Toimiiko tämä näin? (CO2)
Valvoja: Moderaattorit
Eipä siinä mitään kuin tyvestä puuhun ja tässä on vielä sen puun näkeminenkin alkuvaiheessaan. Tutki nyt ensin tarvetta hiilidioksidin lisälle ja mihin tulokseen pääsee kiljupullolla ja hohkakivellä. Minulla oli sellainen viritys, että hohkakivi oli pohjalla ja lähellä pintaa oli kello joka keräsi ne kuplat jotka eivät ehtineet vielä ylös noustessaan täysin liueta. Nykyään ei ole mitään mutta kasvit kasvavat rehevästi. Enempää ei jaksaisi karsia.
Helposti systeemeillä vain saadaan aikaan pH:n nopeat muutokset niin silloin kun se saadaan toimimaan ja taas sitten kun se lakkaa. Lisäksi yöllä tapahtuu akvaariossa omat juttunsa, jonka takia liian tehokkaat syötöt ovat vaarallisia kaloille. Vaikutusta pitää aina tutkia itse, jotta tietää mikä on liikaa. Kiljupönttö ja liian tiiviit lasit voivat jo tulla kohtalokkaiksi. Lisäksi vaikuttaa käymisen tila, käymisastian koko ja akvaarion koko. Moni muukin.
Aktiivilevitin on usein liian tehokas pidettäväksi päällä yöllä. Siksi sen pumppu ajastimeen on oiva tasoituskeino: levitin muuttuu passiiviseksi yöksi. Sitten vain sitä kiljua huolehtimaan tuottamaan tasaisesti...
Helposti systeemeillä vain saadaan aikaan pH:n nopeat muutokset niin silloin kun se saadaan toimimaan ja taas sitten kun se lakkaa. Lisäksi yöllä tapahtuu akvaariossa omat juttunsa, jonka takia liian tehokkaat syötöt ovat vaarallisia kaloille. Vaikutusta pitää aina tutkia itse, jotta tietää mikä on liikaa. Kiljupönttö ja liian tiiviit lasit voivat jo tulla kohtalokkaiksi. Lisäksi vaikuttaa käymisen tila, käymisastian koko ja akvaarion koko. Moni muukin.
Aktiivilevitin on usein liian tehokas pidettäväksi päällä yöllä. Siksi sen pumppu ajastimeen on oiva tasoituskeino: levitin muuttuu passiiviseksi yöksi. Sitten vain sitä kiljua huolehtimaan tuottamaan tasaisesti...
-
NeNithelo
- Junior Member

- Sukupuoli: Mies
Joo, tulen tarkkailemaan arvoja useasti, ettei käy köpelösti. Tuossa viritelmässäni, on nyt tosin juuri se ongelma, ettei siinä ole mitään katkaisua yöksi, eli manuaalisesti pitää homma hoitaa, tai sitten keksiä siihen vielä joku patenttiratkaisu. Aluksi varmaan kokeilen ihan vain passiivilevittimellä juurikin tuohon itse mattosuodattimeen.
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
Tällä hetkellä mulla on omassa 240 litraisessani JBL:n Vario, joka on passiivinen levitin, mutta on riittänyt hyvin. Ja öiseen aikaan nämä passiiviset on turvallisia, koska ylimääräinen kaasu karkaa isoina kuplina pinnalle. Tämän saisi ehkä vielä maton taakse niin olisi sitten "näkymätönkin"... Jonkin aikaa oli pullo myös kiinni sisäsuodattimen diffuusorissa (toimi ihan ok), mutta kyllästyin sitten siihen ääneen...
Be merrier with a terrier!
-
NeNithelo
- Junior Member

Kysynpä tässä, kun kerran aiemminkin tässäketjussa kyselin.
Eli olen nyt alustavasti rakentamassa passiivista CO2-levitintä (rakenne edellisellä sivulla). Ongelmana on vain saada pitämään nuo läpiviennit, josta letku kulkee. Vaikka kuinka yritin tehdä mahdollisimman pienet reiät (niin että letku juuri mahtuu reiästä läpi), ja silikonasinkin liitokset useasti, kun ei pitänyt (akvaariosilikonilla), niin edelleen pienestäkin liikkeestä alkaa pesupulloon tuleva vedenpinnan alapuolinen letku vuotamaan.
Onko ehdotuksia millä saan sen pitämään? Pian noudatan lastenlaulua ja laitan purukumia. :s mahtaiskohan se pitää
Niin ja silikonausta ennen olin tietenkin poistanut rasvat pinnoilta, joten sekään ei pitäisi olla syy.
Eli olen nyt alustavasti rakentamassa passiivista CO2-levitintä (rakenne edellisellä sivulla). Ongelmana on vain saada pitämään nuo läpiviennit, josta letku kulkee. Vaikka kuinka yritin tehdä mahdollisimman pienet reiät (niin että letku juuri mahtuu reiästä läpi), ja silikonasinkin liitokset useasti, kun ei pitänyt (akvaariosilikonilla), niin edelleen pienestäkin liikkeestä alkaa pesupulloon tuleva vedenpinnan alapuolinen letku vuotamaan.
Onko ehdotuksia millä saan sen pitämään? Pian noudatan lastenlaulua ja laitan purukumia. :s mahtaiskohan se pitää
Niin ja silikonausta ennen olin tietenkin poistanut rasvat pinnoilta, joten sekään ei pitäisi olla syy.
Kokeile polttoainesuodattimia läpivienteihin. Tilattua saa ainakin täältä.
Minäkään en saanut läpivienneistä pitäviä muuten kuin noilla suodattimilla. Vaikka korkkeihin poraamani reijät olivat pienemmät kuin letku, läpiviennit vuosivat silti. Pakko oli temppuilla sinitarra yms. tiivisteiden kanssa ennen kuin uskoin, silikonia en viitsinyt edes kokeilla
Yhtään kertaa ei oo tarvinnut säätää läpivientien takia sen jälkeen kun sain nuo pikkusuodattimet paikoilleen, suosittelen kokeilemaan.
Minäkään en saanut läpivienneistä pitäviä muuten kuin noilla suodattimilla. Vaikka korkkeihin poraamani reijät olivat pienemmät kuin letku, läpiviennit vuosivat silti. Pakko oli temppuilla sinitarra yms. tiivisteiden kanssa ennen kuin uskoin, silikonia en viitsinyt edes kokeilla
-
NeNithelo
- Junior Member

