkeää on putsata myös kaikki altaiden reunat jos niissä on vaikka kuivanneita lehtiä tai sitten haavit yms. vanhat hiekat jos niitä otetaan käyttöön. Se on pirun sitkeä kasvi selviämään.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Haavilla sitä täälläkin eroon päästiin :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
jehu_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jehu_ »

Kiitos avusta, nyt sitä pikkulimaskaa ei ole enää ollenkaan missään! :D Meni kyllä kauemmin kun viikko mutta tepsi. :mrgreen:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Hyvähän sitä on "tavallisen" altaan kanssa, mutta ei meidän rapulassa onnistu tuo haaviminen/pinnalta lappoaminen mitenkään: jaavansammal, riccia ja kilpukka kasvavat vedestä ylös, laseille ja mattosuodattimen päälle, ja limaska on kiivennyt niiden mukana ja sotkeentunut niihin niin, että saisi luultavasti poistaa koko mattosuodattimen ja kaiken pinnan lähellä olevan kasvillisuuden sen hävittämiseksi.

Onneksi se jostain ihmeen syystä on ainoa kasvi, joka tuossa altaassa ei viihdy. :mrgreen: Kasvaa aika hitaasti ja pienillä lehdillä, joten ei vie hirveästi valoa muilta.
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Limaska ei myöskään pidä kovasta virtauksesta, eli laita suodatin niin että se liikuttaa ronskisti pintavettä.

meillä toimii.
Kuvia
317L kalakippo.
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Nyt kun mun loistobarbit ovat hieman kasvaneet niin ne ovat alkaneet syödä myös limaskaa. Ne "porsaat" syövät ihan kokoajan jotain. Jos en laita ruokaa niin sitten menee kasveja kokoajan.
Niille kelpaa vanhat lehdet esim. karvalehdestä, argentiinanvesirutosta, vedensuosikista ja tuoreet osat myös ricciasta ja pikkulimaskasta.
Jättiläis vallisnerian ja miekkakasvit ne jättää rauhaan sekä muut kovalehtiset kasvit.

Suosittelen hommaamaan noita hoitamaan pikkulimaskaa pois. Osaavat kuitenkin olla syömättä sitä aivan loppuun saakka sillä altaassa on noin 50-100 pikkulimaskaa joista nuo syövät aina vähitellen pitäen sen hyvin kontrollissa, riccia on kyllä syöty melkein loppuu.
Damae
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Damae »

Mikähän mun akvaarioissa on ollut kun kertaakaan en ole saanut limaskaa säilymään vaikka joskus sitä varta vasten otin.. :roll:
Pessimisti ei pety.
Atomipommi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Atomipommi »

Damae kirjoitti:Mikähän mun akvaarioissa on ollut kun kertaakaan en ole saanut limaskaa säilymään vaikka joskus sitä varta vasten otin.. :roll:
Aivan sama juttu mulla. Ensimmäisellä yrityksellä se kuoli, toisella ehti lillua altaassa ehkä viisi sekuntia, kunnes oli syöty. [;)]
Luuranko on teline josta lihat riippuvat.
Juupajuu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Pete28 kirjoitti:Siitä limaskasta saa muuten hyvää ruokaa kaloille. [;)] Kun laittaa sen kuivamaan vaikka lampun päälle ja hienontaa sen käsissä niin maistuu kaloille ainakin meillä.
Kiitos vinkistä! Tuota täytyy kokeilla! Platyt saattaisi tykätä?

Olen joskus nähnyt että platyt syövät tuoretta limaskaa, jos siitä on irronnut yksittäisiä lehtiä. Kokonaisia limaskoja ne kuitenkin vain nyppivät. Ilmeisesti kokonainen limaskakasvi juurineen on niille liian hankala nieltävä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”