Kuulostaa hyvältä idealta, eivätkä ole pahanhintaisia, jos oikeasti kerran toimivat. EN vain ymmärrä miten nuo toimivat. Siis Avautuuko se keskeltä kahtia ja tiivisteet puristavat ne sitten yhteen?
Jos näin, miten saan toisen puolikkaan pullonsisäpuolelta kiinni?
Jos näin, miten saan toisen puolikkaan pullonsisäpuolelta kiinni?
Juups, ovat ruuvattavissa auki, osissa on kierteet. Jos pullon korkki on kovin paksua muovia, tuo tiivisterengas (se musta härpäke) ei mahdu väliin. Itse ratkaisin ongelman hiomalla varovasti muovia ohuemmaksi -> tiiviste mahtuu väliin ja suodattimen saa hyvin ruuvattua kiinni. Tosin voi olla, että läpiviennista tulisi pitävä ilman tiivisterenksuakin? Pitäis testata.
"Jos näin, miten saan toisen puolikkaan pullonsisäpuolelta kiinni?"
Tarkoitat varmaan pesupullon toista läpivientiä, pullon kaulaosassa? Kokeilin äsken saisiko tuollaisen suodattimen puolikkaan ujutettua pullon sisään ja onnistuisiko kiristys. Kyllä se onnistuisi, täytyy vaan olla sellaiset "mutkapihdit", suorakärkisillä ei pelitä. (Jos joku tietää, mikä "mutkapihtien" oikea nimi on, kertokoon minullekin
) Itse en siis ole tuollaista läpivientiä tehnyt, koska olen jättänyt pesupullot kokonaan pois.
"Jos näin, miten saan toisen puolikkaan pullonsisäpuolelta kiinni?"
Tarkoitat varmaan pesupullon toista läpivientiä, pullon kaulaosassa? Kokeilin äsken saisiko tuollaisen suodattimen puolikkaan ujutettua pullon sisään ja onnistuisiko kiristys. Kyllä se onnistuisi, täytyy vaan olla sellaiset "mutkapihdit", suorakärkisillä ei pelitä. (Jos joku tietää, mikä "mutkapihtien" oikea nimi on, kertokoon minullekin
-
NeNithelo
- Junior Member

Compact 600 vedenottoaukkoon johdettu hiilidioksidi
Jeps, noilla sain hyvin tiivistettyä ja homma onnistui hyvin! Nyt se on pulputellut tuolla jo jonkin aikaa.
Nyt kuitenkin olen funtsinut sitä levitintä ja äsken funtsin ihan sellaista kun tuolla lotrasin, että voinko johtaa hiilidioksidikuplat suoraan pesupullosta Ehem Compact 600 (mattosuodattimen voimanlähde) vedenottoaukkoon? Näin ei tarvitsisi erillistä leivitintä rakentaa, kun kaasu saa hajota tuhansiksi pieniksi kupliksi metrin matkalla letkussa, ennen kuin pääsee akvaarioon toiseen päähän. Noin se leviäisi tosi tehokkaasti (akvaario pientä kuplaa täynnä), mutta kysymys onkin, että onko tuosta kaasumaisesta hiilidioksidista jotain haittaa itse pumpulle? Jos ei, niin tuohan on mitä kätevin tapa levittää se co2. vai?
Nyt kuitenkin olen funtsinut sitä levitintä ja äsken funtsin ihan sellaista kun tuolla lotrasin, että voinko johtaa hiilidioksidikuplat suoraan pesupullosta Ehem Compact 600 (mattosuodattimen voimanlähde) vedenottoaukkoon? Näin ei tarvitsisi erillistä leivitintä rakentaa, kun kaasu saa hajota tuhansiksi pieniksi kupliksi metrin matkalla letkussa, ennen kuin pääsee akvaarioon toiseen päähän. Noin se leviäisi tosi tehokkaasti (akvaario pientä kuplaa täynnä), mutta kysymys onkin, että onko tuosta kaasumaisesta hiilidioksidista jotain haittaa itse pumpulle? Jos ei, niin tuohan on mitä kätevin tapa levittää se co2. vai?